Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Copywriting voor webformulieren: 7 tips!

Door: Marieke Verschuren

Geschatte leestijd: 4 minuten

Je hebt verschillende webformulieren, waaronder contactformulieren en bestelformulieren. Een webformulier is als het ware een vertegenwoordiger van een organisatie die een bezoeker een aantal vragen stelt. Een slecht webformulier kan conversie kosten omdat het zorgt voor verwarring en frustratie waardoor mensen kunnen afhaken. Het doel is om met mensen in contact te komen of ze iets te laten bestellen, niet om ze kwijt te raken.

Dat het formulier foutloos en duidelijk moet zijn klinkt logisch. Toch worden er nog veel fouten gemaakt. Om meer conversie te genereren hebben wij een selectie gemaakt van de beste tips, o.a. van Aartjan van Erkel, voor het schrijven van webformulieren:

Tip 1: gebruik passende taal
Verplaats je altijd in de bezoeker en redeneer niet vanuit een achterliggend administratiesysteem of techniek. Gebruik taal die bij het kennisniveau van de bezoeker past en bij de organisatie.  Zo spreek je op de website van een middelbare school scholieren anders aan dan ouders. En potentiële klanten van een advocatenkantoor (formele organisatie) spreek je anders aan dan potentiële klanten van een videotheek (informele organisatie). Spreek verder niet belerend en geef duidelijke uitleg. Test je formulier daarna in de praktijk. Is alles duidelijk uitgelegd? Personen uit je doelgroep kunnen er objectief naar kijken en je nuttige kritiek geven.

Tip 2: vertel wat er gaat gebeuren
Hoeveel tijd kost het invullen ongeveer? Moeten consumenten bijvoorbeeld een bankpasje bij de hand hebben? Als bezoekers van tevoren een indicatie krijgen van wat er staat te gebeuren, is de kans groter dat ze het formulier in zullen vullen. Verdeel de handelingen in hapklare brokken. Deze informatie kan tekstueel verschaft worden maar ook via een visueel stappenplan.

Tip 3: bijschriften voor buttons gebruiken
Bij het maken van een keuze kunnen mensen nog net even twijfelen of ze die button wel echt in moeten drukken. Veel mensen, vooral onervaren ouderen, zijn op dat moment toch even bang dat er iets definitiefs gebeurt waar ze niet meer onderuit kunnen. Een bijschrift bij een button zorgt dan voor geruststelling en vertrouwen in een website. Zo zullen er minder mensen afhaken.

Schrijf een bijschrift kort en helder. Geen moeilijke woorden maar een duidelijke boodschap. Neem twijfels weg door bijv. een veelgestelde vraag te beantwoorden, zoals:
-heb ik bedenktijd na aankoop?
-heb ik een beveiligde verbinding?
-kan ik mijn gegevens nog wijzigen voor het definitief wordt?

Ook kun je psychologische schrijftechnieken gebruiken, zoals:
-laat zien hoeveel mensen al op de button hebben geklikt;
-bied onder de grote conversiebutton (bijv. naar kassa) een kleiner alternatief aan (bijv. voeg toe aan winkelmandje). Mensen die nog enige twijfels hebben, kunnen zo hun beslissing nog even uitstellen.

Tip 4: laat uitleg opvallen
Als mensen niet begrijpen wat ze in moeten vullen en ook geen informatie daarover kunnen vinden, zullen ze eerder afhaken. Als de toelichting zo ver weg staat dat deze pas na het invullen wordt gelezen, of de tekst op de knoppen iets anders communiceert dan wat er gebeurt nadat erop geklikt wordt, zullen mensen ook tussentijds afhaken.

Je kunt het aantal conversies vergroten door op lastige struikelpunten extra uitleg bij het invulveld te plaatsen. Veel sites gebruiken daar een vraagteken of “i” voor maar de helptekst is duidelijker in een tekstveldje. Dit is efficiënter omdat de gebruiker de muis zo niet hoeft te gebruiken om de tekst te zien.

Uitgebreide toelichtingen mogen wel buiten de pagina. Gebruik verder zo min mogelijk overbodige toelichtingen.

Tip 5: foutmeldingen beleefd houden
Als er iets fout gaat is dat niet automatisch de schuld van de klant en anders moet je dat nooit laten merken. Je wilt deze klant niet kwijtraken. Laat daarom op een geduldige, normale manier weten wat de klant moet doen en in welk veld. Beleefde foutmeldingen zorgen voor minder afhakers.

Fout:
-U heeft een verkeerde postcode ingevuld.
-Naam is niet (correct) ingevuld.
-Voer een geldige waarde in.

Dit klinkt erg beschuldigend en agressief. Bovendien wordt er weinig uitleg gegeven. Gebruik liever:
-Sorry! We hebben ook de rood gemarkeerde gegevens van u nodig. Wilt u deze alstublieft invullen?
-Voer alstublieft uw geboortedatum op deze manier in: dd-mm-jjjj. Bijvoorbeeld: 01-01-1970.

Plaats de foutmelding in het formulier zelf, niet op een nieuwe pagina of via een pop-up. De bezoeker moet dan een extra klik uitvoeren om terug te gaan en vaak ook nog zoeken naar het onjuist ingevoerde veld, wat het formulier niet efficiënt maakt.

Het is ook van belang dat reeds ingevulde gegevens blijven staan bij een foutmelding. Eén van de grootste ergernissen in het gebruik van formulieren is dat ingevulde informatie wordt gewist. Dit kost extra tijd en de bezoeker weet dan niet wat hij al in had ingevuld en dus fout zou kunnen zijn.

Maak alleen de velden met informatie die je echt nodig hebt verplicht. Ieder extra veld kost meer tijd en meer persoonlijke gegevens waardoor de drempel tot invullen verhoogd wordt.

Tip 6: geef geruststellende informatie
Veiligheid zit hem vooral in privacy en de manier waarop een bedrijf met jouw geld omgaat. Vermeld op je website en in je formulier of je  een beveiligde betaalmethode (hangslot), Thuiswinkel waarborg / Thuiswinkel Award en privacy-verklaring hebt.

Gegevens die vertrouwen wekken zijn onder andere contactgegevens, voorwaarden, garantie, verzendkosten en overige kosten, levertijd, bedenktijd na aankoop en wat er met de gegevens gebeurt.

Zet deze informatie dichtbij de button om verder te gaan naar de volgende stap.

Tip 7: bedankpagina interessant maken
Een bedankpagina of bevestigingsmail die consumenten krijgen als ze het formulier met succes hebben ingevuld geeft bezoekers een geruststellend gevoel. Allereerst moet de bedankpagina bevestigen dat de inschrijving/bestelling/aanvraag geslaagd is. Spreek daarnaast natuurlijk je dank uit. Je kunt de consument zelfs persoonlijk aanspreken als je zijn/haar naam weet uit het formulier.

Geeft vervolgens aan wat de consument nog kan verwachten. Wordt er een bevestiging verzonden? Binnen hoeveel tijd wordt er contact opgenomen?  Waar moeten ze zijn met vragen?

Tot slot kun je je bezoeker nog verrassen. De bedankpagina heeft een hoge attentiewaarde en de bezoeker heeft een positieve houding tegenover jouw aanbod. Je hebt er een nieuwe (potentiële) klant bij dus kijk wat je nog voor deze klant kan betekenen. Zo blijf hij misschien langer op de site of komt hij nog eens terug. Enkele voorbeelden:

-nog niet genoemde voordelen of extra’s;
-cross-selling of speciale weekaanbieding tonen. “Misschien is dit product ook iets voor u?”;
-social media of nieuwsbrief aanmelden. “Wilt u zich ook aanmelden voor onze nieuwsbrief?”;
-laatste nieuws vermelden;
-tell-a-friend;
-korting of gratis verzenden bij een volgende bestelling;
-download folder of catalogus;
-een kleine enquête in laten vullen.

Met deze 7 tips kun je je webformulier, op een eenvoudige manier, meer conversiegericht en effectief maken. Met copywriting creëer je met minimale inspanning maximale resultaten!

Discussie- 1 reactie

Copywriting voor webformulieren | Easy internet marketing

29 december 2010, 11:13

[…] Lees het artikel “copywriting voor webformulieren: 7 tips” >> copyright © Easy Internet Marketing […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF