Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Content = zoekmachine optimalisatie… als je het goed doet

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 2 minuten

Wie een site heeft moet die site vullen. Niet alleen om de bezoeker te informeren maar ook om goed gevonden te worden in Google; zoekmachine optimalisatie dus. Maar waar begin je als je aan de slag wilt met je content? Hieronder 4 tips voor een goede start.

Het belang van goede content
Primair is content bedoeld om je bezoekers van je site te informeren. Maar content is ook nodig om te kunnen ranken op relevante keywords in Google.  Het belang van goede content voor zoekmachine optimalisatie doelen gaat bovendien verder.  Met onderscheidende content  bouw je als site makkelijker inkomende links op  waardoor je autoriteitsstatus en rankings in Google stijgen.

Wikidpedia overschrijven?
Bij webshops bestaat de content vaak uit alleen het productaanbod. Affiliate sites produceren zelf vaak content en schrijven op basis van deskresearch eigen artikelen. Populair gezegd; ze schrijven Wikipedia over en ranken zo in zoekmachines. Blogs zijn het meest authentiek en produceren eigen content, meestal is dat geschreven content en soms wordt video geïntegreerd.

Voordat je begint…
Het is verstandig om over de volgende vier punten na te denken voordat je begint met het plaatsen van content op je website of webshop:

1) De boodschap die je uitdraagt met je content
Waar sta je voor als website of als merk. Brand values wil je doorvertalen in de content op je site. Content moet dus bij het merk passen.  In de praktijk blijkt – dat met name niet traditionele webshops – eigenlijk nooit hebben nagedacht waar ze voor staan en waarmee ze zich willen onderscheiden van de concurrentie.

Als je weet waar je voor staat, geeft dat richting en dat maakt het veel makkelijker ook invulling te geven aan de content op je site. Ben je een elektronica aanbieder,  onderscheid je  je dan alleen op prijs, of hecht je ook aan energiebesparing en duurzaamheid, aan klantenservice of wil je je onderscheiden met uitgebreide productinformatie. Neem je een serieuze insteek, een meer luchtige of juist agressieve?

2) De bron van je content
Waar haal je nuttige of leuke informatie vandaan. Een deskundige schudt zo een artikel uit de mouw. De lokale hostes van een reisbureau met enig schrijftalent, zet snel wat op papier. Deskresearch is een andere optie. Je raadpleegt wat bronnen en schrijft op basis daarvan een artikel.  Zelf nieuws maken kan ook.  Doe eens een onderzoek. Met user generated content laat je de bezoekers van je site de content op je site zelf mee produceren.

Soms is de bron het brein van een creatieveling, die met een onderscheidend idee of menig komt. Je kunt zelf creatief worden of daar iemand voor inhuren.  Kies je voor creatieve oplossingen dan speelt de verpakking ook een belangrijke rol .

3) De verpakking van je content
Vaak is content op het internet geschreven tekst, zeker bij informatieve sites. Bij webshops vind je tekstuele productinformatie, fotomateriaal en video toepassingen.

Maar waarom niet andere vormen toepassen? Een interactieve video, animaties, geluidsfragmenten. Een voorbeeld is bobshop.nl. Bob is tot leven gebracht en geeft de bezoekers van bobshop raad en advies.

4) De verspreiding van je content, welke kanalen en frequentie
Langs welke kanalen ga je je content verspreiden? Meest voor de hand liggend is het om de content op je eigen site te zetten. Je zult dan moeten nadenken waar je de content plaatst en hoe je deze onder de aandacht brengt, zowel uit oogpunt van je bezoekers als uit oogpunt van de zoekmachines.

Je kunt het echter ook op sites van derden zetten. Een artikel kun je op een extern blog plaatsen. Voordeel is dat je onder de aandacht van een nieuw publiek komt en dat je redelijk gemakkelijk een link naar je eigen site kan inbouwen. Nadeel is, als de content de aandacht op het internet trekt, dat andere zullen linken naar de externe bron en niet naar jouw site.

Het is ook een optie om content binnen sociale media op te nemen. Op je eigen Facebook of Hyves pagina of bijvoorbeeld als widget die je fans op hun eigen pagina opnemen.

Laat het niet bij goede bedoelingen
Welke keuzes je ook maakt, het is verstandig om het produceren en verspreiden van content planmatig aan te pakken. Nadenken over contentmanagement, integreren van contentmanagement in de organisatie, bepalen van budgetten en het benoemen van verantwoordelijkheden zijn van belang. Anders blijft het bij goede bedoelingen en initiatieven die doodbloeden.

Discussie- 3 reacties

Mark van Loon

15 november 2010, 11:21

Wat bij grotere bedrijven of meerdere bedrijven ook handig is om over na te denken: wie is er verantwoordelijk voor de inhoud? Wie zorgt voor regelmatig leuke artikelen? Wat spreek je af voor co-schrijvers?

Reageer hier op

Zoekmachineoptimalisatie? Lang leve de contentmanager! | Frankwatching | Ispey Seo Expert

23 november 2010, 01:09

[…] Verder lezen over het starten met een contentstrategie? Bekijk dan deze blogpost. […]

Reageer hier op

Laptop-kopen.nl

31 mei 2015, 01:44

Hoeveel content zou je moeten schrijven voordat het effect heeft? Op onze website ben ik begonnen met het bijhouden van een Blog over relevante artikelen.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF