Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De contentkalender: essentieel voor SEO

Door: Teun de Wit

Geschatte leestijd: 2 minuten

SEO is grofweg in drie grote pijlers onder te verdelen: techniek, content en linkmanagement. De mening over hoe je linkmanagement het beste kunt inzetten is onder de specialisten erg verdeeld. Echter is het inzetten van een gestructureerde contentkalender een onderwerp waar wel iedereen het over eens is. Een contentkalender draagt namelijk bij aan de organische zichtbaarheid in Google. Hieronder leg ik de verschillen uit tussen een interne contentkalender en een externe contentkalender en wat de waarde is voor SEO.

 

Het belang van een interne blogkalender

De interne contentkalender wordt vaak ingezet om structuur te krijgen in het plaatsen van interne blogartikelen en social media posts. Het indelen van een interne contentkalender is vrij eenvoudig. Je maakt een tijdsplanning voor bijvoorbeeld een jaar waarin je alle onderwerpen voor social media posts en/of blogonderwerpen deelt inclusief de deadlines. Bij het schrijven van interne blogs raad ik aan om een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren. Zo kun je met je blogartikelen inspelen op de vraagstukken die voor jouw doelgroep relevant zijn en waarop gezocht wordt in Google. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je deelt kennis met je doelgroep én je tegelijkertijd vergroot jij je vindbaarheid op relevante zoekwoorden.

Ook de interne linkstructuur is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Dit is een punt dat vaak over het hoofd gezien wordt door mensen die niet dagelijks met SEO bezig zijn. Blogs zijn een goed middel om hierop in te spelen. In ieder artikel kun je immers interne links plaatsen naar pagina’s die het meest relevant zijn met betrekking tot dat blogartikel.

Een interne contentkalender brengt dus rust, zorgt voor een duidelijke planning en is waardevol voor de interne linkstructuur van je website.

 

Vergroot je autoriteit met een externe contentkalender

De externe contentkalender wordt ingezet om de autoriteit van websites te vergroten. Wil je blogs extern laten plaatsen? Dan is het verstandig om een netwerk op te bouwen van blogs waar je jouw artikelen (al dan niet tegen betaling) kunt laten plaatsen. Belangrijk is dat de websites waar jij je blogs wilt plaatsen relevant zijn voor de branche waarin je werkzaam bent. Heb jij relevante targets verzameld en benaderd? Dan is het tijd om artikelen te schrijven of te laten schrijven en ze volgens een strakke planning te laten plaatsen op de gevonden blogsites. Het is van groot belang om in de blogartikelen links op te nemen die naar je eigen website leiden. Indien de blogsites van voldoende relevantie en kracht zijn, draagt dit bij aan de autoriteit van de website. En autoriteit draagt weer bij aan de ranking in Google!

 

Een contentkalender maken voor jouw blogs?

Een contentkalender voor zowel interne als externe blogs wordt vaak onderschat of vergeten. Maar wanneer je het op een juiste manier inzet, is het van grote waarde voor de SEO van je website. Het zorgt onder andere voor een verbeterde interne linkstructuur en het draagt bij aan de autoriteit in Google. Het brengt daarnaast rust in de werkzaamheden en het zal duidelijk zijn wat wanneer opgeleverd moet worden. De grootste uitdaging van het opstellen van een contentkalender is misschien wel het bedenken van interessante onderwerpen. Heb jij daar ook moeite mee? Collega Ben gaf in een eerder al enkele tips om nieuwe ideeën te bedenken.

Wil je hulp bij het opzetten van een professionele contentkalender? Neem dan contact op met een van onze content specialisten. En vergeet ons Tribal blog niet te volgen voor meer handige tips en tricks op het gebied van online.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF