Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Conversion Hotel: de key takeaways

Door: Dennis Bierhake

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het weekend van 20 november 2015: zo’n 150 online professionals reisden af naar Texel om te genieten van geweldige sprekers, om te netwerken en om te genieten van Skuumkoppe (Texels biertje). Dit social event ging over conversie optimalisatie. Onderwerpen: analytics, digitale marketing, overtuiging, groei, optimalisatie en user experience. Een aantal indrukken, quotes en bevindingen van Conversion Hotel 2015 vind je in dit artikel. 

CRO (Conversie Ratio Optimalisatie)

CRO is een continu proces. Niet iets wat je af en toe doet. Het is belangrijk om de ware motivatie van de bezoeker te achterhalen, dus vraag het de bezoeker en test de uitkomsten.Welke CRO technieken moet je gebruiken? Allemaal tegelijk, 1 voor 1 of de concurrentie na doen? Je zult een CRO proces moeten inrichten, waarbij je tegelijkertijd test en de data onderzoekt. Het aantal testen, het percentage geslaagde testen en de business impact moeten voldoende zijn. Het einddoel van CRO is om meer conversies te realiseren. Conversie omvat 4 pijlers: copy, design, interactie en psychologie, waarbij de behoeften van de klant voorop staan.

Testen en onderzoek

Het is moeilijk om een probleem op te lossen, wanneer je het probleem niet begrijpt. Vraag bij gebruikerstesten niet naar meningen, maar geef opdrachten en observeer.Want: wat mensen zeggen is vaak anders dan wat mensen doen. Doe kwantitatief onderzoek naar de relevante klantvragen. Welk probleem willen ze oplossen? Welke punten zorgen voor twijfel? Website polls, online feedback tools en het interviewen van klanten kunnen hierbij helpen. Los eerst problemen op die groot zijn en waarvan de oplossing gemakkelijk is. Focus tevens op de quick wins. Denk in processen, niet in tactieken en werk hard. Test concepten, niet alleen maar elementen.

Webtips

  • Zorg voor duidelijkheid op je site: bezoekers moeten al scannend kunnen zien wat je te bieden hebt. Elke pagina heeft hierbij 1 primair doel.
  • NSAMCWADLP – Never Start a Marketing Campaign Without a Dedicated Landing Page. Dedicated campagne landingpages werken beter voor campagnes, omdat deze minder afleiding bevatten.
  • Bescherm je CTA (Call To Action). Plaats geen andere webelementen in de buurt van CTA buttons, want die zorgen voor afleiding.
  • Pas geen automatische scrollfunctie toe op je website (ook wel scroll jacking genoemd). Scrollen gaat dan vaak te snel en het kost veel moeite om de controle te krijgen.
  • Story telling kan goed zijn voor conversie. Als je vertellend schrijft, gebruik maakt van visuals en dit combineert met de data maak je een connectie met de emoties van je bezoekers. “Those who tell the stories, rule the world”.
  • Personalisatie van content is een hypothese en zou getest moeten worden of dit werkt.
  • Een slider (waarbij graphics voorbij sliden) op een website heeft regelmatig een politiek karakter: elke afdeling kan dan namelijk zeggen dat ze met hun product of dienst op de homepage staan. Sliders kunnen werken, maar worden vaak niet goed geïmplementeerd. (te snel, geen duidelijke call to action, niet relevant, te druk)
  • Mobiele shoppers zijn sneller afgeleid dan shoppers op een desktop of laptop. Tevens zijn deze ook meer bezig met veiligheid issues: “Is deze website wel veilig?”.
  • Best practices werken niet per definitie. Deze moeten getest worden.

Emotie

  • Wij zien onszelf graag als rationele mensen, maar vaak handelen we vanuit emotie.
  • Praat er niet alleen over. Laat het zien.
  • In feite kopen we betere versies van onszelf.
  • Mensen onthouden niet wat je hebt gezegd, ze onthouden wat voor gevoel je ze hebt gegeven.
  • Praat niet over jezelf. Praat over wat het oplevert voor de klant. De klant is het middelpunt.
  • Help de klant om de held te worden, die deze wilt zijn.
  • Don’t be evil. Gebruik geen “dark pattern techniques”. Vb. Een vliegmaatschappij die de bezoeker vraagt om het land van afkomst in te vullen en tegelijkertijd onduidelijk refereert naar een verzekering, terwijl er op dat moment eigenlijk akkoord gegeven wordt voor afname van een verzekering. Een van de opties in de lange lijst van landen is namelijk “ik wil geen verzekering”.

Kortom; Conversion Hotel 2015 gaf veel inzichten op het gebied van conversie optimalisatie.

Volgend jaar zal Tribal Internet Marketing wederom aanwezig zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis Bierhake

CH2015-198

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF