Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Boycot geparkeerde domeinen

Door: Jeannette Franken

Geschatte leestijd: 1 minuut

verboden-te-parkeren-smallJa, ik heb een uitgesproken mening over geparkeerde domeinen. Ik zal het toelichten. Het gaat mij specifiek om geparkeerde domeinnamen die puur worden gebruikt om advertenties te tonen aan bezoekers. Die nepsites zonder content, zonder toegevoegde waarde die erop uit zijn om gemakkelijk geld te verdienen. Als je adverteert op het inhoudsnetwerk van Google kunnen je AdWords advertenties getarget worden op deze geparkeerde domeinen.

Een voorbeeld van dit ‘fout parkeren’ zijn domeinen gebaseerd op spellingsfouten. Een bezoeker maakt een typefout bij het direct intypen van een URL in de adresbalk. Stel je hebt ‘elektro’ in je URL en de bezoeker typt ‘elktro’, dan kom je niet op die populaire site uit maar op een ander domein. Een ander domein volgeplakt met advertenties en met een beetje pech ook je eigen advertentie en die van concurrenten... maar wat doe je eraan? Hieronder vijf mogelijkheden:

Mogelijkheid 1: Volledig uitsluiten uit AdWords campagne
Je kunt alle geparkeerde domeinen uitsluiten met het Google Hulpprogramma ‘Sites en sitecategorieën’. Ga naar het tabblad ‘Paginatypen’ en vink ‘Geparkeerde domeinen’ aan.

Mogelijkheid 2: Selectief uitsluiten uit AdWords campagne
Het is ook mogelijk om geparkeerde domeinen selectiever uit te sluiten. Maak dan een positioneringsrapport en zet een vink bij ‘speciale categorie’. Zo zie je op welke geparkeerde domeinen je AdWords advertenties in het inhoudsnetwerk verschijnen. Vervolgens ga je ook naar het Google Hulpprogramma ‘Sites en sitecategorieën’. Ga naar het tabblad Sites en geef je betreffende URL’s op.

Mogelijkheid 3: Actie ondernemen
Met het positioneringsrapport weet je om welke domeinnamen het gaat. Neem contact op, dien een klacht in en/of probeer de domeinnaam zelf in handen te krijgen.

Mogelijkheid 4: Voorkomen is beter dan genezen
Zorg ervoor dat anderen niet kunnen profiteren van jouw succesvolle site. Leg zelf alternatieve domeinnamen vast. Let ook op expired domains. Als je domeinnaam vervalt, kan het opnieuw geregistreerd worden. Ook hier is de groep gemakkelijke geldverdieners op uit.

Mogelijkheid 5: Niet boycotten
Je kunt natuurlijk ook denken ‘elke conversie is er weer een’ of ‘liever geen risico lopen dat een bezoeker via een advertentie naar een concurrent gaat’. Daarom zeg ik principieel oogpunt: boycot geparkeerde domeinen. Als we dat allemaal doen, zal het minder interessant worden om te opereren in dit grijze schemergebied. Hopelijk stoppen die cowboys hun energie dan in mooie sites met waardevolle content, want daar adverteren we wel graag op in het Google Inhoudsnetwerk!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF