Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De nieuwe Google Update: wees origineel!

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Google Google is continu bezig om haar zoekresultaten te verbeteren. Om de gebruiker van Google te voorzien van kwalitatief betere zoekresultaten, heeft Google eind februari een nieuwe update aangekondigd. De update is bedoeld om het groeiende probleem dat websites met slechte en oppervlakkige informatie hoger in de zoekresultaten staan dan websites met goede informatie, aan te pakken.

Deze “grote” Google update is waarschijnlijk van invloed op 12% van de zoekresultaten. Dit betekent dat sommige websites drastisch zullen dalen in de zoekresultaten en andere websites juist beloond zullen worden voor hun goede content. Gerechtigheid dus, mits de update goed uitpakt.

Momenteel wordt de update uitvoerig getest in de Amerikaanse zoekresultaten. De komende tijd zal Google nog een beetje aan de knoppen van het algoritme draaien en vervolgens zal de update wereldwijd voor een verandering in de zoekresultaten gaan zorgen.

Wat zijn ‘slechte websites’?

De update is bedoeld om websites met slechte en oppervlakkige informatie aan te pakken en te verwijderen uit de zoekresultaten. Google maakt hierbij onderscheid in twee typen websites:

  • Websites die andermans informatie kopiëren.
  • Website met oppervlakkige en/of slechte informatie.

The Scraper update: websites die informatie kopiëren

Een deel van de update richt zich voornamelijk op websites die andermans content kopiëren (scrapers). Dit deel van update is zeer doelgericht en heeft een geringe invloed op de zoekresultaten. Ongeveer 0.5% van de zoekresultaten zal hierdoor veranderen.

Het grote voordeel van de update is dat gebruikers van Google alleen websites te zien krijgen die zelf unieke en originele content geschreven hebben in plaats van sites die te “lui” zijn geweest om eigen content te schrijven en teksten gekopieerd hebben van andere sites.

The Farmer/Panda update: websites met oppervlakkige en/of slechte informatie

Het tweede deel van de update richt zich op de websites met slechte en/of oppervlakkige informatie. Google zelf noemt de update intern “The Panda Update”, vernoemd naar een belangrijke ingenieur van deze update. Maar up het internet wordt de update regelmatig “The Farmer Update” genoemd, aangezien de update gericht is op content farms.

Het doel van content farms is zoveel mogelijk verkeer te generen via pagina’s van slechte kwaliteit, gevuld met zoektermen. Vervolgens wordt geld verdiend middels de advertenties rondom de content.

Een aantal eigenschappen van content farms:

  • Content farms zoeken uit wat populaire zoekopdrachten zijn in een bepaalde categorie.
  • Content farms schrijven de content puur gericht op de populaire zoekopdrachten.
  • Content farms spenderen zo min mogelijk geld en tijd om de content te schrijven.

Dat laatste punt is waarschijnlijk ook waar het grote probleem ligt, en de grootste reden van de update. Er wordt te weinig moeite gedaan voor het schrijven van goede content, waardoor het niet van toegevoegde waarde is voor zowel Google als de gebruiker.

Zorg voor unieke, originele content!

Uit het bovenstaande kan een hele simpele conclusie worden getrokken. Zorg voor unieke, originele content, waar een gebruiker ook iets aan heeft. Stop tijd en moeite in het schrijven van goede content. Uw bezoekers zullen het waarderen en uiteindelijk zal het goed zijn voor uw posities in de zoekresultaten.

Ga bij het schrijven van tekstuele content voor uw website altijd uit van de bezoeker. De bezoekers zijn op zoek naar informatie, en het is uw uitdaging om ze van de juiste informatie te voorzien. Het is belangrijk dat deze content uniek en waardevol is, anders is er met de nieuwe update van Google ook nog eens een kans dat uw website niet goed opgenomen wordt in de zoekresultaten.

Voor diegene die na deze update en dit artikel hardleers blijken te zijn; “Al is de leugen nog zo snel, Google achterhaalt je wel.”

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF