Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De kloof tussen campagne en landingspagina

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 2 minuten

U steekt veel werk in het optimaliseren van uw website, zodat deze goed converteert. Ook steekt u veel tijd en geld in het ontwikkelen van een mooie bannercampagne. Helaas wordt vervolgens vaak vergeten om te kijken hoe de website aansluit bij de campagne. Dit leidt tot misgelopen inkomsten.

Herhaling is belangrijk

Het doel van een banner is doorgaans om mensen te triggeren om een website te bezoeken. Of, wanneer de bezoeker zich al op die website bevindt, om door te klikken naar een bepaalde actiepagina.

De bezoeker heeft de afbeelding die op uw banner staat, of een specifiek aanbod dat u op de banner deed, nog in gedachten – dit was immers de trigger. Hoe denkt u dat de bezoeker reageert wanneer hij vervolgens op een pagina belandt waar schijnbaar niets meer te herkennen is van deze banner?

Er ontstaat dan een teleurstelling: blijkbaar is er toch niet zo’n mooi aanbod als de bezoeker dacht. Bovendien gaat hij  zich afvragen of hij wel op de juiste pagina is beland. De kans is dan ook groot dat hij weer wegklikt.

Hoe moet het niet: NUsport

Nu.nl probeert een graantje mee te pikken van de WK-gekte door het tijdschrift NUsport onder de aandacht te brengen middels de volgende banner:

De banner belooft 10x NUsport voor €17,50 wat blijkbaar 40% korting is.

Na een klik op deze banner belandt de bezoeker op de volgende pagina:

De aanbieding is nergens meer te zien!

Pas na enig scrollen is de betreffende actievariant te vinden:

De cover is anders dan die op de banner werd getoond, waardoor deze variant niet zo goed herkenbaar is als zijnde de variant uit de banner. Bovendien wordt niet meer zo prominent vermeld dat er 40% korting gegeven wordt: de gele ster is weg en de bezoeker moet eerst de tekst lezen.

Het aanbod lijkt ineens een stuk minder aantrekkelijk.

Beter was het geweest, om de bezoeker na een klik op de banner direct te laten landen op de productpagina en om op deze pagina ook de cover uit de banner en de gele ster te tonen.

Hoe moet het ook niet: Vliegtickets.nl

Hetzelfde geldt voor een banner op Vliegtickets.nl:

Er worden vier bestemmingen onder de aandacht gebracht, dus de bezoeker zal hierop klikken wanneer hij interesse heeft in tickets naar een van deze bestemmingen.

De landingspagina is echter de volgende:

De bezoeker moet nu zelf op zoek naar de betreffende aanbiedingen in de lijst. Bovendien gaat hij zich afvragen of het eigenlijk wel aanbiedingen zijn? Want dit lijkt gewoon een overzicht te zijn van alle bestemmingen.

Weer een gemiste kans dus.

Zorg voor aansluiting

Ontwikkelt u een banner, denk dan dus ook goed na over hoe u de achterliggende pagina hierop laat aansluiten! Zowel de visuals als het aanbod als de call-to-action moeten terug te vinden zijn.

Stuurt uw actie de bezoekers naar uw homepage? Zorg er dan voor dat op de homepage een herkenbaar element uit de campagne terug te vinden is, waar de bezoeker op kan klikken voor meer informatie.

Kunt u uw pagina’s niet aanpassen omdat deze dan vreemd uit gaan zien voor de andere bezoekers? Ontwikkel dan een landingspagina speciaal voor de betreffende campagne.

Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor bannercampagnes: ook off-line campagnes zoals tijdschriftadvertenties, of Google AdWords advertenties moeten aansluiten op de bijbehorende landingspagina.

De aanbieding is nergens meer te zien!

Pas na enig scrollen is de betreffende actievariant te vinden:

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF