Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Conversie killers in de checkout funnel

Door: Suzanne van den Dikkenberg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Op het moment dat een websitebezoeker een product aan je winkelwagentje heeft toegevoegd ben je blij; een kijker is een koper geworden. Maar vergis je niet! Het komt nog erg vaak voor dat bezoekers in het bestelproces afhaken…….. dag inkomsten!

aankoop voltooidAnders dan in een fysieke winkel hebben mensen niet de mogelijkheid om nog even wat na te vragen over de potentiële aankoop aan de caissière.
Nee, de checkout moet vlekkeloos doorgelopen kunnen worden met een aankoop als beloning. Graag deel ik enkele veel voorkomende conversiekillers in de checkout met je:

Het ontbreekt in de checkout aan het tonen van het winkelmandje overzicht

Bij het kopen van een product willen mensen graag de controle hebben. Welk product, welke productprijs, wat is de eindprijs, is de korting wel verrekend, enz. Alle antwoorden op deze vragen moet een websitebezoeker in de checkout kunnen vinden. Wanneer deze vragen onbeantwoord blijven ontstaat er twijfel, mensen gaan dan zelf opzoek naar antwoorden. In het ergste geval verlaten ze het checkout proces. Het is dan nog maar de vraag of ze uiteindelijk hun bestelling als nog afronden. Voorkom dit scenario en plaats in de checkout een productoverzicht van het winkelmandje.

Een websitebezoeker heeft geen inzicht in de te nemen stappen

In een fysieke winkel zijn er doorgaans een aantal standaard stappen die een klant neemt voordat hij/zij in het bezit is van de aankoop. Bij de kassa scant de caissière het product, vervolgens betaalt de klant het bedrag contact of per pin en als afsluiting krijgt de klant een bonnetje ter controle. Digitaal wijkt dit proces enigszins af. Er bestaan checkouts waarbij alle informatie op één pagina getoond staat. Daarnaast zijn er ook checkouts waarbij de bezoekers middels een aantal stappen het bestelproces doorloopt. Dit is de ‘multi step’ checkout variant. Bij deze optie is het essentieel dat de stappen die een bezoeker moet doorlopen gecommuniceerd worden. Hierdoor kan de verwachting in enige mate gemanaged  worden. Daarnaast kan in een stappenoverzicht aangegeven worden waar een bezoeker zich bevindt. Dit komt het eerdere ‘controle gevoel’ ten goede. De ultieme tip: plaats middels een stappenplan de stappen die doorlopen moeten worden. Geef in het stappenplan aan in welke stap een bezoeker zich bevindt

Formulieren komen overweldigend over

In de checkout funnel moeten websitebezoekers hun persoongelijk gegevens middels een formulier invullen. Mede de hoeveelheid informatie die wordt gevraagd en de manier waarop dit gecommuniceerd wordt, zijn een doorn in het oog voor de conversie. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het essentieel is om in een formulier echt het hoognodige te vragen. Elk extra veld in een formulier kan voor aan afhaakmoment zorgen. Daarnaast speelt de opmaak van het formulier een belangrijke rol op het aantal afhakers. Pas altijd de lengte van het invoerveld aan op de gegevens die hier ingevuld moeten worden. Een invoerveld voor een postcode bestaat uit maximaal 6 tekens. Het is hierbij dus overbodig om een paginabreed invoerveld te tonen. Doe je dit niet dan kan het formulier overweldigend overkomen. De drempel om deze daadwerkelijk in te vullen, kan hierdoor verhoogd worden.

Controleer of je op je eigen website tegen de bovenstaande issues aanloopt. Deze kun je dan in ieder geval zelf tackelen! Veel succes met het optimaliseren van je website.

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF