Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De impact van Google Shopping voor Webwinkeliers

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google Shopping is een vernieuwde dienst van Google waarmee Google informatie, die te vinden is binnen vergelijkingsites, nu in de resultaten van Google integreert. Vraag is wat hier de impact van is voor webwinkels.

Vergelijkingsresultaten direct in Google

Deze impact  zal per branche verschillen. Zo worden financiële diensten of reizen (nog) niet in Google Shopping opgenomen. Voor veel retailers heeft het wel impact. Denk aan aanbieders van electronica en kleding.

Wat Google gaat doen is om Google Shopping resultaten direct in de reguliere resultaten van Google te tonen. Wie op een ‘lcd tv’ zoekt, krijgt naast de gebruikelijke resultaten ook direct een overzicht met type tv’s. Als je daarop doorklikt krijg je net als bij vergelijkingsites een overzicht met aanbieders. Als je op een specifieke type lcd tv zoekt krijgt je meteen in de zoekresultaten van Google  al een aantal aanbieders te zien.

Rankschikking niet op basis van prijs maar relevantie

In tegenstelling tot de meeste vergelijkers toont Google de resultaten niet op volgorde van prijs. Google rangschikt de aanbieders op relevantie. De in de ogen van Google meest relevante aanbieder verschijnt bovenaan. De exacte formule hoe Google relevantie inschat is niet bekend. Aspecten die een rol spelen zijn of je je productinformatie die je aan Google aanlevert op orde hebt, de reviews die je als aanbieder hebt gekregen, de prijs en waarschijnlijk ook een aantal factoren die in de normale rankings van Google een rol spelen.

De Google Shopping resultaten vallen sterk op binnen Google. Google toont namelijk plaatjes van de producten bij de resultaten. Deze zullen daarom sterk de aandacht trekken van mensen die zoeken in Google.

Eerder bereikte topposities in Google worden minder waard

Een aanbieder die altijd al goed rankte in Google in de reguliere resultaten zal daardoor minder bezoekers trekken. Veel bedrijven hebben jarenlang gewerkt aan topposities in Google. Die posities zullen nu relatief minder waard worden.

Partijen die nog niet goed rankten in Google kunnen nu vrij snel aanhaken op Google Shopping en zo toch naar voren komen in Google. Het hebben van een goede productfeed met de juiste informatie de producten die je als bedrijf op internet aanbiedt, is daarbij belangrijk.

Reviews zijn belangrijk

Ook neemt het belang van reviews toe. Google verzamelt reviews op het internet over je als bedrijf en gebruikt die dus als onderdeel van je ranking in Google Shopping. Ook reviews op de eigen site kunnen aan Google worden ‘meegegeven’ via je feed. Bezoekers van Google Shopping kunnen de reviews vervolgens ook weer als kwaliteitscontrole reviewen en beoordelen.

Google Shopping is wel gratis

De komst van Google Shopping is minder goed nieuws voor de traditionele vergelijkingsites als Kieskeurig, Vergelijk en Beslist.nl. Google neemt hun plaats. Deze vergelijkers rekenen een vergoeding per klik voor bedrijven die aanwezig zijn op deze vergelijkingsites. Google Shopping is voor retailers echter gratis. Kortom goed nieuws voor webwinkels, dit betekent dus een besparing in kosten. Beslist.nl heeft in reactie zijn traditionele prijsmodel al aangepast en plaats nu ook gratis resultaten.

Adverteren bij de resultaten

Is Google dan gewoon vrijgevig en verdient Google niks extra aan Google Shopping. Nee! Naast de extra service naar gebruikers van Google is Google Shopping lucratief voor Google omdat bij de Shopping resultaten advertenties geplaatst kunnen worden. Een extra inkomstenbron dus voor Google.

Ervaring leerde dat het adverteren in vergelijkingsites – naast het plaatsen van de vergelijkingsresultaten – vaak rendabel was. Ironisch genoeg  voor de vergelijkingsites worden die advertenties al vaak via het systeem van Google aangeleverd. Het plaatsen van advertenties in Google Shopping door webwinkels wordt waarschijnlijk erg interessant.

Productfeed en productextensions voor Google Adwords

Tenslotte is op te merken dat voor Google Shopping webwinkels een productfeed moeten aanleveren via het ‘merchant centre’ van Google. Het aanleveren van deze feeds wordt een sport apart. Hiervoor zijn ook systemen beschikbaar (ik maak graag reclame voor AdChieve ons systeem waarmee we al Google Shopping ondersteunen).  De productgegevens die je uploadt via het merchant centre kunnen bovendien gebruikt worden in de geadverteerde resultaten van Google via Google Adwords. Dit kan met product extensions. Nog een nieuwe ontwikkeling dus binnen Google. Genoeg te doen dus voor webwinkels.

Praktische adviezen

Op basis van bovenstaande hieronder enkele praktische adviezen samengevat.

  • Zorg voor een goede en complete productfeed en upload deze naar je Google merchant centre.
  • Werk aan positieve reviews voor je bedrijf
  • Bekijk de advertentie mogelijkheden binnen Google Shopping
  • Gebruik je merchant centre ook om deze te koppelen aan je reguliere Google Adwords campagne via product extensions

Discussie- 6 reacties

Björn

18 mei 2011, 13:43

Ik heb ruim 2 weken geleden 3 websites toegevoegd. Helaas nog steeds niet vindbaar binnen google shopping.. status: producten wachten op beoordeling.
Geen idee hoe lang dat geintje nog gaat duren..

Reageer hier op

pieter

19 mei 2011, 10:42

Ik heb ook enkele sites toegevoegd, en ik heb een vage e-mail gekregen van Google, dat dit ‘enkele weken’ kan duren.

Reageer hier op

Mark van Werven

19 mei 2011, 10:47

Even navraag gedaan bij Google. Het kan tot drie weken duren volgens hun opgave. Meer mensen die zitten te wachten? 🙂

Reageer hier op

Douwe

24 mei 2011, 18:38

Ik zit ook nog steeds ongeduldig te wachten. Vreemd genoeg was de feed met producten die ik voor de Duitse Google Shopping had aangeboden de volgende dag al goedgekeurd en vindbaar. Ja Google NL, daar mogen jullie wel een voorbeeld aan nemen!

Reageer hier op

Sander

26 mei 2011, 19:16

Om terug te komen in Google Shopping dient er een gegevensfeed (datafeed) aangeleverd te worden. Sommige webwinkelhouders weten niet hoe deze gemaakt of aangeleverd dient te worden.

Met onze Crawl-IT oplossing kunnen wij, voor de webwinkelhouders die niet weten hoe ze een gegevensfeed (datafeed) aanleveren, een oplossing bieden: https://www.e-ss.nl/Oplossingen_crawler_google_shopping.aspx Dagelijks wordt de gegevensfeed op onze server ververst.

Onze ervaring leert dat het wel enige tijd kan duren, voordat Google de gegevensfeed (datafeed) heeft verwerkt in Google Shopping.

Reageer hier op

affiliate marketing

9 oktober 2013, 10:57

This article is good, after read this I get good information and good tips.
This article suggests to me, which how can increase to wealth.
Thank you …

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF