Het kennis blog van Tribal

Internet marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Influencer marketing: verbeter je resultaten met Cialdini’s nieuwste Unity principe

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.nl.

De introductie van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini in 1984 was een doorbraak op het gebied van influencer marketing. Inmiddels heeft de goeroe van de beïnvloeding een zevende principe toegevoegd: Unity. In dit artikel meer over dit principe en antwoord op de vraag wat jij er als (online) marketeer of webshopeigenaar mee kunt.

 

Wat is het Unity principe van Cialdini?

Cialdini’s Unity is een nieuw principe dat draait om het inspelen op het gevoel van eensgezindheid om de lezer nog sterker te beïnvloeden en overtuigen. Zowel binnen je websiteteksten als bijvoorbeeld productpagina’s belangrijk. Het principe achter Unity is dat je een gevoel van herkenning en verbondenheid creëert. Hierbij speelt timing een grote rol en probeer je de gewenste state of mind te bereiken nog voordat de overtuigingsactie begint.

Cialdini noemt deze fase ‘pre-suasion’. Zie het als een soort voorspel om de lezer warm te maken voor hetgeen wat komen gaat; de actie die jij wilt bereiken. Timing is dan ook van onmisbare waarde in dit proces. Want wanneer is het beste moment om de lezer (ofwel jouw doelgroep) te overtuigen?

 

Eén voor allen..

De sterkste vorm van Unity treedt op bij familie. De meeste mensen gaan tenslotte een stuk verder om een familielid te helpen dan een willekeurig persoon. Uit een onderzoek van Cialdini bleek bijvoorbeeld dat de response onder ouders van studenten op een vragenlijst van 20% naar 97% toenam. Reden? De zoon/ dochter kon hierdoor een hoger punt in de wacht slepen. Interessante informatie als jij je met je bedrijf bijvoorbeeld op gezinnen richt.

 

Vertrouwen opwekken

Volgens Cialdini is het Unity principe echter ook inzetbaar bij mensen die geen familie zijn door familie gerelateerde taal te gebruiken in je content. Een van de bekendste voorbeelden hiervan is een brief van Warren Buffet aan zijn aandeelhouders over zijn opvolging bij Berskhire Hathaway. In deze brief creëerde hij een gevoel van eenheid door de zin “I will tell you what I would say to my family today, if they asked me about Berkshires future”. Door te verwijzen naar zijn eigen familie creëerde hij een gevoel van vertrouwen, wat veel aandeelhouders overtuigde van het succes van zijn plannen.

 

Inspelen op locatie en achtergrond

Naast het familiegevoel, zijn locatie en achtergrond factoren die een gevoel van gedeelde identiteit kunnen creëren. Het draait er om dat je een gemeenschappelijke factor vindt die jou en de lezer verbindt. Denk bijvoorbeeld aan het Oranjegevoel waar bedrijven massaal op inhaken tijdens sportevenementen. Of de kledinglijnen die je steeds vaker ziet die duidelijk aan een bepaalde stad zijn verbonden.

Denk dus na over hoe je deze elementen binnen jouw eigen marketing en/ of communicatie kunt benutten.

 

Betrek je klanten bij het proces

Een andere manier om het gevoel van verbondenheid te creëren is door co-creatie. Door mensen bij een proces te betrekken neemt de betrokkenheid sterk toe en ontstaat een goed gevoel. Het IKEA-effect is hier een voorbeeld van waarbij mensen meer waarde toekennen aan een product doordat ze het zelf in elkaar hebben gezet.

Het kan echter nog simpeler: vraag je vaste (of misschien wel potentiële) klanten om advies als je zaken wilt verbeteren. De kans op een positieve (re)actie is zo een stuk groter.

 

6 manieren om Unity in jouw webshop toe te passen

Een heel verhaal, maar hoe pas je dit toe in je webshop of op je webshop? Onderstaand een aantal voorbeelden:

  • Toon reviews die overeenkomen met de kenmerken van je klant. Een jonge moeder zal bijvoorbeeld krachtiger overtuigd worden door een review van een andere jonge moeder dan van een ouder echtpaar zonder kinderen;
  • Integreer in je aanbod voor een klant een voordeel voor iemand in de naaste omgeving van je klant. Kun je bijvoorbeeld iets met een giveaway waar de partner of kinderen van profiteren? Dit kan net die trigger zijn om een product aan te schaffen;
  • Creëer een gevoel van gemeenschap door een community op te zetten. Action doet dit bijvoorbeeld goed en heeft inmiddels een complete online community op Facebook met bijna 300.000 volgers. Een ijzersterke aanjager die ook het imago van Action een behoorlijke boost heeft gegeven;
  • Betrek je loyale (of misschien wel nieuwe) klanten bij de creatie van een nieuw product of nieuwe dienst. Deze co-creatie is een sterke manier om een sterkere verbondenheid en meer draagvlak en verkopen te creëren. Een bekend voorbeeld is Nike ID waarbij consumenten zelf online hun favoriete schoen kunnen personaliseren;
  • Versterk het ‘wij-gevoel’ door trouwe klanten extra voordelen te bieden. Denk bijvoorbeeld aan sneak peeks in de nieuwe collectie of de mogelijkheid om een product al te bestellen voordat de massa aan de beurt is;
  • Verwerk Unity in je teksten om een ‘wij-gevoel’ te creëren. Hiervoor is het dus belangrijk dat jij je doelgroep goed kent zodat je in de tekst gemeenschappelijke overeenkomsten kunt aanhalen. En vergis je niet, dit is een krachtige (on)bewuste factor waarmee je klanten niet alleen beter overtuigt, maar wellicht zelfs de basis legt voor een loyale klantrelatie. Want wie wil er nou niet het gevoel hebben dat ze begrepen worden?

 

Slim beïnvloeden voor meer online resultaat

Het Unity principe is niet compleet vernieuwend, maar biedt wel een interessante verdieping. Zeker als je het combineert met andere beïnvloedingstechnieken zoals wederkerigheid of sociale bewijskracht. Denk dus goed na hoe jij het Unity concept het beste inzet voor je organisatie. Een mooie kans om die (potentiële) klant te overtuigen en je doel te bereiken. En wie wil dat nou niet?

Benieuwd hoe jij influencer marketing het beste inzet of de mogelijkheden van content marketing voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je graag meer.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF