Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De geweldige interne linkstructuur van Last.fm

Door: Heini van Bergen

Geschatte leestijd: 2 minuten

lastfm_logoIedereen die een beetje thuis is in SEO weet dat links een belangrijke rol spelen in de positie waarop zoekmachines je plaatsen. Links van andere websites naar jouw site zijn daarin van het grootste belang, maar ook moeilijk te verkrijgen. Links binnen je eigen website zijn iets minder waard, maar wel makkelijker te verkrijgen en te bepalen. Dat je ook met interne links zeer goede resultaten kunt behalen bewijst Last.fm.

Wat is Last.fm?
Voor iedereen die Last.fm niet kent, even een korte introductie. Last.fm is de grootste online muziekaanbieder waarmee gebruikers zelf playlists kunnen maken van hun favoriete nummers en deze lijsten weer heel gemakkelijk kunnen delen met andere Last.fm gebruikers. Inmiddels schijnt Last.fm maandelijks 30 miljoen actieve gebruikers in 200 landen te hebben. Deze gebruikers maken ook het verschil voor de SEO resultaten.

Populariteit op basis van menselijke stemmen
Eerlijkheid gebied allereerst te zeggen dat Last.fm natuurlijk een groot aantal links heeft vanaf andere sites en zodoende al een heel sterk domein is (Yahoo! rapporteert bijna 30 miljoen externe links). Dat neemt echter niet weg dat de interne structuur ervoor zorgt dat populaire artiesten tienduizenden interne links verzamelen. Deze links komen onder andere van alle gebruikerspagina’s die een artiest als favoriet aanmerken, in hun playlist opnemen of direct aan anderen aanbevelen.

user_lovedtracks

The Beatles
Laten we eens naar een voorbeeld kijken om aan te tonen wat de interne structuur kan opleveren. Iedereen kent natuurlijk The Beatles en een zoekopdracht in Google levert maar liefst 34 miljoen treffers op. Na de eerste voor de hand liggende resultaten (Beatles website, Wikipedia en wat afbeeldingen) is Last.fm terug te vinden met de Beatles artiestenpagina.

beatles_google2_frame


Ruim 200.000 interne links

De belangrijke vraag is nu hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Daarvoor duiken we wat dieper in de backward links van The Beatles artiestenpagina met de Yahoo! Site explorer.

In de Yahoo! Site Explorer zien we dat deze pagina in totaal ruim 219.000 inkomende links heeft, “slechts” 8252 daarvan komen van externe bronnen. Oftewel meer dan 200.000 links komen vanaf het Last.fm domein zelf! Site Explorer - Search Results_1251906222122

Het is geen toeval dat er zoveel links naar deze specifieke pagina staan. Er zijn binnen Last.fm namelijk ruim 1,8 miljoen gebruikers die als luisteraars van The Beatles geregistreerd staan. Deze 1,8 miljoen gebruikers bepalen niet alleen de populariteit van The Beatles in Last.fm, maar zorgen er ook voor dat er een groot aantal interne links naar The Beatles verstrekt wordt.

Waar komen de links vandaan?
Als we inzoomen op de gebruikers zien we dat iedere gebruiker een eigen profielpagina heeft en op die profielpagina zijn overzichten te vinden van de meest beluisterde tracks van die gebruiker, gerelateerde artiesten en recent beluisterde tracks. Al deze tracks en artiesten zijn voorzien van een link naar de juiste pagina binnen Last.fm. Heel simpel gezegd wordt het aantal interne links naar een artiest of track bepaald door het aantal gebruikers dat deze artiest of track onlangs hebben beluisterd. Populaire artiesten of nummers op Last.fm krijgen zo meer interne links en dus meer waarde voor Google.

Een voorbeeld van een deel van een profielpagina waarin wordt gelinkt naar The Beatles, in dit geval van de gebruiker “Praisingfolly“.

top_artists

Nog meer links
Naast deze links van gebruikers, wordt er ook op allerlei mogelijke andere manier intern gelinkt. Zo vind je op iedere artiestenpagina een overzicht van gerelateerde artiesten, zijn er overzichten van populairste artiesten per genre, meest beluisterde albums, etc, etc.. Al deze pagina’s zijn op een consequente manier onderling gelinkt. Iedere link heeft dezelfde linktekst en verwijst naar dezelfde url. Een paradijs voor SEO-ers dus.

Is het echt zo makkelijk?
Ja en nee. Daar heb je niets aan, maar het klopt wel. Als je er heel simpel naar kijkt dan is het inderdaad zo makkelijk. Zorg ervoor dat je binnen je site consequent dezelfde linktekst en dezelfde url’s gebruikt en een zoekmachine weet precies wat je bedoelt. Helaas is het niet zo simpel en speelt de enorme populariteit van Last.fm (miljoenen gebruikers en honderdduizenden links) en hele grote rol in het succes. Met een perfecte interne structuur zonder gebruikers of externe links ga je het simpelweg niet redden.

Discussie- 3 reacties

Roald

22 september 2009, 20:13

Interessant artikel! De waarde van interne links wordt naar mijn mening vaak onderschat. Dit artikel bewijst nog eens een keer dat ook interne links van grote waarde zijn!

Reageer hier op

Vonny

22 september 2009, 22:52

Interessant artikel, dank!

Reageer hier op

Heini van Bergen

23 september 2009, 08:53

@Roald; Zeker mee eens. Interne links zijn absoluut belangrijk, maar hebben aan de andere kant weer weinig waarde als een site weinig externe linkkracht heeft. Het gaat dus om de juiste combinatie van factoren.

@Vonny; graag gedaan!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF