Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

De waarde van Zoekpartners

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Zoals bekend is het binnen Google AdWords niet alleen mogelijk te adverteren op Google Zoeken, maar ook via de Google Zoekpartners – websites met zoekfunctionaliteit die advertenties weergeven in samenwerking met Google. Marktplaats, AOL en Vinden.nl zijn enkele voorbeelden van partners met deze functionaliteit.

De ervaringen met Zoekpartners zijn vaak negatief. Veelgehoorde klachten zijn: lage CTR’s, achterblijvend rendement en een gebrek aan inzicht. Vooral deze laatste klacht is terecht: waar AdWords normaal gesproken uitblinkt in statistiekenverzameling, is het bij de Zoekpartners een heel karwei om te achterhalen welke advertentietekst of welk zoekwoord tot een resultaat geleid heeft. Het is totaal niet inzichtelijk via welke website een klik of conversie is binnengekomen. Hierdoor valt er dan ook nauwelijks wat te optimaliseren; Zoekpartners staan per campagne gewoonweg aan ofwel uit.

Toch is dit geen reden om de Zoekpartners geen kans te gunnen. Onderstaande voorbeelden bewijzen dat het cliché ‘meten is weten’ weer van kracht is.

Succesvolle Zoekpartners

Bij wijze van test startten wij een 30-daagse proef voor een adverteerder in de recreatiebranche. De campagne op Google Zoeken liep prima, maar het budget liet nog wat ruimte over om ook de Zoekpartners mee te laten draaien.

De eerste resultaten zijn indrukwekkend:

  • 378% meer vertoningen, 152% meer klikken (ten opzichte van Google Zoeken)
  • een lagere klikprijs (afname van 13%)
  • hoger conversiepercentage (toename van 46%)
  • logisch gevolg van het bovenstaande:
    meer conversies (toename van 123%) en een lagere prijs per conversie (afname van 41%)

Een schot in de roos dus! Hoewel het niet duidelijk waar al dit nieuwe publiek nu eigenlijk vandaan komt, is het nu al duidelijk dat deze campagne niet meer zonder Zoekpartners kan. Een test kan dan ook nooit kwaad, zeker niet wanneer er met een nieuwe productgroep geadverteerd wordt.

Zoekpartners in het buitenland

Start u een campagne in het buitenland? De ingeschakelde Zoekpartners verschillen per land en dus kunnen de resultaten per land ook verschillen. Alleen al qua zoekvolumes kan dit een enorm verschil maken. Daar waar de Zoekpartners in Nederland vaak niet meer dan 20 tot 30 procent van de vertoningen veroorzaken, gaat dit percentage in Duitsland bijvoorbeeld al snel naar 80 tot 90 procent.

Een verwerker van halffabricaten startte een campagne met conversiemeting om de Duitse markt te bereiken. De resultaten na het inschakelen van de Zoekpartners:

  • 820% meer vertoningen, 274% meer klikken
  • een gelijke klikprijs
  • hoger conversiepercentage (toename van 59%)
  • opnieuw meer conversies en een lagere prijs per conversie

Adverteren in een nieuw land  kan dus zeker een test met Zoekpartners waard zijn.

Controle over je distributie

Adverteren op Google zonder de Zoekpartners in te schakelen is gewoon mogelijk, vice versa bestaat deze optie niet. Dit is opnieuw een zwakte van de Zoekpartners, maar met wat creativiteit valt hier toch winst te behalen.

Door deze beperkte vrijheid zal er immers altijd meer geadverteerd worden op Google Zoeken en ligt je gemiddelde klikprijs hier al snel hoger. Theoretisch gezien kun je daarom een losse campagne maken voor de Zoekpartners. Stel campagne A in op Google Zoeken en hanteer je normale biedingen. Kopieer deze campagne en betrek bij deze kopie (campagne B) de Zoekpartners. Stel je biedingen zo laag in, dat deze onder het bod voor de eerste pagina liggen.

Een garantie voor succes bestaat niet, maar voor een account in de verpakkingsindustrie werd het gewenste resultaat bereikt. Campagne A behaalde al zijn klikken en vertoningen uit Google Zoeken, campagne B werd voor het overgrote deel bezocht vanaf de Zoekpartners. En dus kunnen de campagnes geoptimaliseerd worden aan de hand van hun plaatsing.

Discussie- 4 reacties

Inzicht in AdWords Zoekpartners - Easy Internet Marketing

24 mei 2012, 15:59

[…] maand geleden blogde ik over de waarde van AdWords Zoekpartners. Enkele praktijkvoorbeelden toonden aan dat deze […]

Reageer hier op

Arne

30 november 2012, 15:49

Hallo Justin, bedankt voor de info! Ik heb nog een vraagje, ik wil namelijk een campagne laten lopen op alléén de zoekpartner websites, maar alleen dit is niet mogelijk binnen Adwords,Adverteren op Google zonder de Zoekpartners in te schakelen is gewoon mogelijk, vice versa bestaat deze optie niet.

Je zegt: “Stel campagne A in op Google Zoeken en hanteer je normale biedingen. Kopieer deze campagne en betrek bij deze kopie (campagne B) de Zoekpartners. Stel je biedingen zo laag in, dat deze onder het bod voor de eerste pagina liggen.”

Maar hoe zit het dan met dezelfde zoekwoorden in die campagnes, heb je die dan niet dubbel?

Groet Arne

Reageer hier op

    Justin

    30 november 2012, 16:07

    Hoi Arne,

    Bedankt voor je reactie! Ik begrijp de verwarring, je wilt normaal gesproken immers niet concurreren met jezelf door binnen één account dubbele zoekwoorden te gebruiken.

    Campagne A is ingeschakeld op Google Zoeken (GZ). Campagne B is ingeschakeld op Google Zoeken (GZ) en de Zoekpartners (ZP).

    In campagne A adverteer je met het zoekwoord “bruine schoenen” met een bieding van 80 cent. Omdat je alleen in Google Zoeken adverteert, verschijnt je advertentie gewoon binnen Google.

    In campagne B neem je “bruine schoenen” op met een bieding van 20 cent. Dit laatste zoekwoord zal niet in aanmerking komen voor Google Zoeken omdat het de advertentieveiling tegenover campagne A, bij gelijkwaardige kwaliteitsscores, altijd zal verliezen. Het komt echter wel in aanmerking voor een vertoning bij de Zoekpartners omdat deze bij campagne A niet ingeschakeld staan. De kans op een vertoning bij de Zoekpartners wordt verhoogd omdat hier (minder concurrentie) met een lagere bieding een grotere kans bestaat op een vertoning.

    Je zult wel afhankelijk zijn van je concurrentie, een test draaien kan altijd. Hopelijk is het zo duidelijk!

Arne

30 november 2012, 16:26

Aha, helder verhaal, bedankt! Ook voor de snelle reactie. Heb mijn campagne aangepast en getest en moest wel het bod iets omhoog doen, maar lijkt erop dat het nu getoond wordt (getest op marktplaats.nl)

Was inderdaad bang voor kannibalisatie. Jammer dat Google je niet een campagne laat maken alleen gericht op haar zoekpartners.

Thanks!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF