Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Content is dood!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Nee! Content is geen ‘King’ en al helemaal geen koningin. Content is geen toverwoord. Het is ook niet nieuw. Toch hoor je het overal. Het buzzt. “Je moet gaan bloggen”, “Je moet video’s maken” en “Jij moet met afbeeldingen aan de slag”. Uhm, nee hoor, ik moet helemaal niks.

Zo, lekker geslapen Paula?

Er is momenteel een groot misverstand. We denken namelijk allemaal dat we iets met content moeten doen. En wanneer we dan iets met content moeten, dan moeten we ook wel gelijk iets ‘speciaals’; het gaat om video’s of afbeeldingen, infographics, blogs en whitepapers. Pfff!! Vermoeiend, daar hebben we toch helemaal geen tijd voor als drukke ondernemers? Bovendien, wat levert dat dan eigenlijk op?

Het is net zoals met Social Media toen dat aan het opkomen was. Iedereen moest er ‘iets’ mee doen. Geen hond die er over nadacht waarom je dat dan zou doen en voor wie. Nee, gewoon lekker doen. Lijkt me heel slim. Niet dus.

Doordachte content marketing, daar moet je naar op zoek!

Zoekmachine marketeers (waaronder ikzelf) brengen al jaren verkeer naar je website. Usability specialisten helpen je dan ook nog dat verkeer beter te laten converteren. Een knopje hier, een kleurtje daar. Maar ooit nagedacht over je content? Over je copy? Heb je nagedacht over hoe jij je klanten door je sales funnel heen helpt met goede content?

Nee? (Dat dacht ik al) Ja? (Goed bezig!)

Hoe maak jij van je nieuwe klant er één die terug komt bijvoorbeeld? Misschien was het wel die super toffe productomschrijving die de klant inspireert om weer bij jou op zoek te gaan? Misschien was het wel het vertrouwen dat sprak uit de tekst. Misschien had die klant zelfs wel het gevoel dat je hem begreep omdat je tekst hem zo aansprak. Misschien was het onbewust wel die pakkende titel boven je laatste blog. Copy is onmisbaar in content marketing.

En ja, content is ook video, afbeeldingen, infographics, ebooks, whitepapers, webinars, blogs. Content is je veel gestelde vragen sectie, je reviews, je categorie- en productomschrijvingen en het is ook de tekst die op jouw homepagina staat. Content leeft op je hele website!

Maar moet je daar dan maar klakkeloos in investeren?

Nee, natuurlijk niet! Daar moet je over nadenken. Voor wie ga je die content maken? Naar wat voor content is je doelgroep op zoek? Wat vinden ze leuk, wat niet? Welke tone of voice moet je aannemen? Wanneer willen ze van je horen? Willen ze überhaupt wel een video bekijken of lezen ze liever een whitepaper? Wanneer je antwoord kunt geven op deze vragen, dan en dan alleen, kun je aan de gang met content optimalisatie. Maar dan is je contentstrategie dus ook gelijk geschreven.

Simpel gezegd: Content is alles en iedereen heeft het nodig.

Zonder content geen website. Zonder content geen landingspagina’s voor zoekmachinemarketeers. Zonder content niks te optimaliseren voor conversies. Zonder content bestaat er niet eens online marketing. Met content vind je klanten, bind je klanten en met heel goede content heb je evangelisten van jouw merk voor het leven. Maar hou alsjeblieft op met “je moet …”! Ik wil je vooral inspireren eens goed na te denken over het waarom en voor wie… En dan zul je zien dat je niet moet, maar wilt!

Content is dood. Lang leve content!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF