Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Conversiekiller: jargon op je website

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

Waarom converteert je website niet zoals gepland? Het klinkt misschien vreemd, maar wellicht heb je jezelf onderschat! Je weet namelijk veel meer dan je denkt.

Een veelgemaakte fout is het gebruik van te veel vakjargon op een website. Zelf ben je je hier nauwelijks van bewust: voor jou en je collega’s is het dagelijks taalgebruik. Ook ben je zo bekend met je eigen producten, dat je je niet kunt voorstellen dat je klanten niet weten wat deze producten precies zijn.

Een voorbeeld: je verkoopt snoep met de pakkende namen ‘chocodrops’, ‘sweethearts’ en ‘dark temptation’. Voor ieder product heb je een productpagina gemaakt met uitleg over het product en foto’s ervan. Je menustructuur ziet er als volgt uit:

Home
Producten
–    Chocodrops
–    Sweethearts
–    Dark Temptation
Over ons
Contact

Logisch, toch?

Nee dus. Het probleem hiervan is dat de bezoeker, die jouw terminologie niet kent, één voor één alle productpagina’s moet bezoeken om erachter te komen welk product aansluit bij zijn wensen.

Een betere oplossing zou zijn:

Home
Producten
–    Chocolade toffees
–    Zuurtjes
–    Bonbons
Over ons
Contact

Op de productpagina kan vervolgens de ‘echte’ naam van het product gebruikt worden. Hierdoor worden je pagina’s wel op de productnaam vindbaar in zoekmachines, maar zadel je je bezoekers niet onnodig op met verplicht heen en weer klikken.

Een duidelijk praktijkvoorbeeld is het menu van Be Izzy:

BeIzzy

Het is onmogelijk om te bepalen waar je heen moet zonder overal op te klikken.

Een ander veelvoorkomend probleem is een indeling van producten naar merk. Aangezien jij weet welke merk welke producten voert, is het voor jou logisch wat je onder welke categorie moet zoeken. Maar een bezoeker is lang niet altijd op zoek naar een product van een bepaald merk. Hij is op zoek naar een bepaald product, en wil diverse varianten naast elkaar kunnen zetten om zijn keuze te maken.

Een indeling zoals sokkendirect.nl heeft gemaakt, is dan ook sterk af te raden:

SokkenDirect

Een indeling in bijvoorbeeld sportsokken, teensokken, enkelsokken, sokken met motiefjes, etc. is voor een bezoeker veel nuttiger.

Naast bedrijfsspecifieke termen, kan jargon ook betrekking hebben op zogenaamd ‘algemeen bekende’ woorden. Bedenk dat jouw internetervaring vaak veel groter is dan die van je gemiddelde bezoeker en waak ervoor om te smijten met technische termen.

Bekijk maar eens dit confronterende filmpje, waarin mensen op straat gevraagd wordt om uit te leggen wat een ‘browser’ is.

Voor een ervaren internetter zoals jij en ik is dit nauwelijks voor te stellen. Maar ook de mensen in dit filmpje kopen wel eens op internet!

Leef je dus in in je bezoeker. Wat en hoe groot is hun kennis wanneer ze de website bezoeken? Vraag desnoods of vrienden of familieleden de website willen bezoeken; zij hebben wel nog een frisse blik en kunnen je precies vertellen wat wel en niet begrijpelijk en/of logisch is.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF