Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Dynamic Remarketing via Google Analytics remarketinglijsten

Door: Dorien Rompelman

Geschatte leestijd: 1 minuut

Met Dynamische Remarketing kun je remarketing banners laten zien aan eerdere bezoekers van je website met daarin de specifieke producten die ze eerder bekeken hebben. Uit ervaring kunnen we zeggen dat een Dynamische Remarketing campagne vaak effectiever is in het realiseren van verkopen dan een reguliere Remarketing campagne.

Afb. 1 Voorbeeld dynamische remarketing banner

Afb. 1 Voorbeeld dynamische remarketing banner

Dynamische Remarketing is nu sinds een tijdje uit de bèta en de eerste campagnes worden al fanatiek opgezet. Eerder was het nodig een nieuwe, aangepaste, Google AdWords Remarketing tag op je website te plaatsen. Deze tag was noodzakelijk om je remarketinglijsten te vullen met bezoekers die je op een later moment wilde bereiken met je Display advertenties.

Op 12 maart 2014 is een diepere integratie van Google AdWords en Google Analytics aangekondigd door Google. Deze aankondiging beschrijft dat het nu mogelijk is om, in het geval van een Dynamische Remarketing campagne, ook gewoon gebruik te maken van Google Analytics Remarketing lijsten en ‘dynamic attributes’. Dit is een fijne ontwikkeling, aangezien je nu dus alleen nog maar je Analytics tracking code (met doubleclick) hoeft te gebruiken voor de reguliere of Dynamische Remarketing.

Remarketinglijsten via Google Analytics bieden een stuk meer mogelijkheden voor het definiëren van je doelgroepen. Zo kun je doelgroepen maken op basis van je ingestelde doelen in Analytics en gebruik maken van diverse remarketing types;

Afb. 2 Uitgebreide mogelijkheden - Analytics doelen

Afb. 2 Uitgebreide mogelijkheden – Analytics doelen

Afb. 3 Uitgebreide mogelijkheden - Remarketing tips

Afb. 3 Uitgebreide mogelijkheden – Remarketing types

Hoe je Dynamische Remarketing via Google Analytics remarketinglijsten instelt, is te vinden in het Google Analytics Helpcenter; Identify Custom Variables as Dynamic Attributes. Hier wordt in een simpel stappenplan precies uitgelegd wat te doen.

Ook kun je een ‘Remarketing starter pack’ downloaden vanaf de Google Analytics Solutions Gallery. Via dit starter pack kun je vooraf gedefinieerde segmenten importeren in je Analytics profiel, die je vervolgens kunt gebruiken voor het vormen van je remarketinglijsten (gevorderd).

Afb. 4 Voorbeeld segmenten uit het Remarketing starter pack

Afb. 4 Voorbeeld segmenten uit het Remarketing starter pack

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF