Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

13 oktober 2015

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

De Google updates – wat je moet weten

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 3 minuten

Google updates, hoe werken die eigenlijk? Sommige worden meteen uitgerold, andere duren weken voordat ze klaar zijn. En hoe weet je nou eigenlijk wanneer zo’n update plaats vindt en of je website er eventueel last van gaat krijgen?

Analyse & inzicht in veranderingen

Gelukkig hoef je heel veel dingen niet zelf bij te houden. De “grote jongens” in de blogosphere en SEO-wereld zoals Moz en Searchmetrics hebben manieren bedacht om bij te houden hoeveel wijzigingen plaats vinden in de SERP (Search Engine Result Page).  Zij doen dat door grote datasets aan informatie te genereren met betrekking tot rankings en visibility.

Zo kun je bij AWR  – zoals je hieronder ziet – voor elke dag in de afgelopen zes maanden zien hoeveel veranderingen er in ranking waren voor hun dataset in Noord Amerika en Duitsland;  hoe hoger het balkje, hoe meer wijzigingen.

image001

En Moz heeft haar mozcast. Een rapport net als AWR, maar dan op geheel eigen wijze, waarbij hele hete dagen en stormachtige dagen, de dagen zijn waarbij er dus veel veranderingen plaats vonden in de SERP.

image003

En dan nog Serpmetrics: ook hier hoe meer veranderingen, hoe meer kans dat er dus iets gebeurt bij Google.

image004

En niet te vergeten Algoroo:

image005

Er zijn dus genoeg tools die de flux bijhouden. Ook Searchmetrics biedt inzicht. Deze betaalde tool maakte het kortgeleden mogelijk om Google updates in haar visibility grafieken weer te geven. Op die manier kun je inzicht krijgen of updates gelijk vallen met grote stijgingen of dalingen in je zichtbaarheid in de zoekmachine.

 

De updates met (of zonder) naam

In totaal update Google haar algoritme zo’n 500 tot 600 keer per jaar. Het gaat dan meestal om kleine wijzigingen maar af en toe gaat het om een grote update. Enkele bekende namen zijn Penguin en Panda maar er waren ook ook Hummingbird, Pigeon, Venice, Payday en Pirate.

Over het algemeen geeft Google veel inzicht in updates. Of moet ik zeggen ‘gaf’ Google veel inzicht in updates, want sinds 2015 lijken zij er minder over te zeggen. Dit zou kunnen komen omdat de focus steeds meer ligt op gebruikerservaring.

Aankondigingen

Wel hebben ze de afgelopen twee jaar ook twee updates aangekondigd. Hiermee kun je goed zien hoeveel invloed Google kan hebben op het internet als geheel. Als zij namelijk aankondigen dat https en mobiel (ook wel liefkozend mobilegeddon genoemd) factoren worden die invloed hebben op je ranking, dan zorgt dat er over het algemeen voor dat ineens veel mensen daar in gaan investeren.

Welke belangrijke updates hebben we dit jaar dan eigenlijk al gehad?

Hieronder per bedrijf een overzicht van de updates die zij hebben gerapporteerd.

Volgens Moz:

  • 17 juli: Panda 4.2
  • 3 mei: The quality update
  • 22 april: Mobilegeddon
  • 4 february: Unnamed update

Volgens AWR:

  • 21 april: Mobile friendly update

Volgens RankRanger:

  • 5 february: Undisclosed activity
  • 21 april: Google mobile friendly
  • 3 mei: Google core quality update
  • 18 juli: Panda 4.2

Volgens Searchmetrics:

  • 4 february: Brand e-commerce update
  • 22 april: Mobilegeddon
  • 3 mei: The quality update (phantom 2)
  • 19 juni: Newswave update
  • 18 juli: Panda 4.2

Volgens Algoroo:

  • 2015-09-23: Localisation Tweak
  • 2015-07-19: Panda 4.2
  • 2015-06-18: Newsworthy Content Update
  • 2015-05-03: Quality Update
  • 2015-04-21: Mobile-Friendly
  • 2015-02-05: Mystery Update

We zien dus dat Moz, AWR, RankRanger, Algoroo en Searchmetrics in 2015 eigenlijk redelijk gelijk lopen qua rapportage.

Een klein inzicht per update:

De update van februari zonder naam

Meerdere SERP-trackers en veel webmasters rapporteerden in februari dit jaar grote wijzigingen in de Google SERP’s. De speculaties – over de reden achter de grote wijzigingen in de Google SERP’s – liepen uiteen van een e-commerce update tot aan een mobiel vriendelijkheid update. Google heeft deze update zonder naam nooit bevestigd.

De Mobile Friendly update AKA Mobilegeddon

Één van de twee meest bekende updates dit jaar. Mobilegeddon is in februari aangekondigd en vond plaats in april dit jaar. Google zei dat mobiele rankings anders zouden zijn voor mobielvriendelijke websites vanaf 21 april. Op 22 april waren er wijzigingen zichtbaar, maar daarna eigenlijk niet meer. De update was ook kleiner dan vooraf werd gespeculeerd.

De Quality update van mei

Google heeft geen details gegeven over deze update. Wel bevestigden ze dat het een ‘core algorithm change’ was die invloed had op kwaliteitssignalen. In eerste instantie werd de update Phantom 2 genoemd.

Panda 4.2

Google kondigde een Panda data refresh aan die meerdere maanden in beslag kon (en zou) nemen om volledig uit te rollen. Een refresh betekent dat het niet een update is aan het algoritme maar aan de dataset; websites worden als het ware opnieuw geëvalueerd.

En in Nederland?

Ten slotte rest nog de vraag hoeveel invloed deze updates – vergeleken met de rest van de wereld – hebben op de Nederlandse situatie. De gevolgen van een update zijn namelijk niet altijd en overal gelijk. In Nederland is bijvoorbeeld het effect van de Mobilegeddon update – als we de diverse berichtgevingen moeten geloven – minder groot geweest dan in Amerika.

Afsluitend

Google updates maken het werk van een SEO consultant uitdagend en leuk. Ze houden ons continu scherp en verplichten ons te blijven innoveren en nieuwe manieren te vinden om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten met als doel traffic en conversies voor onze klanten.

Vragen? Stel ze hieronder in de comments!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF