Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Converterende koppen – wat werkt (niet)?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een paar dagen geleden plaatste Wiep Knol een leuke post op zijn blog: “Writing Killer Headlines: Top 30 Viagra SPAM Email Subject Lines“. In deze blogpost noemt hij diverse koppen die Viagra spammers gebruiken om de aandacht te trekken.

Veel van die koppen zijn om te lachen. Maar de grote vraag is natuurlijk: werken ze ook?

John Caples noemt in zijn veel geprezen boek “Tested Advertising Methods” 5 regels voor het schrijven van goede koppen:

  1. Goede koppen appelleren aan het eigenbelang van de lezer: waarom zou hij het product willen / nodig hebben?
  2. Verwerk indien mogelijk nieuwswaarde in je kop
  3. Vermijd koppen die alléén nieuwsgierigheid opwekken
  4. Belicht niet de negatieve kant
  5. Suggereer in je kop dat er een snelle en makkelijke manier is voor de lezer om te krijgen wat hij wil (maar houd het wel geloofwaardig)

Laten we nu enkele koppen uit Wiep’s blogpost beoordelen op basis van deze regels.

“I have girls that ring me for sex now, its amazing!” / “Nothing can seduce women faster than a big penis”
Deze kop appeleert duidelijk aan het eigenbelang van de lezer en voldoet dus goed aan regel 1.

“25% discount on your penis!”
Deze kop richt zich op nieuws: hij suggereert dat je nu tijdelijk korting kunt krijgen. Verder is de kop echter onduidelijk. Waar krijg je precies korting op en waarom zou je dit willen?

“Make an elephant out of your ant” / “Yes it gets big, yes it gets strong, yes you can do it.”
Deze koppen zijn leuk bedacht, maar geven niet duidelijk weer waar het nou eigenlijk over gaat. Ze wekken alleen nieuwsgierigheid op (regel 3), wat niet voldoende is om de bezoeker over te halen om de rest van de e-mail te lezen.

“Well done; you’ve just found the best kept secret to enlarge your penis!”
Deze kop wekt nieuwsgierigheid op (wat is dat goed bewaarde geheim dan?), maar geeft ook gelijk aan waar het over gaat en is daardoor beter dan bovenstaande koppen.

“All jokes aside, yeah you do got a tiny cock!”
Deze kop is duidelijk negatief (regel 4) en vertelt bovendien niet waarom de lezer er baat bij zou hebben om verder te lezen (regel 1)

Geen enkele van de genoemde kopjes richt zich op de suggestie van een snelle en/of makkelijk manier om resultaat te bereiken.

Het blijkt dat er maar weinig Viagra koppen te vinden zijn die op alle punten goed scoren. Het is dan ook de vraag of de spam e-mails erg succesvol zijn. Blijkbaar levert het wel wat op, want anders zou deze spam niet gestuurd worden. Maar voor adverteerders is het natuurlijk zaak om zo veel mogelijk conversies te realiseren. En hoe beter je kop, hoe meer respons op je e-mails zal komen.

Wat zou dan wel een goede kop zijn? Te denken valt aan:
“Enlarge your penis and have women
ring you for sex – now 25% discount!”

Wees dus vooral duidelijk over het doel van je kop en maak duidelijk waarom jouw product of dienst interessant is voor de bezoeker. En natuurlijk geldt ook hier weer: test, test en blijf testen welke koppen het meeste effect hebben op je conversies! Want waarom zou je geld uitgeven aan iets waarvan je niet zeker weet of en in hoeverre het succes heeft?

Discussie- 1 reactie

Bauke

9 juli 2008, 12:38

Of de spam in de juiste taal versturen. Wie weet heeft een groot deel van potentiele klanten moeite met engels en happen ze wel toe wanneer de teksten in de moerstaal verschijnen. Het is wat bewerkelijker maar als ik spammer was, zou ik wel weten:

Vergroot je penis en zorg dat vrouwen jou bellen voor seks.
Nu 25% korting!

K

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF