Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Duplicate content: wat is het en hoe kun je het voorkomen?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Sinds de Panda update van Google vindt deze zoekmachine het steeds belangrijker om duplicate content oftewel dubbele inhoud te voorkomen. En omdat het belangrijk is voor Google is het ook een belangrijke factor voor SEO (search engine optimization) geworden. Wat is duplicate content? Google beschouwt duplicate content als low quality content en dit kan voorkomen worden door de juiste instellingen te configureren op je website. SEO: de sleutel tot succes

Hoe ontstaat duplicate content?

Duplicate content kan op diverse manieren ontstaan. Er zijn verschillende manieren waarop Google dubbele content beoordeeld. Dubbele content ontstaat doordat dezelfde content op meerdere pagina’s getoond wordt met verschillende URL’s. Een website heeft doorgaans veel pagina’s en door de verkeerde instellingen hebben veel websites (onbewust) duplicate content op hun website staan.

5 veel voorkomende oorzaken van duplicate content:

  • Non-www en www

Probleem: de website is zowel via www.domein.nl als domein.nl bereikbaar.
Oplossing: dit kan opgelost worden met een 301 redirect van bij voorkeur de non-www naar de www versie.

  • Index.html/index.php

Probleem: de website is zowel via www.domein.nl als www.domein.nl/index.php(.html) bereikbaar.
Oplossing: dit dient opgelost te worden via een 301 redirect naar de www.domein.nl versie van de website.

  • Session id’s

Probleem: URL’s bevatten session id’s, bijvoorbeeld: www.domein.nl/?sessionid98765
Oplossing: sluit de id’s uit via de robots.txt of gebruik de canonical tag.

  • Filters

Probleem: een categoriepagina heeft filtermogelijkheden welke resulteren in nieuwe url’s als www.domein.nl/jurk?sort=p.price&order=ASC&manu_id=&price=&page=1.
Oplossing: dit dient opgelost te worden met de canonical tag en/of uitsluiting via de robots.txt file.

  • Paginering

Probleem: een categorie bestaat uit meerdere pagina’s als www.domein.nl/page/2 met daarop dezelfde tekstuele content.
Oplossing: dit dient opgelost te worden door gebruik te maken van rel=”next” en rel=”prev”, eventueel aangevuld met een “view=all”-pagina.

Bovenstaande voorbeelden zijn veel voorkomende gevallen van duplicate content. Uiteraard zijn er nog meer manieren waarop duplicate content kan ontstaan en daarom dien je als website-eigenaar je URL’s goed te controleren. Op het moment dat Google in de gaten krijgt dat er duplicate content op jouw website staat, kan het zo zijn dat dit gevolgen heeft voor je rankings en het verkeer.

Duplicate content penalty

“Krijg ik meteen een penalty in geval van duplicate content?” In de meeste gevallen zul je van Google geen penalty krijgen als er duplicate content voorkomt op je website. Zoekmachines kijken in geval van duplicate content naar de ‘beste’ versie van de pagina. Als er bijvoorbeeld twee pagina’s zijn met dezelfde content, kijkt Google naar de historie en de kwaliteit van de betreffende pagina’s en het aantal inkomende links, domein autoriteit, structuur etc. De ‘beste’ pagina zal gaan ranken en de andere pagina wordt lager of helemaal niet vertoond in de zoekmachine. Zorg dus dat je website kwalitatieve content bevat! Benieuwd of uw website duplicate content bevat? Neem contact op met Easy Internet Marketing en laat uw website controleren!

Discussie- 2 reacties

Wannes

15 november 2013, 14:53

Mooi samengevat, maar wat met content en artikels die exact worden overgenomen op andere webistes? Bijvorbeeld hier, bij The Next Web: https://thenextweb.com/dd/2013/11/14/8-cheap-awesome-tools-user-testing-budget/ een artikel dat eerder verscheen bij Punchkick (https://www.punchkickinteractive.com/blog/user-testing-on-a-budget-8-cheap-and-easy-tools/).

Reageer hier op

    Eric-Jan Dijks

    20 november 2013, 18:10

    In principe kun je deze vorm van duplicate content voorkomen door zelf gebruik te maken van rel=”author”. Door deze tag toe te voegen kun je aangeven dat je de auteur bent en Google zal dit ook zo behandelen. Als content wordt overgenomen door anderen dan ben jij altijd degene die gezien wordt als auteur. Zie deze link voor meer informatie https://googleproducts-nl.blogspot.nl/2013/08/veelgestelde-vragen-over-relauthor.html.

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF