Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bestuur google met de pijltjestoetsen

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Een kleine update die Google heeft doorgevoerd is de mogelijkheid om pijltjestoetsen te gebruiken om door de resultaten heen te navigeren (wel eerst even aanmelden). Hoe weet je welk resultaat je geselecteerd hebt? Dat wordt visueel weergegeven met een pijltje (driehoekje) voor het resultaat.

Screenshot 1. Vooraan het eerste resultaat (Babypark) staat het pijltje.

Opvallend is dat wanneer je door de resultaten heen navigeert, je pas bij de gesponsorde resultaten aan de rechterkant  komt nadat je door alle resultaten aan de linkerkant heen bent gegaan. Je moet in bovenstaande voorbeeld dus 13 keer naar beneden drukken voordat je bij Google AdWords positie 4 aan de rechterkant komt. Voor je gevoel logisch, al zou het niet onlogisch zijn als Google zijn gesponsorde resultaten voorrang zou willen geven.

Hoeveel gebruikers zullen echter weten dat de mogelijkheid van de pijltjestoetsen bestaat? Laat staan dat het gebruikt wordt… we zullen zien.

Discussie- 10 reacties

Mark van de Laak

20 oktober 2010, 09:16

Wat natuurlijk ook interessant is, is dat het driehoekje standaard voor de eerste gesponsorde koppeling staat, waarmee deze meer aandacht trekt.

Reageer hier op

Rick Vugts

20 oktober 2010, 09:23

Klopt helemaal. Een kleine nuancering is dat dit alleen het geval is wanneer er linksboven topadvertenties staan. Anders wordt het eerste organische resultaat als eerste gekozen.

Reageer hier op

Remi van Beekum

20 oktober 2010, 09:26

Deze nieuwe feature kan best handig zijn. Ik merk zelf dat ik het best vaak gebruik.
Maar het is natuurlijk belachelijk dat ze de pijl standaard op de eerste ad zetten en niet op het eerste echte resultaat.

note-to-self: Ik moet eens een lijst bijhouden van al die kleine dingetjes die Google de afgelopen jaren heeft gedaan om advertenties belangrijker te maken dan echte resultaten.
Ze doen dat bijzonder slim, want het is elke paar maanden een klein dingetje, waardoor het niet opvalt. Maar ondertussen zijn het wel erg veel kleine dingetjes!

Reageer hier op

J. Schouten

20 oktober 2010, 10:26

Veel mensen zullen niet eens weten dat het driehoekje met de pijltjestoetsen te besturen is. Misschien dat ze het driehoekje als ‘aanrader’ zien en nog sneller klikken op het bovenste (betaalde) resultaat.

Reageer hier op

Michiel de Nijs

20 oktober 2010, 10:54

Ik merkte laatst dat ik de pijltjes al gebruikte zonder dat ik daar echt erg in had. Kortom een gebruiksvriendelijke functie die ik regelmatig gebruik omdat het kiezen van een zoekresultaat soms sneller gaat dan met de muis.

@Mark @Remi @Rick: Ik vraag mij ook af of deze feature is geïntroduceerd om primair de CTR’s van de topadvertenties te laten stijgen of om een betere gebruikerservaring te creëren. Ik veronderstel het eerste. Maar hoe zit het dan met de kwaliteitsscore? Deze daalt toch naarmate er meer bezoekers weer terugkeren nadat er op een (top)advertentie is geklikt? Wat verwacht jij Rick?

Reageer hier op

Mark van de Laak

20 oktober 2010, 11:48

@Remi @J.Schouten: als ik een conspiracy theorie over Google op zou stellen, zou dit een goedmakertje kunnen zijn voor het wegvallen van de merknaambescherming. Of gewoon plat om er voor te zorgen dat de nr 1 positie in SEA nog belangrijker wordt.

Een andere theorie zou kunnen zijn dat het mobiele gebruikers helpt. De touch-knop op een Blackberry scrollt automatisch over links…en met zo’n driehoekje weet je nog beter waar je bent. Misschien zoiets?

Reageer hier op

Eric

28 oktober 2010, 13:41

Ik zocht al naar de mogelijkheid om dat “feature” uit te schakelen! Maar nu opende ik vandaag weer Google en weg was die! Gelukkig maar.
Waarom? Omdat ik gewend was de pagina te scrollen met de pijltjestoetsen net zoals dat op alle andere webpagina’s werkt en dan is het hinderlijk dat dat op de diverse sites allemaal anders werkt.
Tevens werkte die cursor niet goed: stel, dat pijltje (driehoekje) staat op het eerste zoekresultaat. Ik scroll met de scrolLbar naar onderen (want met de pijltjes toets werkte niet meer) en klik een zoekresultaat aan. Als ik nu weer terug ga dan staat de Google pagina weer helemaal bovenaan! Klik ik in de scrollbar dan springt de pagina weer naar beneden. Dit is bijzonder hinderlijk. Misschien ligt het aan mijn browser: FireFox.
Kortom geef mij het oude gedrag maar terug!

Reageer hier op

M.Hent

13 augustus 2011, 14:34

Ik heb ook last van die nieuwe feature.
Hoe krijg hem eruit??
Ik wil weer gewoon met de pijltjestoetsen kunnen scrollen.
Vast bedankt!
Myriam

Reageer hier op

M.Hent

13 augustus 2011, 15:14

Ik geloof, dat ik hem zelf al gevonden heb.
Klik op het tandwieltje rechtsboven in de zoekpagina van google (www.google.nl)en selecteer ‘zoekinstellingen’. Vink onder ‘Google Instant’ de optie ‘Google Intsant niet gebruiken’ aan, klik onder of boven aan de pagina op ‘voorkeuren opslaan’ en ga terug naar de zoekpagina. Probleem opgelost.

Reageer hier op

Hannah

27 januari 2015, 22:37

Beste Myriam (mevrouw Hent),

Het is inmiddels al wel 3,5 jaar geleden dat u bovenstaande reactie plaatste.
Maar ik ben u er toch zeer dankbaar voor!
Een grote ergernis voor mij is hiermee verholpen.
Door te googlen kwam ik op deze site terecht en voilá het verlossende antwoord.
Ik vind het gewoon scrollen met de pijltjestoetsen ook veel handiger.

Mijn dank is groot!

Vriendelijke groet,

Hannah

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF