Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Daling Kwaliteitsscore binnen Google AdWords… wat gebeurt er?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vandaag hebben we geconstateerd dat er een flinke afname waarneembaar is in de  toegekende kwaliteitsscores in Google AdWords.  Veel zoekwoorden die voorheen goed hebben gepresteerd en mede daardoor een goede score hebben opgebouwd, hebben opeens een extreem lage kwaliteitsscore toegediend gekregen.  Door deze lage kwaliteitsscores komt Google  ook nog eens met de melding dat het ingestelde bod niet meer hoog genoeg is om op de eerste pagina met resultaten te verschijnen…

Rumoer op Twitter
Op Twitter zien we in meerdere landen dergelijke geluiden naar boven komen:

”Massiver Quality Score Drop bei etlichen Keywords” vanuit Duitsland
“Quality Score: 3/10. #Adwords” vanuit Polen
“Any body else having big problems with #adwords #qualityscore” vanuit UK

Wat gebeurt er precies?
In onderstaande afbeelding met de statistieken van aan aantal zoekwoorden over de afgelopen 7 dagen is te zien dat goed presterende zoekwoorden opeens een lage kwaliteitsscore hebben gekregen. Ook is de melding te zien dat er te laag wordt geboden om op de eerste pagina met resultaten te verschijnen.


Screenshot uit Google AdWords

Wanneer we handmatig de advertentieposities op het betreffende zoekwoord controleren zien we gelukkig dat deze nog ongewijzigd zijn.  De situatie doet zich daardoor nu nog voorkomen als een soort van bug in het systeem.

Mogelijke gevolgen van een dergelijke bug?
Wanneer het scherm gevuld wordt met meldingen dat je biedingen te laag zijn en dat je met de betreffende zoekwoorden een zeer lage kwaliteitsscore behaald is het niet ondenkbaar dat veel adverteerders hier op zullen gaan anticiperen.

Afhankelijk van het belang  van de betreffende zoekwoorden kunnen de bijbehorende biedingen aangepast worden, dit is ook wat AdWords je adviseert door aan te geven dat het huidige bod ‘onder het geschatte bod voor de eerste pagina’ ligt. Dit kan gaan leiden tot flinke stijging in de CPC’s (kosten per klik) of een daling in je posities. Met een verschuiving in de kosten per klik voor complete productgroepen als een mogelijk gevolg.

Bug of wijziging in het systeem?
Doordat dit ook zeer relevante zoekwoorden betreft welke echt extreem goed hebben gepresteerd (zoekwoorden op merknaam e.d.)  gaan we er tot nu toe nog vanuit dat hier sprake is van een bug en geen wijziging in het systeem achter het toekennen van de kwaliteitsscores. Net als iedereen zijn wij erg benieuwd naar de oorzaak hiervan en zodra wij meer hier over weten zal nadere informatie volgen.

Toelichting op het belang van de kwaliteitsscore (Google Quality Score)
Bij het adverteren met Google AdWords is de door AdWords toegekende kwaliteitsscore aan de gehanteerde zoekwoorden een belangrijke factor voor een succesvolle campagne. Samen met het ingestelde bod wordt op basis van deze twee factoren de positie van de advertentie bepaald.  Hoe lager de kwaliteitsscore, hoe meer er geboden moet worden voor een hoge positie van de advertentie in de zoekresultaten op Google.

Discussie- 19 reacties

Job

27 oktober 2010, 12:21

Yep, hier ook last van. Binnen 24 uur gehalveerde scores en veel zoekwoorden met een “te laat bod” voor de eerste pagina

Reageer hier op

Martijn Duker

27 oktober 2010, 12:51

Bovenstaand probleem ook tegengekomen. Bij nieuwe campagnes lijkt dit probleem zich ook voor te doen. Een heel relevante campagne met kwaliteitsscores van 3/10 en 4/10… even in de gaten houden dus.

Reageer hier op

Ellen

27 oktober 2010, 13:04

Je moet natuurlijk ook wel op tijd bieden….:)

Reageer hier op

Jurrien Schouten

27 oktober 2010, 13:04

Ben dus niet de enige die het opviel… wachten op meer nieuws

Reageer hier op

Wim

27 oktober 2010, 13:10

Gevolg -> Hogere biedingen

Google probeert alvast de cadeautjes onder de kerstboom veilig te stellen 😉

Reageer hier op

Michel

27 oktober 2010, 13:40

Mogelijk houd het verband met Google Instant?

Reageer hier op

Tom Broekhoven

27 oktober 2010, 14:30

Dit is het eerste bericht dat ik hierover tegen kom. Kwam er vanochtend achter dat veel kwaliteitsscores van 7 tot 10 plots zijn gedaald tot onder de 5.

Zie dit op dit moment in alle campagnes terugkomen. Nieuwe campagnes krijgen standaard een 3 tot 4 score.

Zouden ze bij Google het Duitse puntensysteem gaan invoeren..

Reageer hier op

Clicktrust

27 oktober 2010, 14:59

Hetzelfde gezien bij een aantal zoekwoorden – maar het waren geen toppers. Wel een opmerkelijke verandering KS toen ik de setting van broad naar exact veranderde – van 3 naar 7. Dat zijn we ook niet gewend. De zoektermen die werden opgepikt door de broad setting waren echter relevant.

Reageer hier op

Harmen Visscher

27 oktober 2010, 15:30

Uit analyse van 700+ van onze eigen accounts zien we een daling van gemiddeld 0.5 punt (zo’n 7%). Dalingen als deze (maar dan iets kleiner) zien we overigens ook in april en juli en trekken over het algemeen wel weer bij.

Reageer hier op

Harmen Visscher

27 oktober 2010, 16:13

Aanvullend: vorig jaar op 27 oktober daalde de gemiddelde qualityscore van 8.1 naar 7.3 (eigen data over 600+ accounts in Nl). Blijkbaar is het dus de jaarlijkse qualityscore update dag 🙂

Reageer hier op

Martijn Dirkx

27 oktober 2010, 16:55

“This issue is now recognised as a global issue. Engineers are on an emergency conference call, working towards a resolution. Thanks for your patience. We do not need any more examples at this time. Further updates will follow.”

Reageer hier op

Wim

27 oktober 2010, 17:10

@Harmen, ik heb sterk het vermoeden dat je geen rekening houdt met het gewogen gemiddelde. Als 20% van je zoekwoorden 80% van je verkeer/conversies binnen haalt, is in dit voorbeeld de verandering van 80% van je zoekwoorden niet relevant, wat in jullie berekening kan leiden tot een afname van gem. 0,5 punt.

En juist bij belangrijke zoekwoorden zien we veel grotere dalingen dan de 0,5 punt die jij noemt. (Steekproef)

Dat zou ook beter verklaren waarom Google zelf op deze kwestie reageert zoals Martijn D. eronder aangeeft.

Reageer hier op

Jeffrey Bleijendaal

28 oktober 2010, 08:58

Google heeft de fout erkend als een reporting fout en claimt dat het bij het serveren van de ads geen rol heeft gespeeld.
De QS-bug moet binnen 24u zijn doorgevoerd:
https://www.google.com/support/forum/p/AdWords/thread?tid=5a04f1a746033841&hl=en

Reageer hier op

Wim

28 oktober 2010, 09:40

Update (28-10-2010, 9:41):

We zien bij veel accounts dat het hersteld is, de oude/normale kwaliteitsscores staan er weer. Het is echter nog niet bij alle accounts hersteld, maar die zullen dus wel snel volgen.

Reageer hier op

Harmen Visscher

28 oktober 2010, 09:48

@ Wim: Je hebt gelijk. Als ik met gewogen gemiddeldes ga werken wordt lijkt daling groter (2 keer zo groot).

Reageer hier op

Maurits van Eeghen

28 oktober 2010, 11:14

@Wim: Harmen heeft het even druk, vandaar dat ik even reageer.

We hebben nog wat extra queries gedraaid in bGenius. Allereerst valt ons op dat de gemiddelde qualityscore vandaag nog verder is gedaald. Deze was altijd 7.3, gister werd dit 6.8 en nu is dit nog maar 5.8.
Wat wij terugzien is dat het gewogen gemiddelde (op basis van aantal clicks) ongeveer eenzelfde daling kent als het gemiddelde over +/- 700 account’s. Het gewogen gemiddelde
Was altijd zo’n 8.6, gister 7.9 en nu 7.3.
Ook hebben we gekeken naar de verandering van de quality score van de 10.000 keywords met de meeste clicks in de maand oktober. Hierbij valt op dat de qualityscore gister extremer daalde dan de andere keywords, maar vandaag een stuk minder daalde. Deze was altijd 8.9, gister was deze 8.1 en nu is dit 7.9.

Daarnaast zien wij dat, zoals Google nu ook zegt, het geen invloed heeft op de positie van de advertentie of de biedprijs. Het is uitsluitend van invloed is op de rapportage van de QS.

Reageer hier op

Niels van der Pol

28 oktober 2010, 14:38

Kleine update:
Het lijkt erop dat ondertussen de kwaliteitsscores van alle accounts weer zijn hersteld.

Dus morgen kunnen er weer nieuwe Qs queries gedraaid worden 😉

Reageer hier op

JP

28 oktober 2010, 14:50

Zelfde probleem hier,

hoop dat het snel verholpen is.

Reageer hier op

Wim Nomen

20 november 2010, 10:39

Update zaterdag 20-11-2010 10:29

Het lijkt erop dat er weer eenzelfde probleem is bij Google: Over alle AdWords accounts zijn de kwaliteitsscores weer flink gezakt. Het lijkt dit keer overigens wel minder extreem, merknaam zoekwoorden zijn nauwelijks of niet gedaald, maar veel andere zoekwoorden wel.

Wederom lijkt het geen effect te hebben op de posities, ook nu verschijnen advertenties op de normale posities terwijl het systeem “Onder bod voor eerste pagina” laat zien.

Wellicht is het maandag alweer verholpen en merken weinig mensen er iets van, maar mocht je ook in jouw AdWords account zien dat je quality scores gezakt zijn, geen paniek en het is dus geen reden om je biedingen te verhogen, ik adviseer om via google.nl/adpreview eerst te kijken hoe hoog je advertentie verschijnt en of je bod inderdaad wel omhoog moet. Waarschijnlijk niet.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF