Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De verschillende varianten van web pagina’s

Door: Wiep Knol

Geschatte leestijd: 4 minuten

Het internet kent diverse varianten van web pagina’s. Iedere web pagina heeft een ander doel en is daardoor op een andere manier opgezet. Deze aanpak heeft onder andere tot gevolg dat niet iedere pagina even gebruikersvriendelijk is, zowel voor een menselijke gebruiker als voor een passerende zoekmachinerobot. In dit artikel worden de meest gebruikelijke en vaak voorkomende varianten van web pagina’s behandeld en wordt uitgelegd op welke manier deze het beste zijn in te zetten. Omdat een website kan worden vergeleken met een gebouw, zijn de meeste namen van de verschillende pagina’s hieraan gerelateerd.

De splash page

Een splash page een pagina die voor de eigenlijke homepage van een website wordt getoond. De splash page kan bijvoorbeeld een Flash-animatie bevatten of een keuze voor een taal. Deze pagina is te vergelijken met het begin van de oprijlaan van een gebouw. Je doel is in zicht, maar je moet eerst de lange oprijlaan nog over voor je dit bereikt.

Goed gebruik:
Belangrijk is dat de pagina iets moet toevoegen. Daarnaast is bij een Flash animatie een duidelijke ‘skip’-knop uit usability-oogpunt een vereiste, om het voor bezoekers mogelijk te maken om het intro over te slaan.

Niet goed gebruik:
Een lange laadtijd kan er voor zorgen dat veel bezoekers al afhaken vóór ze je homepage hebben bereikt. Zorg er dus voor dat dit zoveel mogelijk wordt beperkt.

De doorstep page

Op deze pagina -dit is vaak de homepage van een website- maakt de bezoeker zijn navigatiekeuze. Vergelijk het met het portiek van een bedrijvencomplex. Afhankelijk van de eindbestemming die je wil bereiken maak je een andere navigatiekeuze.

Goed gebruik:
Dit is één van de belangrijkste pagina’s van een website, dus zorg ervoor dat deze perfect is. Laat de bezoekers op een heldere en eenvoudige manier kiezen uit de belangrijkste gedeeltes van je website.

Niet goed gebruik:
Naast het bieden van teveel keuzemogelijkheden of een onduidelijke navigatie kun je het je belangrijkste bezoekers nóg moeilijker maken. Zorg dus dat een zoekmachinerobot je doorstep page volledig kan indexeren. Zo min mogelijk Flash, Ajax en/ of javascript dus.

De hallway page

Eenmaal binnen weten veel gebruikers hun weg wel te vinden. Als het goed is staan immers alle belangrijke punten goed aangegeven. Voor degenen die dit niet kunnen vinden is er de hallway page, zeg maar de grote hal met aanwijsborden. De digitale versie hiervan is de sitemap. Deze pagina verwijst, in tegenstelling tot de doorstep page, naar praktisch iedere pagina binnen de website. Zo kunnen ook de minder voorname, maar wel belangrijke, pagina’s redelijk simpel gevonden worden door zowel gebruiker als zoekmachine. Een hallway page is nooit het eindstation van een bezoeker.

Goed gebruik:
Een duidelijke indeling van een hallway page (dit hoeft niet persé een sitemap te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een archiefpagina of linkpagina zijn) maakt het zowel voor gebruiker als zoekmachine makkelijker. Het gaat niet om het laten zien welke pagina’s je hebt, maar om het tonen hoe je website is ingedeeld en hoe je op de meeste plekken kunt komen.

Niet goed gebruik:
Een lijst met 500 links is voor niemand duidelijk, niet voor een gebruiker en niet voor een zoekmachinerobot. Op een wegwijzer met 100 pijlen kun je immers ook niet snel zien welke kant je nu op moet. Verdeel de navigatie dus in diverse subnavigaties als je een grote website hebt.

De doorway page

Deze pagina is te vergelijken met de achterdeur en vaak alleen bedoeld voor een selecte groep bezoekers. In de meeste gevallen bestaat deze selecte groep enkel uit zoekmachinerobots en is de pagina hier specifiek op getarget. Door populaire zoektermen vaak op de pagina voor te laten komen wordt getracht om op deze manier hoge posities te behalen in zoekmachines. Het voornaamste doel van een doorway page is het doorleiden van iedere bezoeker die op deze pagina komt naar een andere pagina binnen de website.

Goed gebruik:
Een voor zoekmachines geoptimaliseerde pagina is niet per definitie verkeerd, maar waarom zou je je bezoekers niet gewoon via de voordeur naar binnen laten gaan?

Niet goed gebruik:
Stel, je verkoopt (om binnen de huizenmarkt te blijven) huizen. In zo’n geval is het niet aan te raden om zowel voor ‘huis te koop’ als voor de erg gelijkende zoektermen ‘huizen te koop’, huis kopen’ of ‘huizen kopen’ een aparte pagina te schrijven. Dit wordt door zoekmachines gezien als manipulatie en zou dus wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Daarnaast zullen zoekmachines -zeker in de toekomst- alleen maar beter worden in het koppelen van dit soort zoekopdrachten en zullen doorway pages tot het verleden behoren.

De landing page

Iets prominenter aanwezig dan de doorway page is de landing page. Deze pagina’s zijn geen geheim, maar niet vrij toegankelijk. Hier gaat de vergelijking van de ingehuurde portier het beste op; op vertoon van je bezoekerspas vertelt hij waar je moet zijn. Deze paginavariant wordt voornamelijk gebruikt i.c.m. paid search, bijvoorbeeld Google AdWords, om zo de bezoeker op een zo relevant mogelijke (commercieel ingerichte) pagina te laten landen.

Goed gebruik:
Een goede targeting is erg belangrijk. Een bezoeker die binnenkomt via de zoekterm ‘appartement kopen’ (gaan we weer) laat je idealiter op een andere pagina landen dan iemand die zoekt op ‘villa kopen’.

Niet goed gebruik:
In negen van de tien gevallen is de homepage niet een goede landing page. Je wilt de gebruiker immers laten landen op de pagina die het meest gerelateerd is aan zijn zoekopdracht of aan de verwijzende website, om het de gebruiker op deze manier zo makkelijk mogelijk te maken.

De orphaned page

Deze pagina staat wel op de website maar is zowel voor bezoekers als voor zoekmachines (bijna) niet te vinden. De oude keet achter het bedrijfspand dus. Het kan een oude pagina zijn, die inmiddels niet meer belangrijk is en waar niet meer naar toe wordt gelinkt, maar die nog wel online staat. Een andere variant hiervan is een pagina (of sectie) die vanaf maximaal één plek -dus via maximaal één link bereikbaar is, mits dit niet de homepage is.

Goed gebruik:
Er is eigenlijk geen reden om een pagina dusdanig afgezonderd te laten staan dat deze bijna niet gevonden kan worden.

Niet goed gebruik:
Bijna iedere orphaned page is verre van ideaal, maar een belangrijke pagina buitensluiten is mogelijk nog meer verkeerd. Een belangrijke pagina verdient immers meer links dan gemiddeld.

De end page

Dit is de pagina waarop de bezoeker zijn einddoel bereikt (of de laatste pagina waarop de bezoeker afhaakt). Een end page kan in verschillende vormen voorkomen, deze is immers afhankelijk van het doel waarmee de bezoeker naar de website is gekomen. Dit kan bijvoorbeeld een contactpagina zijn, maar ook een informatiepagina of routebeschrijving.

Goed gebruik:
De meest ideale end page is de ‘bedankt’ pagina, die na een voltooide bestelling getoond wordt. Uiteraard is niet iedere bezoeker hier naar toe te leiden, maar probeer dit wel.

Niet goed gebruik:
Op praktisch iedere end page is plek voor het initiëren van een vervolgactie. Heeft de bezoeker de informatie gevonden die hij zocht, toon dan bijvoorbeeld de RSS feed. Na een bestelling kan een abonnement op de nieuwsbrief worden aangeboden. Vergeet dit dus niet.

Als je naar deze pagina bent gekomen met als doel om meer te lezen over diverse varianten van webpagina’s, dan is dit je end page. Abonneer je dan hier op de RSS feed. Had je bezoek echter een ander doel, dan kun je terecht op onze doorstep page of op de hallway page 😉

Discussie- 1 reactie

De 9de Online Marketing Blog Kermis - André Scholten

11 juni 2008, 08:08

[…] De verschillende varianten van web pagina’s Wiep Knol legt in duidelijke taal uit dat er diverse varianten pagina’s in een website staan die elk hun eigen inrichting zouden moeten hebben. Per type pagina worden uitgelegd hoe je hem goed of slecht kunt gebruiken. De types die de revue passeren zijn: splash page, doorstep page, hallway page, doorway page, landing page, orphaned page en de end page. […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF