Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De nieuwe cookiewet in de praktijk

Door: Erik Altink

Geschatte leestijd: 2 minuten

cookiewetgeving Op 11 maart van dit jaar werd de nieuwe versie van de Telecommunicatiewet actief en ging de soepelere cookiewet in. Deze aanpassing aan de wet hield in dat er geen toestemming meer nodig is voor Analytics cookies. Voor veel website eigenaren lijkt hiermee de kous af, maar zo simpel blijkt het toch niet te zijn.

Analytics, functionele en Tracking cookies

In de wet wordt aangegeven dat er zeker nog wel voorwaarden verbonden zijn aan het plaatsen van Analytics en functionele cookies en daarnaast dat voor Tracking cookies wel toestemming moet worden verkregen. Maar wat is nu het verschil en waar moet je nu precies aan voldoen? Allereerst het verschil:

  • Een Analytics cookie is een cookie waarmee bezoekersstatistieken bijgehouden kunnen worden
  • Een functioneel cookie is een cookie dat nodig is voor een goede werking van de website (bijvoorbeeld producten in het winkelmandje)
  • Een Tracking cookie is een cookie waarmee een profiel wordt opgebouwd van een bezoeker

Voor Analytics en functionele cookies hoeft dus geen toestemming verkregen te worden, maar dan moet je wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van Google Analytics moet er een bewerkersovereenkomst zijn gesloten
  2. IP adressen moeten anoniem worden doorgegeven aan Google Analytics
  3. Er mogen geen gegevens gedeeld worden met derde partijen, dus het delen van gegevens moet zijn uitgeschakeld in Google Analytics
  4. Er moet een melding zijn over het gebruik van cookies in de privacy statement

Pas wanneer aan bovenstaande voorwaarden is voldaan voldoe je aan de wetgeving! Dit betekent dat je geen benchmarks kunt maken in Google Analytics en ook problemen zou kunnen krijgen met IP filtering, maar daar is mee te leven.

Tracking cookies

Tracking cookies zijn een ander verhaal en daar moet expliciet toestemming voor worden gevraagd. Maar wat is nu precies een “tracking cookie”? In principe is dat elk cookie dat niet onder de eerder genoemde Analytics of functionele cookies valt. Je kunt dan denken aan Remarketing cookies, affiliate cookies, Social Media buttons, cookies van anderen op je website en cookies om profielen op te bouwen. Al deze functies mag je pas aanbieden wanneer je hiervoor toestemming hebt van je bezoekers. Hierbij geldt dat het informeren van de bezoeker niet voldoende is en dat de bezoeker echt moet instemmen met het plaatsen van de cookies.

Heb jij ook cookies?

Bijna elke website gebruikt op een of andere manier wel cookies en zeker wanneer je wat meer doet dan alleen bezoekersaantallen meten zal je al snel toestemming nodig hebben. Wil je weten welke cookies er op jouw website geplaatst worden dan kan je dit eenvoudig achterhalen met een Google Chrome extensie die DDMA ontwikkeld heeft. Klik op deze URL (in Chrome) en installeer de checker. Je kunt nu eenvoudig zien welke cookies er op je website staan.

Zijn we nu eindelijk klaar?

Het gaat al een hele poos over de cookies en de wet is al een aantal keren aangepast, maar helaas, het lijkt er op dat we er toch nog niet vanaf zijn. Volgens de website van de DDMA is er onlangs weer een onderzoek gepubliceerd van de Europese Commissie waarin ze aangeven dat het toch weer anders moet. De doelstellingen zouden niet behaald worden en dus is het advies opnieuw te kijken naar aanpassingen. Wordt voorlopig dus nog vervolgd…

 

Mocht je nog vragen hebben of een handige oplossing hebben gevonden? Laat het hieronder horen in de reacties.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF