Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bereid je voor op mobiele conversies!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Bereid je voor mobiele conversies zijn onderweg

Woensdag 26 september 2012 was ik bij Wake up with Mobile bij Google in Amsterdam. Google gelooft, net als ik, dat er in de mobiele markt grote kansen liggen voor iedere onderneming. Ook voor het MKB, en niet alleen de grote bedrijven. Tijdens dit kleinschalige event voor internet marketing bureaus is er voornamelijk gesproken over de nieuwe mogelijkheden die Google biedt voor het adverteren op mobiele apparaten, de noodzaak van een mobiele website en het optimaliseren van mobiele conversies.

Het gedrag van een smartphonegebruiker is significant anders dan een tablet- of computergebruiker.

Mobiele gebruikers zijn volgens Google voornamelijk oriënterend bezig op hun smartphone en gaan dan later thuis of op het werk door op hun desktop/laptop in het conversieproces. Dit betekent voor ons dat er een zwart gat is. Wij zien immers uit onze data dat een smartphonegebruiker zelden converteert en wij kunnen in Analytics de switch van mobiel naar desktop niet waarnemen.

De oorzaak van deze wissel is het kleinere scherm. Wil je dit voorkomen dan moet de informatie van je website anders worden aangeboden. Niet zo zeer de inhoud, maar de vorm van de inhoud. Een eerste mobiele site is daarom vaak niet meer dan een thema dat beter gebruikmaakt van samenvattingen en de informatie compacter weergeeft.

Hoe volg je gebruikers die wisselen van apparaat?

Zodra je een mobiele site hebt, is het probleem dat oriënterende gebruikers van apparaat kunnen wisselen nog niet opgelost. De oplossing hiervoor is een kwestie van slim definiëren van je conversiepunten en het meetbaar maken van de wissel. Dit zijn enkele beschikbare opties om mobiele conversies en de wissel inzichtelijk te maken.

Call tracking

Een mobiele gebruiker zal sneller naar de telefoon grijpen omdat ze deze al in de hand heeft. Sinds kort is het mogelijk om naar een telefoonnummer te linken, net als een e-mailadres. Je gebruikt dan in plaats van “<a href=mailto:>” in de link “<a href=tel:>”. Wanneer een mobiele gebruiker op deze link klikt, belt de telefoon direct. Om je call tracking oplossing dan helemaal compleet te maken, neem je een apart nummer voor deze telefoontjes en koppel je een analytics event aan deze link.

Coupons

Bied op je mobiele site coupons waarmee een korting of extraatje is te verdienen op vertoon in de winkel. Deze optie is slecht meetbaar te maken in Analytics, maar wel goed te meten in een winkel.

Order verzenden/opslaan

Ook deze optie klinkt heel gemakkelijk en overduidelijk, maar wordt nog maar zelden toegepast. Bied gebruikers de optie om hun order op te slaan of naar zichzelf (of een ander) te mailen. Het is dan wel belangrijk dat de verzonden url goed getagt wordt zodat de mobiele interactie wordt meegenomen in het conversiepad.

Mobiel kopen is op dit moment (nog) te moeilijk!

Mobiel betalen is niet gemakkelijk op dit moment. Er zijn enkele initiatieven onderweg zoals “Mobiel iDeal”, maar deze zijn nog niet beschikbaar. PayPal is een optie die geschikt is voor mobiel betalen. PayPal is echter in Nederland niet populair. Verwacht daarom niet direct gouden bergen van je mobiele website, je loopt immers voor op de curve en we zijn nog niet in de buurt van de top. Mensen gebruiken hun smartphone nog niet volledig en nog niet alle sleuteldiensten zijn af. Maar door de bovenstaande conversieopties mee te nemen kan je mobiele website direct effect hebben en ben je voorbereid op de aanstaande doorbraak.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF