Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

“Do not Track” button in browsers en de cookiewetgeving.

Door: Rick Vugts

Geschatte leestijd: 1 minuut

Mozilla heeft aangegeven in de volgende versie van Firefox (die eind februari wordt verwacht) een “do not track” button in te bouwen. Hiermee volgt Mozilla de stap van Microsoft, die al eerder bekend maakte deze button te implementeren in Internet Explorer 9. Opvallend is dat Chrome deze stap nog niet gemaakt heeft.

Belangrijke vragen blijven echter nog onbeantwoord “Staat deze optie standaard aan of uit?”, “zijn third party cookies toegestaan binnen een sessie?” ofwel “hoe strikt is de do not track button en welke mogelijkheden zijn er?”.

Voor de gebruikers houdt het in dat zij meer controle hebben over wat er met hun privacy gebeurd. Al is het wel de vraag of gebruikers daadwerkelijk weten wat het aan- of uitzetten van deze optie voor een gevolgen heeft voor zowel hun privacy als de beperking in mogelijkheden.

In lijn met de cookiewetgeving

De “do not track” button geeft gebruikers (meer) controle over hun privacy. Dat lijkt aardig in lijn te liggen met wat Europa en de Nederlandse regering wil met de nieuwe cookiewetgeving. De regering is druk bezig met het tot een uitkomst brengen van de privacy-/telecomwetgeving omtrend cookies wat al in mei dit jaar voltooid moet zijn.

Hoewel veel partijen vinden dat gebruikers controle moeten krijgen over hun privacy en gebruikers toestemming moeten geven om cookies op te laten slaan en gebruiken,  verschillen de meningen over hoe ver dit moet gaan en hoe het geïmplementeerd moet worden. De VVD trekt de teugels hier niet al te strak en vindt dat toestemming via de browser voldoende is. Ook de PVV laat blijken dat haar voorkeur naar deze optie uit gaat.

De leden van de PvdA-fractie zijn kritischer en vragen zich af of het niet opnemen van “uitdrukkelijke toestemming” en “geïnformeerde toestemming” teveel ruimte geeft om toch allerlei persoonsgegevens op te slaan. Ook D66 lijkt deze mening te delen en vindt toestemming via de browser niet voldoende.

Updates zullen volgen.

Bron wetgeving: Artikel verkregen via thuiswinkel.org

Update 24-01-2011

Ook Google gaat overstag en implementeert een “do not track” button genaamd “Keep My Opt-Outs” in Google Chrome.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF