Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Call Only campagnes voor mobile

Door: Koen Bakkenes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Sinds een aantal maanden bestaat er de mogelijkheid om in Adwords gebruik te maken van Call Only campagnes. Dit is een campagnetype speciaal voor apparaten met een belfunctie. Een klik op de advertentie zorgt ervoor dat in het display van je telefoon direct het telefoonnummer van de desbetreffende partij staat. Klikken op de advertentie zorgt dus niet voor een bezoek aan de website, maar voor het invoeren van het telefoonnummer op je telefoon. Nog een klik verwijderd van een telefoontje…

Voor wie interessant en waarom

Call Only advertenties zijn voornamelijk interessant voor bedrijven die welvaren bij telefoontjes. Denk hierbij aan bijvoorbeeld loodgieters, advocatenkantoren en andere dienstverlenende organisaties. Kortom; bedrijven die meer baat hebben bij een telefoontje dan bij een bezoek op de website. Het is wel zaak dat het bedrijf ook ingericht is op het ontvangen van telefoontjes, anders zal er weinig meerwaarde zijn.

Inrichten van een Call Only campagne

De opzet van een Call Only campagne is zeer eenvoudig. Kies bij campagnetype voor ‘Alleen bellen’ en de rest wijst zich vanzelf. De campagne-opzet wijkt niet af van een reguliere zoekcampagne.

Call Only Opzet

Het is wel aan te raden om bij Biedstrategie voor ‘Handmatige CPC’ te kiezen. Zo houd je de kosten het beste in de hand.

Gebruik unieke zoekwoorden

Het is van belang om bij een Call Only unieke zoekwoorden in te zetten. Wanneer je zoekwoorden gebruikt voor een Call Only campagne en je gebruikt dezelfde zoekwoorden ook in een andere zoekcampagne, dan ga je met jezelf concurreren. De advertenties beginnen altijd met ‘Bel: [telefoonnummer]’. Het is de bedoeling dat de gebruiker begrijpt dat er door te klikken op de advertentie direct gebeld gaat worden en dat ze niet eerst naar een website worden geleid. Het is niet mogelijk om Call Only advertenties in te zetten voor 0900-nummers.

Een Call Only advertentie komt er als volgt uit te zien op een mobiele telefoon:

Call only add

 

Resultaten

We hebben voor een aantal klanten een test lopen met Call-Only campagnes. Aangezien de testperiode nog vrij kort is, is het lastig om al conclusies te gaan trekken. Het is in ieder geval zeker interessant om eens te testen en wij zullen de uitslagen van de testen die wij hebben lopen dan ook delen. Mocht je geïnteresseerd zijn vraag dan aan de SEA-specialist naar de mogelijkheden.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF