Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

17 april 2015

Wat mij enorm fascineert binnen het vakgebied van SEA is het zoekgedrag van mensen. Ik zoek dit graag voor je uit!

Lees meer over mij >>

Bing groeit! 5 verklaringen voor de snelle groei van Bing

Door: Patricia Bouwheer

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een veel gehoorde vraag van mijn klanten: “Bing, wie gebruikt dat nou eigenlijk? Zijn vast die ‘oudjes’ die nog IE gebruiken en niet weten hoe je de standaard browser moet aanpassen”. Het tegendeel is waar: het aandeel van Bing groeit en 70% van de mobiele opdrachten komen van iOS platfroms! Bing wordt namelijk o.a. gebruikt door iPhone’s SIRI om zoekresultaten weer te geven.

Onderstaand geef ik 5 verklaringen voor de snelle groei van Bing:

1. Windows 10

Het marktaandeel van Bing gaat naar verwachting groeien door de lancering van de nieuwste Windows deze zomer. Alle huidige Windows 7 gebruikers en hoger krijgen de mogelijkheid om gratis de nieuwste Windows 10 te installeren. In deze nieuwste besturingssysteem van Microsoft zal automatisch een Bing search bar worden geïmplementeerd. Naast de resultaten op het web krijg je ook de resultaten die zijn opgeslagen op je device. Als voorbeeld, wanneer je zoekt naar een nummer van Coldplay, krijg je ook de resultaten van Bing met bijvoorbeeld een link naar Wikipedia en een link naar Bol.com, waar je het nummer van Coldplay vervolgens direct kan aanschaffen.

2. Gebruikers van Bing geven meer geld uit

Het gaat soms niet om de kwantiteit maar om kwaliteit. Bing is vele malen kleiner dan Google, de bezoekers die je bereikt met Bing zijn echter wel van een betere kwaliteit. Gebruikers van Bing en Yahoo geven 60% meer uit dan een Google gebruiker. Een gemiddelde ‘Googler’ spendeert $100 en een ‘Binger’ $160 (wereldwijd, bron: comScore).

3. Nederlanders gebruiken desktop, mobiel en tablet de gehele dag door

Wij Nederlanders schijnen één van de weinige landen te zijn die de gehele dag door meerdere devices per dag gebruiken. Of wij Dutchies onder werktijd massaal aan het Tinderen zijn, Candy Crush spelen en naar het thuisfront Whatsappen? Daar durf ik geen uitspraken over te doen. Wel is er een piek zichtbaar in de weekenden wat betreft mobiel en tablet gebruik. Naast Kaaskoppen en onze directheid hebben wij dus nog een bijnaam “Device-gek”.
Ook Bing benadrukt net als Google het belang van mobiel. Het klikgedrag op mobiele devices neemt enorm toe, met name in de weekenden. 70% van de conversies gebeurt binnen 5 uur na een mobiele zoekopdracht. Belangrijk punt: 3 van de 4 aankopen van een mobiele zoekopdracht vinden plaats in een winkel (mei 2014, bron: comScore).

4. Samenwerking Bing & Yahoo

Microsoft en Bing hebben donderdag 16 april jl. opnieuw een overeenkomst gesloten om de samenwerking tussen beide partijen te verbeteren.

 5. Nieuwe features op de planning

Dat Bing groeiende is komt ook terug op de roadmap van features die binnenkort gelanceerd gaan worden. Onderstaand enkele belangrijke highlights:

  • Device Targeting
    Met Bing kun je je biedingen aanpassen voor mobiel (-100% tot +300%). Je kunt ook de biedingen aanpassen voor tablet, iets wat bij Google een keer niet kan (-20% tot 300%).
  • App Extensions
    Deze feature geeft je de mogelijkheid om je app te promoten met BING ads. Deze functie wordt beschikbaar voor zowel desktop, als mobiel en tablet. En ook hierbij is device targeting mogelijk.
  • Remarketing in paid search
    Vergelijkbaar met Google term RLSA, Remarketing list voor Search ads. Deze nieuwe feature geeft je de mogelijkheid om o.a. je biedingen en teksten aan te passen voor bezoekers die je site al eerder hebben bezocht. Een veel toegepaste strategie is het toepassen van meer generiekere termen of een aangepaste biedstrategie.
  • Image Ads
    Bij deze nieuwe extensie kun je naast je tekst drie extra afbeeldingen toevoegen voor nog meer zichtbaarheid. Iedere afbeelding zou je kunnen sturen naar een aparte landingspagina. Naast deze image ads kunnen ook alle overige extensies zoals sitelinks worden getoond voor een maximale zichtbaarheid.
  • Bing Products ads
    Vergelijkbaar met Google Shopping. Voor Bing kan dezelfde feed worden gebruikt als voor Google shopping feed. Verwachte lancering is eind 2015.

 

Overtuigd geraakt van Bing? Ik help je graag met het opzetten van je Bing Account.

Discussie- 2 reacties

Jos Ebers

20 april 2015, 13:01

Wat ik me afvraag: waarom zijn geplande updates in Bing Ads , een geplande verbeterde samenwerking (overigens trekt Yahoo juist meer naar zichzelf toe) en het gebruik van verschillende apparaten verklaringen voor de groei van Bing? En bestaan er cijfers over de groei van Bing (in Nederland), of is dit een aanname?

Reageer hier op

    Patricia Bouwheer

    21 april 2015, 08:09

    Hi Jos,

    Allereerst bedankt voor je reactie, terechte opmerking. De groei is o.a. gevolg van de verbeterde integratie van Bing binnen de Microsoft devices (smartphone, xbox) enerzijds en services als msn, windows anderzijds. Bing zal steeds meer geïntegreerd gaan worden denkende aan Windows 10 en Cortana. Onderstaand een specifieker antwoord op je vraag:

    # Er staan een aantal nieuwe updates in de planning die vele nieuwe mogelijkheden bieden, voor zowel de gebruiker als de adverteerder. Bing gaat steeds meer dezelfde mogelijkheden bieden als Google, zoals shopping. Deze nieuwe features kunnen een overweging zijn voor de gebruiker om vaker deze zoekmachine te gebruiken. Voor ons als adverteerders zijn er steeds meer mogelijkheden voor het creëren van een maximale zichtbaarheid.

    # Het klopt dat Yahoo meer naar zich toe trekt. Yahoo bestaat eigenlijk niet in Nederland, echter heeft de samenwerking wel een impact op andere landen om ons heen. De nieuwe overeenkomst tussen beide partijen is eigenlijk wat ‘losser’. Beide partijen krijgen de mogelijkheid om zich te ontwikkelingen.

    # Het gebruik van verschillende devices is niet zo zeer een verklaring voor de groei voor Bing in het algemeen. Wel geeft dit aan dat het mobiel gebruik op Bing groeiende is en dat wij Nederlanders als één van de weinige landen het device de gehele dag gebruiken.

    # Ik heb geen cijfers van Bing die de verwachte groei weergeven. Ik kan wel wat andere interessante Bing cijfers met je delen, specifiek voor de Nederlandse markt (januari 2015 vs. januari 2014):
    – 17% van de klikken zijn afkomstig van een mobiele device (+146% Yo
    – +36% gemiddelde klikgroei
    – 58% of mainline klikken waren op een sitelink
    – € 0.19 gemiddelde kosten per klik (desktop), € 0,14 voor mobiel

    Met vriendelijke groet,
    Patricia Bouwheer
    SEA specialist
    patricia.bouwheer@easy.nl

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF