Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De teloorgang van organische resultaten in Google’s SERPs

Door: Sander Wijdemans

Geschatte leestijd: 4 minuten

De evolutie van de zoekresultaten pagina (SERP) in Google is de afgelopen maanden een veelbesproken onderwerp binnen de online marketing wereld. Eerder schreef mijn collega Andrea Viragh al over de nieuwe elementen op de zoekresultaten pagina van Google en inmiddels is Google alweer bezig met het testen van nieuwe features. Door deze continue ontwikkelingen is het voor bedrijven en online marketeers steeds maar weer de vraag wat ons de komende tijd te wachten staat. Als SEO specialist vraag ik me af hoeveel ruimte er überhaupt nog blijft bestaan voor organische zoekresultaten. Binnen diverse branches is reeds geconstateerd dat er maximaal 1 organisch resultaat boven de vouw in de SERP te zien is, terwijl er op mobiele apparaten vaak helemaal geen ruimte meer over is voor organische resultaten boven de vouw.

Hoe ziet de toekomst binnen de zoekresultaten pagina van Google er uit voor organische zoekresultaten? En belangrijker nog… hoe gaan we hier als online marketeers mee om?

Terug naar 2005

Voordat ik de nieuwste features die een bedreiging vormen voor de organische resultaten aanhaal wil ik eerst eens terugblikken op het magische jaar 2005. Een jaar waarin je je als SEO marketeer, behoudens de organische concurrentie, vrijwel geen zorgen hoefde te maken over concurrentie in de zoekresultaten. In 2005 stond de ‘Golden Triangle’ centraal. Een gebied bovenaan de zoekresultaten pagina in Google waar de meeste kijkactiviteit naar uit ging. Dit gebied werd gedomineerd door organische zoekresultaten, met slechts een handjevol advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten pagina. Een positie in de top 5 van de organische lijst zorgde in de meeste gevallen al voor uitstekende zichtbaarheid boven de vouw en potentieel dus voor veel organische bezoekers.

golden triangle

Google’s SERP evolutie

Hoe anders is dat anno 2016. De continue ontwikkelingen van Google’s SERPs zijn bijna niet meer bij te houden, getuige de Google Glossary die door Moz.com is opgesteld. In dit overzicht worden alle Google features bijgehouden en deze lijst wordt wekelijks bijgewerkt. Inmiddels zijn er tientallen variaties bekend op de zoekresultaten pagina van Google, waarbij de diverse elementen uit de ‘Knowledge Graph’ wellicht het meest opzienbarend zijn. Niet alleen vanwege de menselijkheid die Google probeert uit te stralen met de Knowledge Graph, maar zeker ook vanwege de ruimte die de elementen uit de Graph innemen in de SERP.

madonna

Al deze variaties zorgen ervoor dat de organische zoekresultaten steeds verder onder druk komen te staan. De prominente en steeds groter wordende ruimte die de diverse features innemen op de zoekresultaten pagina zorgen er namelijk voor dat de organische resultaten steeds vaker onder de vouw komen te staan en dus alleen zichtbaar zijn wanneer gebruikers scrollen.

Twee voorbeelden

Ik probeer aan de hand van twee voorbeelden een nog beter beeld te schetsen van de bedreiging die de verschillende features vormen voor de organische resultaten.

Zorgde een organische toppositie op het zoekwoord ‘Behang’ voorheen nog voor ontzettend veel verkeer? Dan kun je tegenwoordig weleens van een koude kermis thuiskomen doordat de volledige ruimte boven de vouw is ingenomen door tekstadvertenties, Google shopping en een local pack.

behang

Een andere opvallende ontwikkeling die Google doorvoert is het direct, in de zoekresultaten aanbieden van diensten. Zo is er op zoekwoorden in combinatie met ‘vliegtickets’ een door Google gesponsord blok zichtbaar waarop je direct vliegtickets kunt afnemen voor een bepaalde bestemming. Het enige wat je nog hoeft te doen is het ticket bij de betreffende aanbieder kopen.

vliegtickets ibiza

Deze ontwikkeling is voor veel dienstverlenende websites een grote bedreiging. Niet alleen omdat Google de functie van dit soort websites overneemt, maar ook omdat dit ten koste gaat van de ruimte voor organische zoekresultaten.

Wat kunnen we nog meer verwachten?

Afgelopen dinsdag werd bekend dat Google weer aan het testen is met 4 tekstadvertenties boven de organische zoekresultaten. In alle gevallen die zijn geconstateerd gingen deze 4 top advertenties ten koste van de advertenties aan de rechterkant van de SERP. Daarnaast zorgen 4 top advertenties uiteraard voor een verminderde zichtbaarheid van organische resultaten boven de vouw. Overigens heeft Google in 2010 ook al eens met 4 topadvertenties geëxperimenteerd, dus laten we hopen dat deze ontwikkeling geen doorgang krijgt!

moving comp

Naast een groter wordend aanbod van tekstadvertenties is een andere ontwikkeling het door Google gesponsorde vergelijkblok. Dit blok, reeds aangehaald bij het voorbeeld over het zoekwoord ‘vliegtickets’, wordt met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk steeds vaker getoond in de SERPs. Het blok neemt de taak van veel vergelijkingssites over, waardoor gebruikers binnen de zoekresultaten pagina kunnen blijven om verschillende aanbieders te vergelijken. Daarnaast neemt ook dit blok een deel van de ruimte boven de vouw in beslag, wat ten koste gaat van de ruimte voor organische zoekresultaten.

calculator

Hoe gaan we als SEOs met deze ontwikkelingen om?

Mijn verwachting is dat Google steeds verder gaat in het ontwikkelen van features die de SERPs verrijken. Google stelt als doel om gebruikers zo snel mogelijk van de gewenste informatie te voorzien, het liefst zonder dat ze Google verlaten. Daarom verwacht ik dat er zeker voor commerciële zoekintenties steeds minder ruimte beschikbaar zal zijn voor organische resultaten.

Echter, hoeven we als SEO marketeers niet bij de pakken neer te gaan zitten, aangezien er nog volop kansen zijn om de organische zichtbaarheid te vergroten. Zorg ervoor dat jouw snippet in de SERP volledig is geoptimaliseerd door de juiste content te gebruiken, effectief gebruik te maken van meta data en het juist implementeren van schema mark up.

Naast het optimaliseren van de snippets zullen we als SEO marketeers wel verder moeten kijken. Zo verwacht ik dat de organische posities boven de vouw op longtail zoekwoorden worden behouden. Ook voor informatieve zoekintenties verwacht ik dat organische resultaten zullen blijven domineren en is er tevens de mogelijkheid om de vaak vertoonde Knowledge Graph te verrijken met eigen content.

Als laatste moeten we niet vergeten dat het van cruciaal belang is om de zoekintentie van gebruikers te begrijpen. Hoeveel zoekresultaten (en welke type resultaten) worden er bekeken en hoe verschilt dit gedrag per zoekintentie en device? Het antwoord op deze vragen kan bedrijven en online marketeers helpen bij het beter en effectiever vormgeven van de online marketing strategie. Mediative.com heeft hier een diepgaand onderzoek naar gedaan en als aanvulling hierop heeft Tribal een uitvoerig eyetracking onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van consumenten op de zoekresultaten pagina van Google. De resultaten van dit onderzoek zullen binnen enkele maanden gepubliceerd worden.

mediative

Conclusie

Het mag duidelijk zijn geworden dat de organische zoekresultaten onder grote druk staan van de diverse features die Google de laatste tijd heeft uitgerold. Onder andere de verschillende advertenties, de Knowledge Graph en de local packs zorgen ervoor dat organische resultaten steeds verder naar beneden worden gedrukt. We moeten er als SEO marketeer zodoende voor zorgen dat de organische snippets die nog te zien zijn volledig worden geoptimaliseerd. Daarnaast kunnen creatieve ideeën ervoor zorgen dat er nog genoeg te winnen is op het gebied van organische topposities!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF