Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De E-commerce Dagen: interessante lezingen

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Easy was niet alleen op De E-commerce Dagen aanwezig om meer dan 100 bezoekers te voorzien van gratis 1 op 1 SEA optimalisatiesessies. We waren er ook om de lezingen bij te wonen. Op dinsdag was het onder andere aan mij om verschillende sessies bij te wonen.

Vrijwel alle thema’s kwamen aan bod bij de verschillende lezingen, waarbij de meesten de basiskennis behandelden. Het integreren van meerdere zowel offline als online kanalen, modellen om een sociale media strategie uit te werken en het meten van media inspanning waren thema’s die in meerdere lezingen terugkwamen.

Bricks & clicks en omni-channel

Inmiddels zijn velen al bekend met het principe “Bricks en clicks”: het integreren van zowel offline als online aanwezigheid. Maar ook het inzetten van verschillende kanalen kan van belang zijn. Tegenwoordig bepaalt de consument waar, wanneer en via welk kanaal er interactie is met het merk; waar er gekocht, afgeleverd/opgehaald of eventueel geretourneerd wordt. Hoe pak je dit aan? Een paar voorbeelden uit verschillende presentaties:

  • Virtual shopping; Let the store come to the people. Het scannen -via een QR-code- van artikelen uitgestald in een winkelruit of afgebeeld op een billboard in het station zodat deze artikelen direct online besteld kunnen worden.
  • Online reviews uit de webshop op een scherm in de fysieke winkel tonen.
  • Alleen de best verkochte artikelen in de winkel etaleren, dat bespaart winkelruimte en de nichemarkt kan online worden bediend. Eventueel via een “Store kiosk”, bijvoorbeeld een laptop in de winkel, zodat de consument de niet geëtaleerde artikelen online kan bestellen en zelf prijzen en beschikbaarheid kan nagaan.
  • Maak van de winkel meer een beleving; laat kinderen bijvoorbeeld spelen in een speelgoedwinkel en de ouders online bestellen.
  • Social shopping; aankopen doen in een sociale, persoonlijke omgeving waar je aankopen van anderen kunt zien en je eigen aankopen kunt delen. Een voorbeeld hiervan is fashionchick.nl.

Sociale strategie

Sociale media worden door veel bedrijven ingezet. Uit onderzoek van Social Embassy blijkt dat 90% van de top 100 merken gebruikmaakt van sociale media.

Maar het gebruik van sociale media wordt bij veel bedrijven niet ondersteund door een uitgewerkte sociale media strategie. Er zijn verschillende sociale media modellen, zoals het POST model van Forrester, OASIS model en het sociale media model van Deloitte, die bij het opstellen van een sociale strategie handvaten bieden. Sjef Kerkhofs benadrukte dit tijdens zijn lezing bij De E-commerce Dagen met een mooie quote: “Een strategisch kader geeft geen antwoorden maar stelt de juist vragen”. Veel sociale media modellen nemen het interne vraagstuk niet mee. Kerkhofs stelde in zijn presentatie dat het hier vaak op stukloopt bij bedrijven: “Kijk niet naar afdelingen, maar juist naar mensen”.

Belangrijk is ook om sociale media doelstellingen af te leiden van je bedrijfsdoelstellingen; hoe kunnen sociale media bijdragen aan de gestelde bedrijfsdoelstellingen? De implementatie van sociale media vereist het doorlopen van verschillende fases. Alleen zenden werkt niet. De bekende uitspraak “Content is king” gaat niet altijd op, creëer eerst bereik voordat je gaat zenden. Veel tijd in content steken zonder dat je hiermee je doelgroep bereikt, is niet effectief. Wanneer je een bereik hebt gecreëerd, ga je aan de slag met content. Zorg voor een content planning; wie schrijft wat en wanneer?

Meten is weten

Meer dan de helft van de bedrijven meet de media inspanningen niet. Hier volgen een aantal nuttige tips uit verschillende lezingen:

  • Maak altijd een nulmeting, ook wanneer je sociale media in gaat zetten. Hiervoor zijn tal van social media monitor tools beschikbaar, ook veel gratis tools.
  • Doe altijd onderzoek naar je doelgroep. Kanalen zijn vergankelijk, maar menselijk gedrag is dat veel minder.
  • Meet continu, meet in elke fase en op verschillende niveaus.
  • Kijk niet alleen naar wat je eigen merk doet in de sociale media maar kijk ook breder. Maak een vergelijking met de branche waar je in zit.
  • Meet de progressie in tijd.
  • Krijg inzicht in de verschuivingen en gebruik deze voor verbeteringen.

Meet in de verschillende fases ook verschillende aspecten. Wanneer het resultaat van de campagnefase wordt weergegeven, kan dit het beste worden uitgedrukt in het bereik dat gecreëerd is, dus bijvoorbeeld het aantal ‘likes’. In de contentfase is het resultaat beter weer te geven met het aantal views. Engagement kun je uitdrukken met de interactieratio (IPM). 

Berekenen van IPM kan met behulp van deze tool. Hoe conversies het beste gemeten kunnen worden, heeft geen toelichting nodig. Denk hierbij niet alleen aan sales, het kan ook om een informatieaanvraag of download gaan. Al deze aspecten kun je samenvoegen tot één totale berekening, zie de afbeelding rechts.

De E-commerce Dagen waren dus op meerdere vlakken een geslaagd evenement. Wat vonden jullie van de lezingen?

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF