Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De site is live, laat die bezoekers maar komen

Door: Daniëlle Wildemast

Geschatte leestijd: 2 minuten

Online is een specialisme

Een nieuwe wereld ging voor mij open: de wereld van internet marketing. Een complex en dynamisch werkveld met uitgebreide specialismen. Sinds lange tijd kwam er weer veel nieuwe informatie op mij af. Natuurlijk kende ik het fenomeen al wel globaal dankzij een goede vriend bij Google, maar nog niet eerder werd ik de afgelopen maanden zo inhoudelijk bijgepraat over de online wereld. En zo geschiedde mijn overstap van de PR-wereld naar de online marketingwereld, met een aantal gelijkenissen, maar met nog meer verschillen. In ieder geval wel twee werelden die elkaar uitermate goed kunnen versterken.

De wereld van conversies

Enige tijd geleden citeerde ik een interessante quote in een presentatie: “Het maakt niet uit of ik op zoek ben naar een product of dienst, het begint altijd met een zoekopdracht in Google.”

oldschool Google zoekopdracht

Deze gedachtegang is op bijna alle internetgebruikers van toepassing. Als ik naar mijn eigen omgeving kijk doen we niets anders dan continu zoekopdrachten uitzetten, zowel via desktop als mobiel. Online zichtbaarheid en vindbaarheid is dus essentieel. Niet alleen voor webshops, maar juist ook voor business-to-business. Op strategisch niveau je naamsbekendheid vergroten, een expertpositie claimen en conversies verhogen. Niet alleen door de verkoop van producten, maar ook op het gebied van informatieaanvragen, contactmomenten, afspraken plannen en materialen downloaden. Maar hoe realiseer je dit?

Mijn eerste gevoel bij online marketing was een paar zoekwoorden aanpassen, invoeren en klaar is kees. Hoe kortzichtig kon ik zijn. Google die groot is geworden met AdWords (Search Engine Advertising – SEA) en het feit dat dit nog steeds de grootse verdiensten zijn van de zoekmachinegigant, zou het traject toch iets complexer in elkaar moeten zitten. En dat blijkt. Daarnaast blijven de ontwikkelingen ook niet stil staan. Zo lijken SEO (Google organisch) en AdWords steeds meer op elkaar en komen er steeds meer advertentiemogelijkheden bij. Ik word nu soms nog duizelig van termen als AdRank, sitesearch, ad-extenties en bidstrategieën. Niet voor niets dat dit door hoogopgeleide specialisten wordt opgepakt. Maar hoe creëer je die zichtbaarheid en vindbaarheid dan? Wat doen wij anders dan anderen? Het gaat om de juiste biedingen, hogere kwaliteitsscores en klikkosten. Maar wat zegt dat?

Het ultieme doel is om relevant verkeer naar je website of webshop te krijgen. Dit relevant verkeer leidt tot meer conversies tegen lagere kosten. Door conversies kritisch te blijven meten bij verschillende doelgroepen kun je de totale klikkosten verlagen en budgetten efficiënter inzetten. Dat klinkt op zich al goed, maar dan hebben we het nog niet over techniek, content, linkprofielen en social gehad. Zoals ik al zei: allemaal specialismen die elkaar versterken.

Marketing cloud

Traffic – bezoekers – en dan?

Als echte rasconsument kan ik eeuwig doordraven als het gaat over gebruiksvriendelijkheid van websites en –shops. Hoe vervelend is het dat je niet kunt vinden op een site wat je zoekt. Onduidelijke menustructuren en lastige betaaltrajecten. Ik haak dan per definitie af. Dus je zou kunnen zeggen verkeer naar je website is goed, maar dan…

Traffic website

De gebruiksvriendelijkheid van je website is dan essentieel. Je wilt je bezoekers triggeren, aanspreken, inspireren en vasthouden. Pas dan is de kans groot dat ze overgaan tot een aankoop of vervolgstap. Organisaties denken vaak vanuit hun eigen positie, probleem, oplossing, product of sale. Ze beginnen over hun eigen kunnen en kwaliteiten, maar wie zit hier tegenwoordig nog op te wachten? De consument en potentiële koper is snel en scant informatie. Dus hoe relevanter hoe beter. Maak het de bezoeker makkelijk en speel in op de behoefte van de doelgroep. Dan pas kun je spreken over succes.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF