Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

31 oktober 2014

Internet Marketing is continu in ontwikkeling en dat maakt het zo leuk. Tribal is voor mij het bedrijf waar kansen, creativiteit, leuke klanten, ondernemerschap en plezier samenkomen!

De voordelen van remarketing via AdRoll

Door: Martijn van den Bemd

Geschatte leestijd: 3 minuten

AdRoll blog

AdRoll, één van de grootste remarketing partijen van de wereld, is op vrijdag 10 oktober bij Easy Internet Marketing geweest voor een erg inspirerende presentatie over remarketing. Remarketing is tegenwoordig veel meer dan alleen het opnieuw benaderen van bezoekers die geen actie hebben verricht op een website of webshop (bijv. een aankoop).

AdRoll bewijst dat als geen ander. Wat dacht je bijvoorbeeld van het opnieuw benaderen van bestaande klanten in de feestmaanden, het aansturen op upsell van producten, het bijdragen aan klantenloyaliteit (bedanken voor de aankoop, vragen om een review) en het onderscheid maken tussen interesses of zelfs demografische factoren van bestaande klanten (indien meegegeven via de trackingpixel)?

Het AdRoll platform biedt vergaande mogelijkheden als het gaat om het aanmaken van doelgroepsegmenten, het creëren van banners en het targetten van bezoekers op populaire websites en platformen zoals Facebook en Twitter. Ook mobile staat bij hun hoog in het vaandel.

Easy werkt al geruime tijd met AdRoll voor de inzet van remarketing en deelt graag haar bevindingen.

De voordelen

Hieronder een aantal voordelen van remarketing via AdRoll:

  1. Zéér hoogwaardige (dynamische) banners die regelmatig vernieuwd worden zodat ze altijd de aandacht blijven trekken van het publiek.
  2. Er dient slechts één trackingpixel geplaatst te worden. Deze werkt ook uitstekend via de Google Tag Manager. Vervolgens kunnen diverse (doelgroep)segmenten aangemaakt worden. Voorbeelden hiervan zijn winkelmandverlaters, personen die een bepaald aantal producten of bepaald aantal pagina’s hebben bekeken of personen die één of meerdere acties hebben verricht op de website.
  3. De huidige (Google Shopping) feed kan gebruikt worden als input voor de dynamische banners. Hierdoor is dus geen aparte feed nodig wat de implementatietijd verkort.
  4. In het AdRoll dashboard zijn heel veel statistieken in te zien én aan te passen (waaronder cookietijd, segmenten en budgetten). Dit maakt het één van de meest transparante remarketingplatformen ter wereld.
  5. Een support team dat meedenkt in de doelstellingen van de adverteerder, in staat is snel (technische) aanpassingen te doen en suggesties doet voor goede advertentieteksten voor bijvoorbeeld Facebook advertenties.
  6. Geen (jaar)contract en binnen enkele dagen live. Dit biedt als voordeel dat je prima een paar maanden kunt testen en ook snel resultaten hebt.

Dynamische remarketing

Met name de banners van dynamische remarketing, waarbij de eerder bekeken producten opnieuw worden getoond, zijn erg mooi vormgegeven. Deze worden kosteloos gecreëerd door AdRoll.

Om in aanmerking te komen voor dynamische remarketing via AdRoll is een minimaal aantal unieke bezoekers van 25.000-30.000 per maand noodzakelijk. Op basis van dit aantal bezoekers heeft het algoritme voldoende data om verschillende segmenten te kunnen optimaliseren. Dit maakt de drempel om dynamische remarketing in te zetten via AdRoll een stuk groter dan via Google (al vanaf 100 unieke bezoekers per lijst). Daarentegen worden er wel kosteloos erg professionele banners gemaakt, zijn er veel meer instelmogelijkheden en wordt er veel instelwerk uit handen genomen door het support team van AdRoll.

Kritische noot

Natuurlijk is er altijd de eeuwige discussie of remarketing daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de sale die het dashboard zegt gerealiseerd te hebben. Wat als iemand toch wel terug zou zijn gekomen op de webshop om over te gaan op een aankoop? Tegelijkertijd geldt ook de vraag: wat als je als adverteerder niet aan remarketing doet? Immers als concurrenten wel aan remarketing doen, bestaat de kans dat de sale naar de concurrent gaat omdat die (wel) top-of-mind is.

Daarnaast geldt ook dat hoe meer kanalen deelnemen aan het aankooptraject van een bezoeker, hoe lastiger het toewijzen van het converterend kanaal is. Dit maakt het exact doorrekenen van de winst via de inzet van remarketing dus niet altijd makkelijk.

Meten is in ieder geval erg belangrijk. En vooral goed meten. AdRoll meet naast click-through-conversies ook view-through-conversies. Een view-through-conversie is een conversie die ontstaat na het vertonen van de banner (zonder hier op te klikken) als iemand via een ander kanaal converteert. Dit kan, bij gelijke waardering van dit type conversie t.o.v. click-through-conversies, vertekende statistieken geven.

Belangrijk daarom is, om bij remarketing in het algemeen, te werken met conversie-attributie en te bepalen wat de ROI van remarketing moet zijn om dit rendabel te laten zijn. Een A/B-test biedt hiervoor uitkomst waarbij een testgroep banners te zien krijgt en een controlegroep geen banners te zien krijgt. Vervolgens wordt gekeken of de testgroep daadwerkelijk beter converteert tegen een rendabele investering. Momenteel wordt deze A/B-test alleen voor hele grote adverteerders aangeboden.

AdRoll via Easy

Easy heeft veel ervaring met verschillende remarketingplatformen. Met AdRoll worden reeds voor verschillende Easy klanten goede resultaten geboekt.

Dankzij de samenwerking tussen AdRoll en Easy kunnen wij diverse extra’s aanbieden aan onze klanten:

  1. Toegang tot bèta’s van nieuwe functionaliteiten.
  2. Frequenter vernieuwen (qua look-and-feel) van banners.
  3. Een heel team van AdRoll specialisten die voor ons en onze klanten klaar staan als het gaat om het verzorgen van implementaties, het oplossen van problemen en het helpen optimaliseren van campagnes.
  4. Support vanuit taalspecialisten bij AdRoll welke meekijken naar de creatie van teksten voor bijvoorbeeld Facebook advertenties voor klanten met websites of webshops in meerdere landen.
  5. Aanpassen van frequency caps is mogelijk.
  6. Wij worden regelmatig op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen binnen remarketing door middel van updates & producttrainingen vanuit AdRoll.

Wij zijn van mening dat remarketing een belangrijk onderdeel is binnen de totale multi- of omnichannel strategie van veel websites en webshops. Naast de sterke focus op een goede ROI heeft het uiteraard ook een brandingeffect en dat maakt het sowieso interessant om een keer te testen met remarketing.

Wil je aan de slag gaan met remarketing via AdRoll? Neem dan contact op met je Easy contactpersoon zodat we je er meer over kunnen vertellen.

Dashboard AdRoll

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF