Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

17 april 2014

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

De tijd van Universal Analytics is aangebroken!

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 2 minuten

Ik schreef een jaar geleden voor het eerst over Universal Analytics. Het heeft sindsdien in bèta gezeten maar is een week geleden uit bèta gegaan. In alle Google Accounts is het nu mogelijk om dataweergaven over te zetten naar Universal Analytics.

Een jaar gewacht, waarom?

Je kon binnen Google Analytics al enige tijd gebruik maken van twee vormen van de traditionele trackingcode. Universal Analytics (UA) draaide daar een jaar naast in bèta. Je had binnen de traditionele trackingcode de klassieke variant en de advertentievariant. Deze tweede maakte remarketinglijsten mogelijk en gaf bovendien informatie over leeftijd, geslacht en interessegebieden. Grafieken zoals hieronder werden dan mogelijk.

audience reporting

Tot voor kort was deze dataverzameling en dus analyse niet mogelijk met Universal Analytics. Dat maakte dat de nadelen van de nieuwe code groter waren dan de voordelen die de code met zich meebracht. Nu UA uit de bèta is zijn die functies wel mogelijk en is er dus eigenlijk géén reden meer om niet over te stappen. Sterker nog: Google geeft zelf aan dat je nu zelf over kunt stappen, maar dat zij op den duur alle accounts ook automatisch over zullen zetten en de traditionele vormen van analytics dus niet meer ondersteund zullen worden.

Nieuwe functies in Google’s Universal Analytics

Naast het feit dat Universal Analytics sneller is, doordat de code kleiner is en er minder cookies voor nodig zijn, zijn er eigenlijk twee belangrijke features die UA mogelijk maakt waarvoor je het écht doet.

Je eigen dimensies en statistieken

Waar je eerst de mogelijkheid had om vijf aangepaste variabelen te maken biedt Universal Analytics de mogelijkheid om 20 eigen dimensies en 20 eigen statistieken te creëren. Kort door de bocht gezegd: je kunt alles wat jij wilt meetbaar maken. Zowel online als offline.

Een concreet voorbeeld: Loves Data (een GA certified partner, zoals Tribal) maakte het mogelijk om met Universal Analytics bij te houden welke medewerker welk drankje koos op het koffieapparaat. Sterker nog: ze wisten welke soort bonen, hoe sterk, hoe groot en welke smaak de medewerkers er doorheen deden. Dát is de kracht van Universal Analytics.

loves data voorbeeld

Hét grootste voordeel

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van Universal Analytics dat het meten van een ingelogde gebruiker over meerdere platforms mogelijk wordt. Voorheen was het zo dat als ik vandaag jouw website bezocht vanaf mijn PC op kantoor en daarna thuis via mijn tablet nogmaals jouw website bezocht ik telde als twee unieke bezoekers. Met UA hoeft dat niet meer!

Dit is een feature die niet in elk account meteen beschikbaar zal zijn, maar volgens Google wel uitgerold zal worden over alle accounts. Ze noemen het de UserID feature. Het maakt analyses mogelijk zoals je hieronder ziet, waarbij de verschillende devices en hun overlap in unieke gebruikers te zien is.

cross-device-reports

Hoe ga je over naar Universal Analytics?

Om over te gaan naar UA ga je simpelweg naar het beheerdersgedeelte van jouw Google Analytics account, waar je de knop gemakkelijk zult vinden. Het proces is redelijk eenvoudig maar er is ook een praktische handleiding. Wil je hulp? Schroom dan niet om contact met je Tribal contactpersoon op te nemen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF