Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De nabije toekomstplannen van Google

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Bijna iedere dag publiceert Matt Cutts (hoofd webspam team van Google) een video voor Webmasters en SEO’s en behandeld hierin vaak ingezonden vragen. Gisteren heeft hij zelf een vraag ingezonden en ons verteld over de nabije toekomst van Google. Zijn vraag was: ‘What should we expect in the next few months in terms of SEO for Google?’. Dit is bijzonder omdat er normaal niet echt verteld wordt wat er de komende maanden gaat gebeuren.

In bovenstaande video kun je het verhaal van Matt Cutts zelf bekijken. Ik zal de belangrijkste punten hieronder op een rij zetten en toelichten.

Penguin 2.0

In de komende weken wordt er een grote update live gezet van de al eerder gelanceerde Penguin update. Penguin 2.0 zal een grotere update zijn dan Penguin 1.0 en dus meer effect hebben op de rankings. De Penguin update is er om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de zoekresultaten hoog blijft en dat overgeoptimaliseerde websites worden bestraft.

Inmiddels is deze update live. Lees meer over Penguin 2.0.

Advertorials

Advertorials zijn betaalde artikelen waarin vaak een link wordt opgenomen. Volgens de richtlijnen van Google is het niet toegestaan een link te kopen. Mocht je betalen voor een link dan dient deze ‘nofollow ’ te zijn (geen linkwaarde door te geven). Omdat dit vaak niet gebeurt heeft Google besloten hierin actie te ondernemen en hier strenger op toe te zien.

Spam

In de video gaat Matt Cutts een aantal keer in op zaken die met spam te maken hebben. Zo gaan ze op input van gebruikers van Google branches waarin meer spamtechnieken zijn/worden gebruikt onder een vergrootglas leggen maar ze kunnen niet in detail uitleggen hoe dit gaat gebeuren. Ook gaat Google verder zoeken naar linknetwerken en deze harder aanpakken dan ze in het verleden hebben gedaan.

Authority

Google hoopt websites die een autoriteit zijn in een bepaalde branche hiervoor te belonen en de rankings hiervan te verhogen zodat deze websites boven een ‘mindere’ websites ranken. Een autoriteit ben je wanneer jij degene bent die hoogwaardige content heeft en hier veel mensen over praten op het internet. Dit is een signaal voor het bestaan of de ontwikkeling van Author Rank waarin niet alleen de website maar ook de persoon als autoriteit wordt gezien.

Communicatie

Google wil graag ook de communicatie met de webmasters verbeteren via Google Webmaster Tools. Wanneer je site bijvoorbeeld is gehackt of malware bevat willen ze de webmaster hiermee beter helpen om dit op te lossen. Ook gaan ze het algoritme aanpassen zodat Google sneller kan zien of een site is gehackt. Daarnaast willen ze in Google Webmaster Tools met meer en betere voorbeelden komen van dingen die zij denken je moet aanpassen zodat je site steeds beter wordt.

Er staan dus een hoop veranderingen voor de deur! Matt Cutts grapt op het einde dat als je dingen hebt gedaan waarvoor je je schaamt er een ‘eventful summer’ voor de deur staat. Maar als je zoekmachine optimalisatie doet volgens de richtlijnen van Google en je dit doet op een kwalitatieve manier, dus voor je bezoekers en niet voor de zoekmachine, dan zal je weinig last ondervinden van de update die Google de komende zomer zal gaan doorvoeren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF