Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Content in 2015: slow content en storytelling

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 3 minuten

Afgelopen maand was het tijd voor het jaarlijkse Congres Content Marketing & Webredactie in de Jaarbeurs in Utrecht. Een dag vol inspirerende en leerzame keynotes, praktijkcases en verdiepingssessies van nationale en internationale sprekers op het gebied van content marketing zoals Margot Bloomstein, Noz Urbina en Andrew Davis.

congres webredactie

Tijdens dit congres kwamen een aantal interessante ontwikkelingen voorbij op het gebied van content marketing. In dit artikel een samenvatting van een aantal belangrijke trends op het gebied van content marketing die een grote rol zullen (blijven) spelen in 2015.

Slow content: de juiste content op het juiste moment
Margot Bloomstein opende de dag met haar keynote over ‘Content strategy for slow experiences’. Vaak wordt gezegd dat web content, en dan met name teksten op een website, zo kort mogelijk moet zijn (fast content). Maar dit is eigenlijk te kort door de bocht. Het gaat er namelijk om dat de juiste content op het juiste moment aangeboden wordt. Waar heeft de bezoeker behoefte aan op het betreffende moment? Meer content kan zorgen voor meer vertrouwen in een aankoopproces, als je dit in de juiste fase van het proces aanbiedt. Denk aan informatie over de service en het eten aan boord bij een nog onbekende vliegmaatschappij. Bij een bekende vliegmaatschappij is vaak alleen het snel en voordelig boeken van tickets van belang.

Het aanbieden van de juiste content op het juiste moment (slow content) zal er ook voor zorgen dat klanten hun aankoopbeslissing goed doordacht hebben. Het koopproces wordt meer een ‘experience’. Denk ook aan de lange wandelroutes bij IKEA waar je overal in kastjes en deurtjes kunt kijken. Bezoekers zijn bereid om tijd te investeren in de ervaring en vinden het leuk om te ontdekken en leren voordat ze daadwerkelijk iets gaan kopen.

ikea plattegrond
Bron: Ikea.com

“The right content isn’t necessarily more content, the right content is right for right now: the context, audience, and their mindset.” – Margot Bloomstein  

Een succesvolle crossmediale aanpak
Er wordt vaak gesproken over b2b en b2c communicatie, maar Noz Urbina stipt in zijn keynote aan dat het in beide gevallen gaat om communicatie vanuit mensen naar mensen. Daarom spreekt hij liever over human2human (h2h) communicatie. Een crossmediale aanpak heeft bovendien pas succes als je content geschikt is voor iedereen en voor niemand in het bijzonder. We neigen ernaar om content specifiek in te richten voor een bepaald medium of een bepaalde doelgroep, maar het is beter om eerst een compleet content framework te maken en vervolgens de onderdelen toe te passen in verschillende media.

“Content is the strategic business asset, not the deliverables that wrap it” – Noz Urbina

Branded content: de gamechanger in advertising
Een vorm van content marketing die steeds vaker voorkomt is ‘branded content’. Dit is een vorm van reclame, maar geen advertentie. Ralf van Lieshout ziet een aantal trends binnen branded content, waaronder ‘advertisement for advertising’ en ‘advertising for advertisement’. Als voorbeeld een winnende case van Volvo Globetrotter op het internationale festival of creativity 2014 in Cannes Lion, waarbij Jean Claude Van Damme een split maakt tussen twee Volvo trucks. Het is een product demonstratie die geïllustreerd wordt door middel van storytelling.

Bron: YouTube.com

Over deze commercial is ontzettend veel gepraat en er is veel over geschreven. Zo zie je tegenwoordig ook veel korte teasers voor films en games op televisie, waarbij de volledige trailer op YouTube bekeken kan worden. Een combinatie van advertising en advertisement. Ralf stelt ook dat het belangrijk is dat je niet alle content zelf hoeft te bedenken, maak hiervoor op een slimme manier gebruik van de doelgroep door ze bijvoorbeeld vragen te stellen op Facebook. Zo vroeg Centraal Beheer Achmea op Facebook ‘Weet jij nog een ‘Even Apeldoorn Bellen’ moment, met vele leuke reacties als gevolg. Deze content hoeft echt niet van topkwaliteit te zijn, done is better than perfect!

“Advertising is nog lang niet dood, het evolueert” – Ralf van Lieshout

Onderscheidende content
Wat steeds belangrijker wordt is jezelf onderscheiden door middel van originele en unieke content. Dat maakte Andrew Davis duidelijk tijdens zijn keynote.  Maak het verschil door content ‘gaten’ te vinden en deze te vullen. Creëer content waarvan de mensen in je doelgroep niet eens weten dat ze het ‘nodig’ hebben. Het gaat er niet zozeer om dat je noodzakelijk méér content produceert, maar om het vinden van de juiste niches. Dit illustreerde hij met vele leuke voorbeelden, waaronder ‘The 60 second super-cool fold of the week’, waarvan de filmpjes wekelijks door minimaal 2000 mensen bekeken worden.

Bron: YouTube.com

“Get rich, target a niche.” – Andrew Davis

De rode draad die eigenlijk voor alle ontwikkelingen op het gebied van content geldt is: neem de tijd om je doelgroep te leren kennen en richt je content op deze doelgroep. Bied de juiste en originele content op het juiste moment aan. Een mooie take-away en stof om over na te denken voor het komende jaar!

Discussie- 1 reactie

Friends of Search 2015: inspiratie vs quickwins

11 mei 2015, 08:13

[…] Gerelateerde berichten:  – Eerste dag GACP Summit 2011: Inspiratie en nieuwe mogelijkheden  – Inspiratie voor Google Inhoudsnetwerk met ‘Wonderwheel’  – Content in 2015: slow content en storytelling […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF