Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De reisbranche & adverteren op de long tail

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 1 minuut

Hoe adverteer je als reisaanbieder met Google AdWords op de long tail? Mark van Werven sprak erover tijdens het afsluitend symposium op de RMC Automatiseringsdag. Hieronder een kort verslag.

Adverteren op volledige reisaanbod
Vele kleintjes maken één grote. Dat is het principe van de long tail theorie. Dit geldt ook als het gaat om de keuze voor zoektermen in Google AdWords.

Je kunt als aanbieder van vakanties adverteren op zoektermen als ‘vakantie’ of ‘vliegtickets’, dit zijn zoekwoorden met een groot zoekvolume maar tegelijkertijd ook dure termen om op te adverteren. Bovendien zijn het zoektermen die mensen veelal gebruiken in de oriëntatiefase op internet en niet in de koopfase.

Een reisaanbieder die een groot aantal accommodaties in het aanbod heeft en reizen naar vele plaatsen organiseert zal ook op dat volledige reisaanbod in Google aanwezig willen zijn. Bovendien wil je binnen dat aanbod op vele variaties van zoektermen worden gevonden. Wie vakanties naar Bodrum in Turkije aanbiedt, kan combinaties maken als: vakantie Bodrum, vakanties Bodrum, reizen Bodrum, zonvakantie bodrum, goedkope vakanties Bodrum, etc., etc.

De obstakels
Wie op deze manier adverteert op de long tail loopt echter tegen een aantal problemen aan:

1. Waar haal ik zoektermen vandaan?
De productfeed biedt dan de oplossing. In de productfeed staan alle accommodaties en bestemmingen. Daarmee kunnen combinaties gemaakt worden voor Google AdWords.

2. Zoektermen met dubbele betekenissen
Neem accommodatienamen; vaak zijn accommodatienamen niet geschikt om direct op te adverteren. Een accommodatie met de naam ‘barbie’ zal als zoekwoord wel veel bezoekers trekken, maar weinig relevante bezoekers. De meeste mensen die zoeken op ‘barbie’ zullen op zoek zijn naar de pop. Adverteren op ‘barbie’ zal niet alleen tot onnodige advertentiekosten leiden, maar tast ook de kwaliteitsscore van Google AdWords campagne aan.

3. Het maken van relevante advertentieteksten
Google AdWords biedt de mogelijkheid van keyword insertion. Daarmee kan echter alleen het zoekwoord als variabele in advertentieteksten opgenomen worden terwijl advertentieteksten extra relevant worden als ook een variabele zoals de prijs wordt vermeld. Hiervoor is een groot aantal specifieke advertenties nodig. Wie dit wil, loopt tegen uitvoeringsproblemen aan.

4. Beschikbaarheid
Het liefst adverteer je alleen voor reizen die nog in voldoende mate beschikbaar zijn. Een beschikbaarheidindex zou uitkomst bieden en maakt het mogelijk om het advertentieproces verder te automatiseren en alleen op beschikbare accommodaties te adverteren.

Automatisering AdWords campagnes
Bovenstaande zaken zijn grotendeels automatiseerbaar. Vanuit Tribal Internet Marketing is daarvoor ADChieve ontwikkelt. De belangrijkste uitdaging voor de reisbranche is om de beschikbaarheid van accommodaties goed in kaart te brengen. De automatisering kan dan echt naar een hoger plan worden getild. In combinatie met menselijk inzicht en creativiteit kunnen dan slimme campagnes worden gebouwd met lagere kosten en hogere opbrengsten.

Hieronder de sheets van de presentatie van Mark van Werven van deze middag. Vragen en opmerkingen kun je achterlaten via onderstaand reactieformulier.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF