Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De SES Londen in vogelvlucht

Door: Heini van Bergen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het circus van Search Engine Strategies is afgelopen week neergestreken in Londen voor alweer de derde in een reeks van wereldwijde zoekmachine marketing conferenties. Hoewel het niveau van de conferenties buiten Amerika vaak lager is, biedt deze locatie natuurlijk veel Europese sprekers en is het makkelijk te bereizen. Ook Tribal Internet Marketing was er dit jaar bij.

Nederland ligt, samen met de UK en Duitsland, voorop binnen Europa op het gebied van internet marketing, en dat was enigszins te merken. Het niveau lag ongeveer op het Europese gemiddelde, waardoor jammer genoeg lang niet iedere sessie even interessant was. Desondanks is een aantal punten die tijdens de SES Londen naar voren kwam zeker het noemen waard.

News Search SEO
Tijdens deze sessie, waarbij werd gesproken door Greg Jarboe, Lee Odden en Tim Gibbon, kwam vooral naar voren dat Google Universal Search de nieuwe voorpagina van de krant is. In de resultaten van veel zoekopdrachten worden tegenwoordig relevante nieuwsberichten en blogposts geplaatst. Hierdoor is het voor veel bedrijven veel interessanter om een bedrijfsgerelateerd nieuwsbericht op de resultatenpagina van een gerelateerde zoekopdracht te zien verschijnen, dan op de voorpagina van een krant. Wat natuurlijk niet uitvlakt dat een voorpaginavermelding altijd interessant is…

Blog & Feed Search SEO
Onder andere Amanda Watlington, en ook de eerder genoemde Lee Odden, spraken over blogs, RSS feeds en andere blogging gerelateerde zaken. Hieruit kwam vooral naar voren dat Nederland met name op dit gebied flink achter loopt. Waar in Amerika veel mensen naast een hobby gerelateerde en een persoonlijke weblog ook vaak voor de baas bloggen, ligt dit hier anders. Enkele leuke details die genoemd werden; wereldwijd worden per uur zo’n 100.000 blog posts gepubliceerd met daarin ongeveer 168.000 links.

En verder interessant was dat…
– Google engineer Maile Ohye bevestigd dat Google Social Media gerelateerde info, zoals fotowaarderingen op Flickr, mee neemt bij het bepalen van Image Search zoekresultaten.
Bruce Clay legde uit dat Google Personalized Search er voor zorgt dat het in de toekomst onmogelijk maakt dat een website zich kan richten op het behalen van een hoge positie op een bepaalde zoekterm. Iedereen krijgt immers andere resultaten te zien, waardoor deze positie onmeetbaar is.
– Greg Jarboe gaf aan dat Google Universal Search er voor zorgt dat het bewaken van je online reputatie nog lastiger wordt. Bronnen als Google News, Google Video en Images staan immers tussen de reguliere zoekresultaten. Zorg dus -uit voorzorg- alvast voor een goede online reputation management strategie.
– Eyetracking onderzoeken tonen aan dat Universal Search result pagina’s aanzienlijk minder kijken naar de betaalde resultaten dan met een niet Universal Search pagina.

Tot zover onze bevindingen, volgende stop: New York. Meer (en uitgebreidere) informatie is ook te vinden op Dutch Cowboys (voornamelijk door Bas van den Beld) en Marketingfacts.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF