Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Checklist voor pakkende weblog teksten

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

workshop-schrijven-voor-internet“Internetters zijn ongeduldig, kom dus direct tot de kern van de zaak.”

Aldus Aartjan van Erkel, die vandaag een workshop gaf aan de bloggers van Tribal Talk. Hieronder de ‘headlines’ van zijn workshop in de vorm van een checklist.

1. Check de opbouw
Een pakkende blogpost is als volgt opgebouwd:

  • Titel: zorg dat dit een teaser is
  • Inleiding: beschrijf de conclusie/ essentie
  • Uitwerking: en dan pas de rest

2. Is de titel pakkend?
De titel is veruit het belangrijkste element van een blogpost. Mensen scannen teksten en beginnen bij de titel. Dit geldt destemeer voor gebruikers van RSS readers, die enkel de titel zien. Tips voor titels:

  • Lijstjes: tips, checklists, do’s en don’ts, quotes, quick wins, take aways, etc.
  • Huh? effect: verras de lezer met een onverwachte titel (en tekst)
  • Vertel een verhaal: bijvoorbeeld ‘Hoe twitter mijn leven veranderde’
  • Kennis: wijs de lezer op iets dat hij nog niet weet

3. Begin je met de conclusie?
In tegenstelling tot artikelen in printmedia, moet een blogpost beginnen met de conclusie. Lange inleidingen vergroten de kans dat de lezer weer weg is voordat de kern de blogpost hem uberhaupt duidelijk is geworden. Dus begin met hetgeen dat de lezer moét weten, en werk dit vervolgens uit.

4. Is je tekst scanbaar?
Lange lappen tekst zijn verboden. Mensen scannen teksten, dus:

  • Deel de tekst op in korte alinea’s die afzonderlijk leesbaar zijn
  • Behandel één onderwerp per alinea
  • Maak gebruik van kopjes die de alinea samenvatten
  • Gebruik waar mogelijk opsommingen
  • Maak belangrijke woorden vetgedrukt (gebeurt nog weinig)

5. Trigger je het brein?
De (sociale) psychologie biedt een bron van informatie voor het schrijven van verleidende teksten. Houd hiermee rekening zodat je mensen triggert op basale psychologische behoeften. Hieronder lukraak een aantal voorbeelden uit de workshop. Speel in op:

  • verlies i.p.v. winst: Lopen uw klanten weg?
  • tijdgebrek: Internet Marketing in 5 minuten
  • ontdekking: Uit onderzoek blijkt…
  • fun: De leukste Twitter accounts om te volgen
  • controle: Waarom SEO niet werkt

6. Meer hierover?
Als uitsmijter enkele boektitels die verder ingaan op de psychologie van de verleiding:

  • Influence – The psychology of persuasion – Robert Cialdini
  • Yes! 50 Secrets From The Science Of Persuasion – Noah Goldstein e.a.
  • Made to Stick – Chip Heath e.a.
  • Hot button Marketing – Barry Feig
  • Neuro web design: What makes them click? – S. Weinschenk

Bijna vakantie, dus lezen maar!

Discussie- 1 reactie

Hans

30 juni 2009, 22:15

He, balen. Als ik had geweten dat Aartjan die workshop gaf, was ik zeker gekomen. 🙁

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF