Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De toekomst van web analytics: enkele visies van Avinash Kaushik

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Tijdens de tweede dag van de Google summit heeft Analytics-evangelist Avinash zijn toekomstvisie gedeeld.

Future worry: het meten van jouw content op meerdere websitesKaushik

Tot nu toe werd alle content van een website alleen gedistribueerd en geconsumeerd op dezelfde website. Dit verandert snel: men zal steeds vaker eigen content maken op een website en/of de beschikbare content via verschillende websites distribueren en consumeren.

Hoe meet je dan het succes van je marketingcampagnes? Vrijwel alle analyse tools zijn immers gericht op het meten van slechts één website… De oplossing ligt in het koppelen van allerlei databronnen. We denken momenteel echter nog niet hard genoeg na over deze mogelijke oplossingen.

It’s all about smart metrics: geen hits, maar cijfers met betekenis

We gebruiken nog teveel domme (algemene) cijfers die geen concrete acties kunnen uitlokken, zoals het aantal paginaweergaves per bezoek, de gemiddelde bouncerate of de top 5 door bezoekers gebruikte browsers. Wat dat betreft zitten we nog steeds op het ‘hits-niveau’: How Idiots Track Succes. Vraag je altijd af: wat betekent dit cijfer?

retweetEen voorbeeld is Twitter. Het maakt niet uit hoeveel volgers je hebt of hoeveel tweets je plaatst (hits-niveau). Het gaat erom of jouw berichten door je volgers worden versterkt. Dit meet je door bijvoorbeeld het aantal retweets per 10.000 volgers. Het gaat er dus niet om wat jij allemaal vertelt, het gaat erom dat jouw volgers het doorvertellen. Een smart metric voor een blog is bijvoorbeeld het aantal RSS aanmeldingen.

Exciting things: vul je algemene data aan met smart metrics!

Kleine spelers op web analytics gebied gaan onze wereld veranderen. Deze spelers zijn dermate flexibel en innoverend dat ze ons vooruit zullen brengen in de smart metrics die we nodig hebben (zie enkele voorbeelden in de blogpost van gisteren). Veel smart metrics zijn momenteel namelijk niet te achterhalen door de grote jongens (denk aan Omniture, Coremetrics en Google Analytics), omdat deze partijen te log en traag zijn. Zorg er daarom voor dat je je basistool aanvult met deze kleine spelers.

Discussie- 5 reacties

Andrei

15 oktober 2009, 09:58

Absoluut mee eens maar wel een beetje een open deur en het wordt nu een beetje gebracht of Avinash dat allemaal bedacht heeft. HITS is behoorlijk 2008.

“Meten is weten maar interpreteren is leren” zeg ik dan maar weer.

Reageer hier op

Johan de Keulenaer

15 oktober 2009, 10:19

Knappe samenvatting.

@Andrei – “…en leren is hopelijk optimaliseren.”
En dan krijg je Actionable Analytics.

Ciao!

Reageer hier op

Astrid

15 oktober 2009, 10:47

RSS als meetinstrument voor blogs lijkt me minder effectief. Beter de nieuwe posts aan te kondigen via Twitter. Zoals ik ook op dit artikel terecht ben gekomen.

Reageer hier op

Andrei

15 oktober 2009, 11:18

@Johan: En interpreteren leidt weer tot converteren..

Reageer hier op

Anemone Romme

15 oktober 2009, 16:27

@ Andrei: Inderdaad, ‘hits’ zijn nogal achterhaald. Maar dat is precies wat wordt bedoeld: Avinash maakt de vergelijking van de momenteel gebruikte metrics met hits. Het zijn geen compleet nieuwe inzichten, zo heeft Dennis Mortensen er dit jaar ook al de nodige aandacht aan gegeven. Hoe meer aandacht voor de toekomst, hoe beter!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF