Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De Search Console – Het cadeautje van Google!

Door: Gerk Mulder

Geschatte leestijd: 3 minuten

Ja! Het is zo ver. Na jaren van ontwikkelen en finetunen krijgen we eindelijk een cadeautje van Google. Een cadeautje voor site eigenaren, een cadeautje voor webmasters en een heel groot cadeau voor Organic Search Marketeers!

Een tijdje terug heeft Google namelijk besloten een deel van de inzichten die wij allen uit Google Analytics konden halen, langzaam te laten verdwijnen waardoor een grote zekerheid, een grote onzekerheid werd. wetenschap over de zoekwoorden waarmee bezoekers op onze website kwamen.

Making search more secure

Op 18 oktober 2011 heeft Google een bericht naar buiten gebracht waarin zij aangaven continue bezig te zijn met het verbeteren van de veiligheid van search. Zo was Gmail als een van de eerste ssl gecertificeerd in januari 2010, de overige Google producten volgden in de maanden daarna. Dit alles in naam van veiligheid. Een onderdeel van veiligheid is ook het beveiligen van persoonlijke gegevens. En zo zegt Google:

As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver. As a result, we’re enhancing our default search experience for signed-in users. (bron)

Ofwel, ben je ingelogd, dan wordt jouw zoekopdracht niet meer meegenomen in de Google Analytics resultaten. Dat was de start van de ellende. Waar wij marketeers voorheen nog goed konden rapporteren op gebruikte zoekwoorden en op welke pagina’s deze zoekopdrachten landden, kregen we steeds minder inzicht. Dus de eerste zorgen kwamen al aan het licht.

Het was pas in juli 2013 dat we de eerste echt enorme stijgingen in het niet weergeven van zoekopdrachten konden zien in Google Analytics. Dit omdat Google, afgezien van ingelogde gebruikers, tegen deze tijd ook het verzenden van alle query’s vanaf Google producten had stopgezet.

Not provided is de bomb!

De term voor de zoekwoorden die niet meer getoond werden was ‘Not Provided’. Deze naam komt voort uit het feit dat de dienst Google Search, de dienst Google Analytics niet ‘vertelt’ waar er op gezocht is, zodoende “Not Provided”. Na juli 2013 werd duidelijk dat organic search uiteindelijk 100% Not Provided zou worden. 100% not provided, zoek ernaar in Google en je vindt 474 miljoen resultaten. Zoveel is er over geschreven! (niet echt natuurlijk, maar wel heel erg veel om voor zoveel zoekresultaten te kunnen zorgen).

not provided 1

Not provided verkeer

Iedereen had het over het instorten van “the way we market”. Moet je ook nagaan: je rapporteert op zoekwoorden. Je krijgt heldere feedback over zoekwoord-prestaties per pagina, je weet welke woorden effectief voor de meeste conversie zorgen en waar je dus nog moet/kunt verbeteren. En deze zoekwoord-data valt ineens weg, dat heeft echt wel impact!

We will survive

Dit is niet de eerste keer dat de grote Google ons een schop onder de kont geeft. Maar, sterk als we zijn, we zijn er bovenop gekomen, met een rechte rug! We hebben dus niet met de duim in de mond in foetushouding onder de douche liggen janken. Nee, we thrived!

Er zijn namelijk altijd meerdere wegen naar Rome, en als de snelweg wegvalt, neem je de bergweg of het grindpad, iets minder comfortabel en harder werken, maar je komt er wel! Google Webmaster Tools (GWT) had al een kleine soort zoekanalyse waar we toch enige data uit konden halen.  Ook werd de optimalisatie meer specifiek, per groep focus keywords, per pagina, per doelgroep. We gingen meten op datgene wat we moesten meten: Traffic en Conversie!

Google hartje SEO

Maar nu, na bijna exact twee jaar heeft Google op 20 mei aangekondigd dat GWT een rebrand krijgt, een nieuwe naam, Google Search Console, om duidelijker te maken wat je met de data kunt doen en wie het programma allemaal kan gebruiken:

It turns out that the traditional idea of the “webmaster” reflects only some of you. We have all kinds of Webmaster Tools fans: hobbyists, small business owners, SEO experts, marketers, programmers, designers, app developers, and, of course, webmasters as well. What you all share is a desire to make your work available online, and to make it findable through Google Search. So, to make sure that our product includes everyone who cares about Search, we’ve decided to rebrand Google Webmaster Tools as Google Search Console.

Een onderdeel van die Search Console is de vernieuwde zoekanalyse. Waar we voorheen via GWT al wat inzicht terug hadden gekregen op het gebied van organic zoekwoorden, zijn we nu helemaal back in business!

not provided 2

Supermooi! Niet alleen de doorkliks van zoekwoorden naar pagina’s kun je meten, dat kon je ook al met de oude zoekanalyse in GWT. Maar je kunt echt aangepaste rapporten maken! Een greep uit de mogelijkheden:

  • Filteren of uitsluiten van soorten zoekwoorden
  • Filteren of uitsluiten van specifieke zoewoorden
  • Organische vertoningen, CTR’s en gemiddelde posities bekijken
  • Filteren of uitsluiten van:
    • Pagina’s
    • Landen
    • Apparaten
    • Soort zoekopdracht (Web, afbeelding, video),
  • Data vergelijken
  • Etc
  • Etc

En dat kan dus per zoekwoord, per pagina en per datum! Dus de data die we kwijt waren, hebben we weer terug. Wat we er alleen niet mee kunnen is de uiteindelijke journey en conversiepaden, maar he, wij zijn blij!

We rapporteren al een tijdje niet meer op zoekwoordposities, maar de effectiviteit van groepen focuswoorden en zelfs specifieke focuswoorden kan zo veel beter gemeten worden.

Just play

Ik ga je geen hands on handleiding geven. Google Search Console werkt namelijk enorm intuïtief en iedereen die een beetje datadriven is, moet er gewoon zelf mee aan de gang. De data is erg leuk, en downloadbaar, dus je kunt er prachtige rapportages van maken. Mocht je er niet uitkomen? Vraag jouw SEO specialist om er met je doorheen te lopen en laat je verbazen!

Er zijn echter 2 “maars”; 1 grote en 1 kleinere:

  1. De data blijft namelijk maar 90 dagen vers. Wil je goede overzichten, download de data dan iedere drie maanden.
  2. De data is natuurlijk nooit 100% betrouwbaar, al lijkt de data al wel veel betrouwbaarder als in de oude zoekanalyse.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF