Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De meeste aandacht met de eerste plek in AdWords?

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Veel ondernemers willen het hoogste ranken bij een zoekopdracht in Google. De theorie hierachter is dat je dan de meeste aandacht krijgt en dus de meeste klikken krijgt of zelfs het meeste verkoopt. Maar is dit ook zo? Het verrassende antwoord is “nee”, de eerste plek in AdWords geeft je niet altijd de meeste aandacht.

Enkele weken geleden zag ik bovenstaande video voor het eerst. Wat me eraan opviel is dat er een enkele topadvertentiepositie (hoewel slecht zichtbaar) aanwezig is en hoe weinig aandacht de advertenties aan de rechterkant krijgen. Op dat moment vroeg ik mezelf af waar gebruikers naar kijken wanneer er meerdere topadvertentieposities aanwezig zijn. Op basis van verschillende eyetracking onderzoeken ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Meeste aandacht voor eerste organische resultaat.

Dit resultaat is niet verrassend, uit ervaring weten we dat dit in de meeste gevallen het meest relevante resultaat is. Geldt dit ook voor gesponsorde links? Dit blijkt niet zo te zijn. Je zou verwachten dat, in het geval van drie AdWords topadvertenties, de meeste aandacht naar de eerste plek zou gaan. Of juist de derde positie aangezien deze dicht bij het eerste organische resultaat staat en daardoor gemakkelijk is te vinden. Uit de verschillende bronnen blijkt echter dat het oog het langste op gericht blijft op de tweede advertentiepositie. Dit is hieronder ook op de video, heatmap en grafiek te zien.

Meer aandacht voor 6e advertentie dan 4e.

Wanneer er geen topadvertenties zijn, maar er alleen advertenties aan de zijkant staan dan zijn de eerste vier resultaten zoals je zou verwachten. De eerste positie krijgt de meeste aandacht en de vierde naar verhouding de minste. Vreemd is echter dat de zesde positie bijna evenveel aandacht krijgt als de derde positie!

De meeste aandacht is niet direct de beste positie

Potentiële aandacht van uw doelgroep is slechts één van de factoren die het succes op een bepaalde advertentiepositie bepaalt. In dit artikel is er namelijk nog totaal niet gesproken over de kans op conversie of zelfs maar een klik. Het gaat puur over aandacht, wat een eerste stap is in het traject naar de toppositie voor uw campagne. Mijn advies is om uw campagne na de opstartperiode te richten op een specifieke positie, en te meten wat het effect hiervan is op klikken of conversies, bijvoorbeeld wanneer je op positie 2 of 6 staat.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF