Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Bieden op Handelsmerken met AdWords: Straks ook in Nederland Toegestaan?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Waar het tot voor kort alleen in de Verenigde Staten en Canada mogelijk was om op geregistreerde handelsmerken te adverteren, brengt Google hier per 5 mei verandering in. Vanaf die datum is het ook in Ierland en het Verenigd Koninkrijk mogelijk om op andermans merknaam te adverteren.

“When we receive a complaint from a trademark owner, we only investigate the use of the trademark in ad text. If the advertiser is using the trademark in ad text, we will require the advertiser to remove the trademark and prevent them from using it in ad text in the future. Please note that we will not disable keywords in response to a trademark complaint.

Voor bedrijven uit de UK, maar ook voor Nederlandse bedrijven die aan de andere kant van het kanaal actief zijn, is dit natuurlijk een grote verandering. Keyword Buyers, affiliatebedrijven en zelfs concurrenten kunnen nu op je merknaam of handelsmerk adverteren. In de toekomst ook in Nederland?

Discussie- 1 reactie

Mark

13 april 2008, 13:15

Volgens mij zijn er drie ‘kansen’.

Eén; bieden op handelmerken en verwijzen naar de site van betreffende aanbieder zelf. De aanbieder zelf mocht dit uiteraard al. Keywordbuyers zullen het nu echter ook kunnen en hebben geen vrijstelling meer nodig van Google. Via het affiliateprogramma zullen aanbieders dit echter veelal verbieden.

Twee; als retailer kun je weer de merken aanbieden die je in je assortiment hebt. Als Wehkamp mag je nu bijvoorbeeld niet op ‘Ipod’ bieden als term, terwijl je het wel verkoopt.

Drie; bieden op namen van concurrenten. Dit is nu vaak afgeschermd, maar wordt weer mogelijk.

Belangrijkste consequentie is dat de aanbieder die nu zijn merknaam kan afdekken nu nog kan adverteren op zijn eigen merknaam tegen zeer lagen kosten (1 cent per klik). Doordat andere aanbieders ook in de ‘race’ zijn zullen dit de kosten per klik op merknamen – ook voor de aanbieder zelf – stijgen.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF