Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Card sorting: goedkoop, breed inzetbaar en effectief!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Card sorting is een methode die binnen usability wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de informatie op een website begrijpelijk ingedeeld en gelabeld is. Het idee is simpel: schrijf alle onderwerpen die op de website staan (of moeten komen) op kaartjes en laat mensen uit je doelgroep deze op een logische manier groeperen en een naam geven.

Het grote voordeel hiervan is, dat je menu-indeling daadwerkelijk is gericht op de manier waarop bezoekers informatie zoeken en dus geen afspiegeling is van je interne organisatie of bedrijfsjargon.
Veel gemaakte fouten zijn bijvoorbeeld:

  • Een indeling gebaseerd op interne organisatie, in plaats van op nut voor de bezoeker.
    Zoals aanbieders van computerapparatuur die de bezoeker dwingen eerst te kiezen of hij een ‘home user’, ‘small business’, of ‘large business’ is, voordat hij naar de producten kan navigeren. Wat moet je kiezen als je thuis werkt? Wanneer ben je ‘groot’ of ‘klein’ vanuit de ogen van de organisatie? De bezoeker wil gewoon een printer!
    Of Boekhandel Berne, die zijn boeken indeelt op categorie, waarbij een categorie ‘aparte uitgeverijen’ (boeken van andere uitgevers) heet.
    En Array Ink had tot voor kort een category ‘specialty inks’, waarin inkten werden aangeboden die zij doorgaans niet in het assortiment hadden. Op advies van Tribal is dit onlangs veranderd in producten die voor de bezoeker ‘special’ zijn, zoals onzichtbare inkt.
  • Onbegrijpelijke menu-item benamingen, omdat je een term gebruikt die bedrijfsspecifiek is. Zo heeft Vodafone een menu-item “Onder Ons” (de naam van een dienst). De bezoeker moet erop klikken voordat hij weet wat erachter te vinden is.

Card sort sessies zijn echter ook erg nuttig wanneer een organisatie zelf niet goed weet hoe de website ingedeeld moet worden.
Recentelijk heb ik zo’n card sort sessie bij een van onze klanten georganiseerd, waarbij ik enkele medewerkers van de organisatie had uitgenodigd. We maakten daarbij gebruik van een open cardsort techniek. We begonnen met de onderwerpen op de huidige website van de klant, maar de deelnemers mochten zelf ook nieuwe items bedenken, items weglaten, en/of ze een volledig andere naam geven. Ik fungeerde als ‘de onwetende bezoeker’ die de indeling moest begrijpen, zonder kennis te hebben van de organisatie of haar diensten en producten.

Het uitnodigen van hun doelgroep om een indeling te maken, was in dit geval nog een stap te vroeg, omdat nog niet duidelijk was wat de inhoud van de site precies moest zijn en wat men wilde communiceren.

Uiteindelijk hebben de deelnemers bijna alle kaartjes herschreven en volledig anders ingedeeld dan de huidige website. Onbegrijpelijke benamingen werden na wat brainstormen al snel vereenvoudigd. Na de sessie lag er een mooie structuur, had iedereen een positief gevoel, en nog belangrijker: er was veel commitment over wat de nieuwe structuur zou moeten worden.

Het grappige is, dat het resultaat van zo’n sessie een menu-indeling is, waaraan je niet af kunt zien hoeveel uur overleg ervoor nodig was. Maar dat is juist het kenmerk van een gebruiksvriendelijke website: hoe vanzelfsprekender het navigeren voor een bezoeker is, hoe beter de website!

Discussie- 3 reacties

Michiel de Nijs

19 september 2008, 10:54

Zou je deze cardsorting techniek ook kunnen gebruiken om de verdere indeling van de website te bepalen of is dit alleen geschikt om een gebruiksvriendelijke menu-/navigatieindeling te bepalen?

Reageer hier op

Bauke

19 september 2008, 11:32

Leuk artikel over zo’n basic techniek!
In lijn met de vraag van Michiel: is het een idee een dergelijke sessie bij de start van een nieuwe website te houden? Een goede structuur vinden is moeilijker dan het lijkt zo heb ik gemerkt.

Reageer hier op

Lenny de Rooy

22 september 2008, 09:22

Jazeker, dat is dan ook wat ik bij de betreffende klant heb gedaan. Het gaat er dan niet om om te bepalen hoe de navigatie er grafisch uitziet, maar hoe de informatie geordend wordt. De navigatiestructuur zou de indeling van de website moeten reflecteren, dus het komt op hetzelfde neer.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF