Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Berichtgeving op internet monitoren (ORM deel 2)

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

radarDeze vierdelige serie praktische artikelen is gebaseerd op het white paper over online reputatie management (ORM), dat te downloaden is via de Tribal website. In het eerste deel zijn de belangrijkste begrippen verduidelijkt. In deel 2 wordt ingegaan op manieren om het internet af te speuren op relevante content.

Internet monitoring tools
Wanneer een bedrijf actief aan de slag wil met de online reputatie is het van belang om te weten waar en hoe er online over bedrijf, merk, product, etc., wordt gepraat. Om het internet actief en efficiënt te monitoren kunnen bedrijven gebruik maken van verschillende programma’s, hierbij een selectie (met dank aan collega Wesley Sussenbach):

Google Alerts
Op basis van ingegeven zoekwoorden ontvang je een ‘e-mail alert’ zodra er iets nieuws over het opgegeven onderwerp op internet verschijnt.

Google News
Geeft informatie uit meer dan 400 Nederlandstalige nieuwsbronnen. Soortgelijke verhalen worden gegroepeerd en resultaten kunnen worden gepersonaliseerd. Er kan gezocht worden op onderwerp (dus bedrijfsnaam, merk, medewerker, product, etc.).

Technorati en Google Blogsearch
Zoeken in informatie uit (nieuwe) posts op weblogs. Er zitten wel duidelijke verschillen in de zoekresultaten van beide zoekmachines. Ondanks het feit dat Technorati de mogelijkheid biedt tot het kiezen van een taal, biedt Google Blogsearch toch meer resultaten van Nederlandse weblogs. Verder is het bij Technorati niet mogelijk een tijdspanne te kiezen waarin de blogs gepubliceerd zijn.

Twingly
Ook met Twingly kan gezocht worden naar de bedrijfsnaam of een bepaald onderwerp dat belangrijk is voor je bedrijf. Twingly geeft ook aan of veel mensen het artikel lezen aan de hand van het aantal inlinks. Bezoekers kunnen ook aangeven of het artikel goed is of niet. Je kunt tevens de zoekresultaten filteren, bijvoorbeeld op taal of bron.

Twitter Search
Twitter is het medium bij uitstek waar nieuwtjes zich als een ‘lopend vuurtje’ verspreiden. Via Twitter Search worden alle berichten, de zogenaamde tweets, doorzocht op het opgegeven onderwerp zoals in onderstaand voorbeeld.

twitter-tribal-internet-marketing

Omdat je niet ieder moment van de dag alert kunt zijn op alles wat er wordt getweet kun je gebruik maken van een Twitter Alert via ondermeer TweetBeep. Net als bij de Google Alerts kun je zoektermen opgeven waarvan je zodra er over wordt getwittert een email-melding ontvangt.

Statistieken programma
Ook het eigen statistieken programma biedt waardevolle informatie. Zo kan worden herleid waar bezoekers vandaan komen. Wanneer er bijvoorbeeld onverwachts heel veel bezoekers vanaf een bepaalde website komen is de kans groot dat er op die website iets over het bedrijf is geschreven.

Waarop monitoren?

De hierboven genoemde tools werken bijna allemaal op basis van ingegeven zoektermen. Het is voor bedrijven van belang om goed na te denken over de zoektermen die ze willen monitoren zodat ze op de hoogte alle bedrijfsgerelateerde informatie die online verschijnt. Dit gaat verder dan alleen de bedrijfs- of de merknaam. De belangrijkste zoekwoorden zijn:

  • Bedrijfsnaam
  • Merknamen
  • Productnamen
  • Belangrijke personen
  • Media contactpersoon
  • Concurrentie Industrie
  • Slogans
  • Misspellingen

Door bovenstaande tools te gebruiken zal een bedrijf zo weinig mogelijk belangrijke informatie missen.
Een dergelijk overzicht is overigens nooit volledig, dus heb je aanvullingen, laat het dan weten via de comments!

In deel 3 wordt ingegaan op de vraag hoe te handelen als er ergens een negatief bericht verschijnt.

Discussie- 4 reacties

Wiep Knol

10 april 2009, 16:01

Wellicht een leuke aanvulling (als het om personen gaat) is Wie-o-wie (https://www.wieowie.nl/). Minder goed als rapportagetool (niet via RSS bijvoorbeeld), maar leuk als signaleringstool.

Reageer hier op

just Guido

14 april 2009, 13:34

Bij Twitter merk ik dat Twitter Search sommige resultaten niet weergeeft, en een Google site search voor twitter.com wel. Dus ik vraag me af in hoeverre die zoeksites/apps voor Twitter wel ‘alles’ bijhouden.

Reageer hier op

Johan van Someren

30 november 2010, 09:07

Nog een mooie aanvulling op de lijst : Wij gebruiken iMonitoring (https://www.internetmonitoring.nl) om nieuws / weblogs en social media te volgen. Ziet er ook nog eens schitterend uit.

Reageer hier op

Terug naar de basis | LEWISPR NL

18 juli 2013, 14:20

[…] sentiment, engagement en conversie. Het voordeel van online campagnes is dat er heel veel mooie tools zijn, waarmee je op alle mogelijke manieren het succes van je campagne kunt […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF