Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Conversie optimalisatie met Google AdWords

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een AdWords campagne maken en in je stoel achterover leunen, wachten tot de eerste bestellingen binnenkomen? Nou sinds vandaag is dat een stap dichterbij gekomen. Google biedt namelijk de mogelijkheid makkelijker te sturen op conversies met een nieuwe advertentieweergave binnen Google AdWords.

Binnen de advertentiemogelijkheden van AdWords biedt Google de adverteerder de keuze op welke manier de advertenties moeten worden weergegeven. Voorheen waren hier twee opties in, namelijk het ‘Optimaliseren voor klikken’ of ‘Roteren’. Adverteerders die hun campagne willen optimaliseren voor conversies waren genoodzaakt om te kiezen voor ‘Roteren’, omdat een advertentie die meer klikken genereert niet hoeft te zorgen voor meer conversies. En nu komt daar dus verandering in.

Voorwaarden conversie optimalisatie

Om te starten met optimaliseren op conversies, gericht op advertenties, is het een voorwaarde dat de conversiemeting binnen Google AdWords is ingesteld en er uiteindelijk conversies worden geregistreerd. Daarnaast werkt de nieuwe functionaliteit natuurlijk pas wanneer er meerdere advertenties aanwezig zijn binnen de advertentiegroep. Volgens de AdWords Help kijkt Google uiteindelijk welke advertentie de meeste conversies levert en laat deze vaker zien.

Instellen van optimaliseren voor conversies

De advertentieroulatie pas je aan binnen de instellingen van de campagne (Campagnes>Instellingen>Geavanceerde instellingen>Advertentieweergave). Hier kies je dus voor de optie ‘Optimaliseren voor conversies’.

Voor- en nadelen optimaliseren voor conversies

Het grote voordeel van het optimaliseren van advertenties, op basis van conversies, is dat er bij grote campagnes of weinig tijd er de zekerheid is dat de best-converterende advertentie wordt weergegeven. Bij het maken van een campagne is de advertentieroulatie standaard ingesteld op ‘Optimaliseren voor klikken’, wat in het geval van conversies niet altijd de beste optie is. Een groot nadeel is dat het een foutgevoelig systeem is wanneer de conversiemeting niet goed blijkt te staan.

Daarnaast ontstaat bij ons de vraag wanneer Google besluit om de best-presterende tekst weer te geven. Bij een conversiepercentage van 1% zou er bij 100 kliks 1 conversie ontstaan. Dit geeft aan hoeveel data er eigenlijk moet worden vergaard om hier een uitspraak te doen over welke advertentie het best presteert op basis van conversies. Dus waarschijnlijk zal Google hier niet alleen kijken naar het aantal conversies, maar wellicht ook de CTR meenemen.

Conclusie

De nieuwe advertentieroulatie is zeker een mooie uitbreiding op  het optimaliseren van conversies binnen een campagne. Wij zijn echter van mening dat ‘Roteren’ nog altijd de beste optie blijft om zelf in te hand te houden welke advertenties het beste presteren, omdat je zelf het evaluatiemoment bepaalt. Door gelijksoortige advertenties in meerdere campagnes of advertentiegroepen onder te brengen kun je ook sneller een uitspraak doen over de kwaliteit en de prestaties van je advertenties. Ons advies: ga testen met een advertentiegroep om te bepalen wat de nieuwe roulatiemogelijkheid voor jou kan betekenen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF