Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Design, content & marketing voor een mobiele website

Door: Martijn van den Bemd

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het gebruik van mobiele apparaten neemt dagelijks toe. Google adviseert om hier nu al op in te gaan spelen. Hieronder zetten we wat feiten, tips en trucs op een rij om aan de slag te gaan met een mobiele versie van de website.

De feiten (vanuit Amerika):

  • 77% van de bezochte websites op een mobiel apparaat bestaat uit zoekmachines.
  • 95% van de lokale zoekopdrachten wordt gedaan op Google.
  • 15% van alle zoekopdrachten komt vanuit mobiel. De verwachting is dat dit eind dit jaar naar 25% zal stijgen.
  • De verkoop van smartphones heeft de verkoop van laptops overtroffen.
  • 91% van de Amerikaanse mobiele gebruikers hebben hun telefoon 24/7 binnen handbereik.
  • 5,1 miljard van de 6,8 miljard mensen op de wereld hebben een telefoon. 4,2 miljard van de 6,8 miljard mensen op de wereld hebben een tandenborstel (dus meer telefoonbezitters dan tandenborstelbezitters).

Een aantal van deze trends zal ook in Nederland gaan plaatsvinden of is al van toepassing.

Drie soorten mobiele apparaten

Als we praten over mobiele apparaten wordt er onderscheid gemaakt tussen de volgende apparaten:

  • Feature phones: o.a. de traditionele/bekende Nokia’s en Samsung telefoons (ook Blackberry tot OS 6)
  • Smartphones: o.a. iPhone, Android toestellen
  • Tablets: iPad, Samsung Galaxy Tab, etc.

Zaken waar rekening mee gehouden moet worden bij het optimaliseren van websites voor bovenstaande mobiele apparaten zijn:

Tablets:

  • User agent detection: herkenning van het apparaat door de website
  • CSS rendering: bij herkenning van een apparaat een CSS laden  wat toegepast is voor deze mobiele apparaten
  • Touch friendly: gemakkelijk bedienenk via touch

Smartphones:

  • Click-to-call mogelijkheden (voor bedrijven waarvoor dit zinvol is)
  • Afstemming met location data
  • Laadtijd verkorting van de webpagina

Feature phones:

  • Mobile doctype
  • Mobile XML sitemap
  • Scroll vriendelijk

Gezien de ontwikkelingen op het gebied van smartphones en tablets raden we aan hier de focus op te leggen en minder tijd te stoppen in features phones welke nog werken met m. à m.website.nl (subdomeinen).

Test je (mobiele) website met één van onderstaande tools:

  • Google GOMO
  • Mobilizer
  • MobiReady
  • iPadPeek.com

One site to rule them all

Het is belangrijk om één website te hebben die te gebruiken is voor alle apparaten. Of het nu een desktop, laptop, tablet of smartphone is, dezelfde website kan altijd goed getoond worden.

Hoe kan dit gerealiseerd worden?

Dankzij semantic HTML, CSS, WCAG (web content accessibility guidelines) en progressive enhancement is het mogelijk om met één website verschillende platformen te voorzien van een geschikte website voor dat desbetreffende platform.

Met behulp van user agent detection (software die herkent welk apparaat de website bezoekt) wordt de website in een ander format weergegeven.

Vereisten:

  • Schone HTML code
  • CSS voor de manier de website gepresenteerd moet worden
  • Geen inline CSS (dus alleen stylesheets inladen via losse CSS bestanden)
  • Geen inline scripting
  • Bepaal welke content wel/niet getoond moet worden op bepaalde apparaten

Op deze manier kan een zelfde website op verschillende manieren gepresenteerd worden en dit heeft daarnaast de volgende voordelen:

  • Geen duplicate content
  • Eén content basis
  • Eén website in de SERP
  • Eén team/persoon om de website te managen
  • Eén gebruikerservaring
  • CSS controle over look-and-feel
  • Sneller en centraal aan te passen

Zoekmachines houden van schone code, accessibility en een goede ratio tussen content en code.

Waarom geen app maar een mobiele website?

Belangrijk is om te bepalen wat het doel is van een mobiele website of applicatie. Overweeg het volgende:

  • Apps zijn gefocused op het behalen van één of een paar doelen.
  • Apps focussen zich vaak op één actie of spelen in op één gebruikersintentie.
  • Websites zijn niet gemaakt voor slechts één doel of gebruikersintentie.
  • Websites zijn er voor allerlei gebruikers met allerlei intenties. Intenties die zelfs niet altijd vooraf bekend zijn.
  • Gebruikers hebben behoefte aan navigatie.
  • Een applicatie forceert een gebruiker de website te gebruiken met beperkte mogelijkheden.
  • Applicaties zijn vele malen duurder om te ontwikkelen. Daarnaast dienen deze voor meerdere platformen ontwikkeld te worden (iOS, Android, etc.).

Applicaties werken erg goed voor een beperkt aantal doelen of gebruikersbehoeftes. Maak dus goed de afweging of een applicatie voldoende is of naast een mobiele website ontwikkeld moet worden.

Een goede mobiele website behoort tegenwoordig tot een belangrijk onderdeel op de checklist van een internet marketeer. Momenteel “beloont” Google mobiele adverteerders met een website die geschikt is voor mobiel gebruik d.m.v. een hogere advertentiepositie.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF