Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Danny Sullivan: “SEO specialist is teveel gefocust op content”

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Binnen internetmarketing is de naam Danny Sullivan een begrip: een zeer gewild spreker, organisator van de populaire SMX expo’s, hoofdredacteur van Search Engine Land en door velen gezien als goeroe op het gebied van Internet Marketing. Kevin Verleg van Tribal Internetmarketing voert zijn afstudeerscriptie met betrekking tot Universal search uit, de nieuwe presentatietechniek van Google dat naast de gebruikelijke content onder andere ook video, news, blogs, images en Google maps integreert in de organische zoekresultaten van de zoekmachine. In het kader van dit afstudeeronderzoek legde Verleg een aantal vragen voor aan dé internet marketinggoeroe.

Kevin Verleg – Tribal Internet Marketing

Internetmarketeers van over de hele wereld kijken aandachtig naar de ontwikkelingen van Universal search resultaten in Google. Enkele eerste bevindingen van Amerikaanse onderzoeken worden een jaar na de introductie door Google mondjesmaat gepubliceerd. Na een jaar Universal search te hebben bestudeerd, komt Sullivan tot de conclusie dat bij het behalen van goede organische zoekresultaten de specialist steeds teveel gefocust is op content. De mogelijkheden van Universal Search vragen juist om een breder perspectief op het gebied van zoekmachine optimalisatie, aangezien de functionaliteiten en mogelijkheden van Universal search door de internetmarketeer hevig onderschat worden.

Veel verschil in gebruik van Universal search tussen Europa en de VS wilde Sullivan niet bevestigen. Voorlopig zal het verschil alleen te wijten zijn aan het eerder implementeren van Universal search resultaten in de VS. Europa zal dus altijd achterlopen. Helaas kan Sullivan geen voorspellingen doen over het toekomstig verschil in gebruik van Universal Search, hiervoor staat de techniek binnen Europa nog teveel in de kinderschoenen.

Universal search is dé kans voor de lokale ondernemer dankzij de implementatie van Google maps in de Universal search resultaten; lokale zoekopdrachten bekend als Local search. Doordat Google Maps steeds meer geïntegreerd wordt in de Universal search resultaten in Google en gebruikers steeds meer via Google regionale zoekopdrachten uitvoeren, kan de Nederlandse ondernemer vrij gemakkelijk een vermelding in Google Local search realiseren. De evolutie van Local search is in volle gang. Sullivan vindt Geo-RSS een interessante ontwikkeling. Het voorzien van geografische informatie aan News, blogs en posts kan volgens hem duidelijke gevolgen hebben voor Local Search. Hij geeft wel aan dat de techniek nog in een dermate experimentele fase zit dat het afwachten is wat het precies voor gevolgen zal hebben voor Local search.

De marketinggoeroe voorziet dankzij Universal search weinig kansen voor de grote “corporates” in deze wereld en des te meer mogelijkheden voor de slimme internetmarketeer,. Dit is aannemelijk aangezien er steeds meer user generated content geïntegreerd wordt in de Universal search resultaten. Op die manier krijgen internetgebruikers steeds meer invloed op Universal search, door het integreren van bijvoorbeeld Youtube video’s op hun blog’s, profielenpagina’s, etcetera. Het is aan de internetmarketeer om de gebruiker te “triggeren” hun commerciële boodschap te delen met andere gebruikers.

In het rapport ‘search 2010’ van Enquiro Research komt Sullivan tot de conclusie dat banner blindness kan optreden, zodra Universal search resultaten meer en meer de aandacht trekken van de gebruiker. Hierbij stelt hij dat het misschien mogelijk is dat de Google Advertenties in lijn komen te staan met de lineaire (organische) zoekresultaten. Maar dan rijst de vraag: Gaat dit niet ten koste van de geloofwaardigheid van Google? Sullivan glimlacht even en zegt dan: “Google kennende zal het vast en zeker met iets komen wat de advertenties opneemt tussen de organische resultaten zonder de irritatie te wekken van de gebruiker.”

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF