Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Double Serving het mag weer; 3 nieuwe AdWords kansen!

Door: Mark van Werven

Geschatte leestijd: 2 minuten

google-adwords-logo1Meer dan één advertentie van hetzelfde bedrijf bij een zoekopdracht in Google… Voor 2007 was dit mogelijk maar twee jaar terug kwam Google met een double serving policy en is dit niet meer mogelijk. Maar hier lijkt verandering in te komen…

Voor 2007
Vroeger bood AdWords allerlei leuke mogelijkheden voor slimme adverteerders. Zo was het mogelijk om met één domeinnaam meerdere keren in de Google Adwords resultaten te verschijnen. Gewoon een kwestie van meerdere accounts aanmaken. Google checkte namelijk alleen of een adverteerder niet tweemaal binnen hetzelfde account adverteerde. De controle tussen accounts was er nog niet.

Google vond het echter wat ‘slordig’ staan als een adverteerder een hele reeks advertenties bij één zoekterm had staan. Google paste zijn techniek aan en de mogelijkheid om op deze manier meerdere keren te adverteren werd dus om zeep geholpen.

Slimmeriken
Maar slimmeriken lieten zich niet uit het veld slaan. Zij zette gewoon een nieuwe domeinnaam in en redirecten deze meteen naar dezelfde site. Kon je gewoon met dezelfde site – maar met een andere domeinnaam – lekker twee keer adverteren. Behalve de dure kliks pakte je zo ook de goedkopere kliks en conversies nog eens mee.

Affiliate boefjes
Bovendien waren er met name affiliates (keyword buyers) die hun kans schoon zagen. Bij de controle op double serving checkt Google niet op de feitellijke url, maar op de zichbare url. Als je dus net een andere zichtbare url opgeeft dan de url feitelijk is kon je toch twee keer verschijnen.

Stel een dommeinnaam is www.happyholidays.nl en je adverteert behalve met de deze domeinnaam ook op www.happy-holildays.nl (dus met een streepje ertussen) dan kun je ook gewoon twee keer verschijnen als je tenminste door de redactie bij Google glipte, wat veel gebeurde omdat het verschil in domeinnaam zo klein was. Een andere optie was om ook op www.happyholiday.be te adverteren.

Koppeling door Google
Na verloop van tijd ging Google ook maatregelen nemen tegen het gebruik van meerdere domeinnamen voor één site. Als Google in de gaten kreeg dat er twee keer geadverteerd werd met een gelijke site dan werden accounts gekoppeld. Gevolg je verscheen nog maar met één van beide domeinnamen.

Nieuwe tijden
Echter er lijkt sprake van een kentering in het beleid van Google. Ik kom steeds meer voorbeelden tegen van partijen die wel twee keer in de resultaten verschijnen. Een voorbeeld is Philips die twee keer op ‘lcd tv’ naar voren kwam. Google lijkt meer geld te willen verdienen en lijkt het met zijn strikte advertentiebeleid wat minder nauw te nemen, althans dat is mijn interpretatie. Toch eens nagevraagd bij Google hoe dit zit. Het antwoord:

“Wat betreft Philips, gaat het om verschillende domeinen met verschillende functies, dit is toegestaan onder het beleid. Philips.com wordt gebruikt voor catalogus informatie, productinfo, terwijl Philips.nl wordt gebruikt voor de Philips shop; de aankoop van producten.”

Tot voor kort was dit volgens mijn niet mogelijk.

3 nieuwe AdWords kansen

1) Allereerst kun je eens navragen of accounts die eerder gekoppeld zijn weer ontkoppeld kunnen worden. Dit is ons in de praktijk al gelukt.

2) Zet extra sites op met andere type informatie. Op deze manier kan twee keer geadverteerd worden in Google. Een keer kan bovenin meegeboden worden en er kan bijvoorbeeld ook op de goedkopere kliks lager in de resultaten ingezet worden.

3) Doe eens stout en zet 10 verschillende sites op en positioneer die allemaal in de top 10 van Google en je dekt alle resultaten van Google af op de eerste pagina.

Discussie- 2 reacties

Eduard Blacquière

3 augustus 2009, 12:20

Een interessante ontwikkeling. Er zijn zeker situaties waarbij het zeer wenselijk is dat double serving is toegestaan.

Maar laat ik even de rol van heilig boontje op me nemen: is het een goede zoekervaring als je als zoeker overladen wordt met resultaten van dezelfde aanbieder?

Ik denk het niet. En zoekmachines werken er continu aan om een zo divers mogelijke set aan zoekresultaten te geven.

Verder heeft dit natuurlijk implicaties voor SEO. Daarvoor is het namelijk niet ideaal om allerlei diverse websites op te zetten.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Reageer hier op

Mark van Werven

3 augustus 2009, 13:41

Dag Eduard,

het is nu nog meer een constatering dan dat we er actief beleid opvoeren. Dat Google adverteerders meermaals toelaat, tja of het uit gebruikerservaring slim is, weet ik niet. Ik beschouw het even als gegeven en kijk naar de eventuele mogelijkheden.

Feit is natuurlijk wel dat je deels ook je zelf beconcurreert in de resultaten. Als je 2x adverteert zal het totaal aantal kliks misschien wel stijgen, maar gemiddelde klikpercentage verwacht ik dalen. Dat betekent ook een lagere kwaliteitsscore en dus hogere kosten!

Ik zou het dus alleen inzetten met echt onderscheidende content en dan vooral bij campanges met dure kliks. Heb je meteen het SEO probleem volgens mij getackeld.

suggesties welkom….

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF