Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

“Betaald en organisch”- meer inzicht in de wisselwerking tussen SEA en SEO

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

In AdWords is sinds twee maanden onder het tabblad ‘Dimensies’ het rapport “Betaald en organisch” terug te vinden. In dit rapport is precies te achterhalen hoe de organische en de AdWords resultaten voor jouw website per zoekwoord geactiveerd werden en hoe gebruikers hier vervolgens op reageerden.

Configuratie

Zonder een koppeling te maken tussen Google AdWords en Google Webmaster Tools verschijnen er geen gegevens in het rapport. Klik daarom eerst in AdWords  op Mijn account, Gekoppelde accounts en kies onder de kop Webmastertools voor “Details weergeven”. Vanaf deze pagina is jouw website te koppelen. Verifieer de koppeling in Webmaster Tools, de volgende dag moet de eerste data verschijnen. Enige voorwaarde voor dit alles is dat je in Webmaster Tools geverifieerd eigenaar bent.

Not provided

Het opvangen van het bekende not provided verkeer lijkt de beste reden om het “Betaald en organisch” rapport eens in te zien. Daar waar Google Analytics steeds minder zoekopdrachten in kaart brengt, gaat AdWords hier gewoon mee door. Nu niet alleen meer voor de betaalde klikken, maar ook voor jouw organische vindbaarheid. Sterker nog, met de woorden van Google: “Zelfs als u geen advertentieruimte koopt, kunt u nog steeds profiteren van de organische rapportagefuncties op zoekopdrachtniveau die beschikbaar zijn in dit rapport.”

Wat kan ik er verder mee?

Zeker met wat creativiteit en Excel exporten is er nog veel meer informatie uit het rapport te halen. Het onderstaande voorbeeld geeft een beeld van de beschikbare data zoals je deze in AdWords terug zult vinden:

Organisch versus betaald

Het rapport is opgedeeld in drie grote kolommen. In alle kolommen staan per zoekwoord statistieken (klikken, vertoningen, CTR, CPC en positie). Per rij is in de eerste kolom  “Advertentiestatistieken” zichtbaar hoe deze cijfers waren wanneer alleen de advertentie werd weergegeven of wanneer zowel de advertentie als het organische resultaat weer werden gegeven.  In de tweede kolom vind je deze cijfers vanuit organisch oogpunt, in de derde vind je de gecombineerde statistieken van betaalde en organische vindbaarheid en klikken.

Het is even zoeken, maar langzaam vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Ons advies: download dit rapport (klik op de dikke pijl) en open het in Excel. Maak filters aan voor alle kolommen om snelle selecties te kunnen maken. Op deze manier heb je binnen no-time meer inzicht in bijvoorbeeld:

  • Ontbrekende zoekwoorden in AdWords campagnes
    Filter op “Alleen organische vertoning weergegeven”, sorteer organische zoekopdrachten van hoog naar laag. Het is nu duidelijk op welke termen je organisch wel gevonden wordt, maar via je AdWords campagnes niet. Op basis van het conversiepercentage (terug te vinden in Google Analytics) en de klikprijs van deze zoekwoorden kan bepaald worden of dit inderdaad een gemis is. Is het zoekwoord niet opgenomen of door een lage bieding van de eerste pagina gevallen?
  • Wel of niet adverteren op merknaam?
    Wat betekent adverteren op bedrijfsnaam voor de CTR van je organische resultaat? Is de som van AdWords klikken en organische klikken voor branded zoektermen groter dan het aantal organische klikken wanneer je branded advertenties niet zichtbaar zijn?
  • Welke advertentiepositie is voor mij optimaal?
    Door twee periodes met elkaar te vergelijken, kan per zoekwoord bepaald worden welke advertentiepositie het meest geschikt is om, samen met de organische klikken, zoveel mogelijk verkeer binnen te slepen. Wanneer een dalende advertentiepositie wordt opgevangen door organische klikken, kun je misschien flink besparen op je AdWords kosten.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van gebruik van het van rapport “Betaald en organisch”. Heb jij al goede toepassingen gevonden?

Voor meer informatie over de wisselwerking van SEA en SEO, neem dan contact met ons op.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF