Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

‘Dokter Google’ onbetrouwbaar

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Te veel vertrouwen op zoekmachines voor gezondheidsinformatie is niet verstandig. Veel mensen gebruiken Google als vraagbaak bij kwaaltjes. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de zoekresultaten te wensen over laat. Google is ondertussen bezig de kwaliteit van de  ‘medische zoekresultaten’ op te schroeven.

Veel commerciële content
Volgens de onderzoekers bestond ongeveer 20% van de zoekresultaten in de top tien van Google en Yahoo uit commerciële websites. Commerciële partijen hebben belang bij hoge posities in de zoekmachines maar de informatie die ze geven is vaak gekleurd en incompleet. Zo worden de risico’s en complicaties van de behandeling soms niet vermeld vanuit commercieel belang. Volgens de onderzoekers moet er gezorgd worden dat mensen kwalitatieve bronnen raadplegen:

“Despite its shortcomings, the Internet is the future of how patients will obtain information to make their healthcare decisions. Therefore, patients and physicians need to make sure they are getting that information from reputable, accurate sources.”

Google bepaalt nr. 1 posities
Zowel Google als  Bing zijn ondertussen bezig met het uitbreiden en verbeteren van de ‘medische zoekresultaten’. Zo verschijnt ‘Google Health’ bovenaan de resultaten in de V.S. als je bijvoorbeeld zoekt op ‘diabetes.’  Daarnaast wordt in de V.S. samengewerkt met een overheidsinstituut om betrouwbare informatie over medicijnen bovenaan de zoekresultaten te tonen bij zoekopdrachten op namen van medicijnen (zie onderstaande afbeelding).

Naast ideële motieven zullen de groeiende online uitgaven van de farmaceutische industrie Google ook motiveren om te investeren in het vertrouwen van mensen in Google als het gaat om gezondheidsinformatie. Wanneer dergelijke zoekresultaten in Nederland te zien zijn is niet bekend.

Internet als raadgever
De aanleiding voor het onderzoek is dat meer dan 50% van de internettende Amerikanen minstens één keer per maand online zoekt naar gezondheidsinformatie. Controle op de kwaliteit van deze informatie blijft achter. In het Amerikaanse onderzoek dat op Search Engine Land wordt beschreven, werden de top tien zoekresultaten van Google en Yahoo van veel voorkomende sportblessures geanalyseerd.

Betrouwbare websites
Non-profit websites bleken het meest betrouwbaar, persoonlijke websites het minst. Hieronder staan de 6 typen websites gerangschikt op betrouwbaarheid.

1. Non-profit websites
2. Academische websites
3. Commerciële websites: niet sales-georiënteerd
4. Commerciële websites: sales-georiënteerd
5. Krantenartikelen
6. Persoonlijke websites

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF