Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Creative Berlin 2009 – Headlines

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

‘Creative Berlin’ is de naam van de studiereis die MarketingFacts en MarketingTribune dit jaar voor het eerst organiseerden. Afgelopen woensdag (14/10) was het zover; 3 dagen Berlijn met een goed programma en 16 leuke mensen. Namens Tribal mocht ik erbij zijn. Het was wat mij betreft een succes dat vraagt om een vervolg. Hieronder enkele headlines uit het programma. Meer foto’s vind je online.

Adidas Concept Store – No 74
No. 74  - Adidas concept store berlin - 102De Adidas Concept store is geen gewone winkel. No 74 is gevestigd in een voormalige garage in een (nog) niet populaire buurt. Geen logo op de gevel, wel veel graffiti. Het is een combinatie van een galerie, ontmoetingsplaats en winkel met de nieuwe lijnen van Adidas.

Doel is om in contact te komen en te blijven met creatief en trendsettend Berlijn. Regelmatig wordt het interieur verbouwd voor events waarop deze mensen worden uitgenodigd. Met ‘mond tot mond’ reclame als gevolg. Letterlijk, of via blogs, facebook en andere sociale media.

Trend Marketing
Het idee komt van Häberlein & Mauerer, het PR bureau waarmee Adidas al ruim 15 jaar samenwerkt. De aanpak wordt ‘trend marketing’ genoemd. Trendsetters worden ‘lokaal en op maat’ betrokken bij het merk. Op die manier hoopt Adidas dat deze mensen als ‘brand ambassadors’ voor hen gaan fungeren. Al met al een erg mooi praktijkvoorbeeld van PR anno 2009.

Presentatie bij Häberlein & Mauerer
Presentatie van Tom Heise en Chris Häberlein van Häberlein & Mauerer

Publieksdiplomatie
Michael Pistecky is ‘Eerste Ambassadesecretaris Pers’ bij de Nederlandse Ambassade in Berlijn (dat mooie gebouw van Koolhaas). Hij houdt zich bezig met publieksdiplomatie: de manier waarop de ambassade Nederland probeert neer te zetten in Duitsland. Dit doen ze vooral door veel te praten met journalisten, wetenschappers en andere opinieleiders.

Ambassade van het koninkrijk der Nederlanden in Berlijn

Net als een marketeer, probeert de ambassade zo het heersende beeld van het ‘merk Nederland’ te sturen. Michael geeft eerlijk toe dat de invloed maar beperkt is. De opkomst van bijvoorbeeld Geert Wilders wordt in Duitsland gevolgd en de invloed hiervan op het imago van Nederlandis moeilijk te sturen.

BBDO Berlin
Op bezoek bij één van ’s wereld grootste reclamebureau’s, BBDO (Batten, Barton, Durstine & Osborn). De geschiedenis van het bureau gaat terug tot 1891 en BBDO is ook in Duitsland al tientallen jaren actief.

Presentatie BBDO Berlin
Presentatie Florian Schindler, Managing Director BBDO Berlin

Waarom BBDO in Berlijn zit? Grote bedrijven zitten niet in het relatief arme Berlijn. Mensen des te meer. De stad trekt veel creatieven die BBDO goed kan gebruiker. Natuurlijk kwamen er ook een aantal ‘succes cases’ op tafel. Ter afsluiting hieronder een voorbeeld van een commercial de BBDO voor Smart ontwikkelde.

Er was meer te zien in Berlijn, zowel binnen het officiële programma als daarbuiten, zie daarvoor de foto’s.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF