Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

27 oktober 2016

Mijn passie is het maximale uit online marketing campagnes te halen en mijn klanten te laten groeien door slimme analyses en optimalisatie!

Lees meer over mij >>

Dynamische remarketing: slimmere remarketing campagnes

Door: Lesley Groels

Geschatte leestijd: 2 minuten

Het is vast heel herkenbaar: na een lange online zoektocht naar bijvoorbeeld de ultieme private lease auto, overweeg je een aantal modellen en sta je op het punt de knoop door te hakken. Dan er komt iets tussen en je sluit de browser. De volgende dag zie je een banner waarin je laatst bekeken modellen te zien zijn. Je klikt erop en besluit te gaan voor je favoriet. Deze zeer relevante banner was een dynamische remarketing banner. In dit blogartikel legt SEA specialist Lesley uit wat dynamische remarketing is en waarom deze vorm van remarketing zo goed werkt voor jouw bedrijf.

Waarom dynamische remarketing?

DynamischeDynamische remarketing 1. remarketing is een vorm van adverteren waarbij ingespeeld wordt op de producten of diensten die mensen bekeken hebben op je website of producten die populair zijn. Zelfs producten die aan het winkelmandje zijn toegevoegd, maar nog niet zijn afgerekend, kunnen worden getoond. De banners en tekstadvertenties wisselen een aantal producten of diensten onderling af, of ze worden simpelweg naast of onder elkaar vertoond. Wanneer je klikt op een product dan kom je uit op de meest relevante pagina over dat product. Dynamische remarketing werkt namelijk op basis van een feed met daarin de meest specifieke URL van een product. Deze feed zorgt voor de inhoud van de advertentie en waar deze naartoe gaat. Het kan zeer eenvoudig, maar ook volledig geautomatiseerd en krachtig zijn.

 

Het verschil met standaard remarketing

Standaard remarketing daarentegen, toont vooraf gemaakte banners en tekstadvertenties. Deze vorm van adverteren kun je het beste gebruiken als je slechts enkele producten of diensten aanbiedt. Je toont dan banners van het bekeken product, dienst of categorie op basis van de bezochte URL. Daarbij kies je voor de bezoeker de meest relevante landingspagina. Ook past deze vorm van adverteren bij bezoekers van je site die geen producten hebben bekeken. De banners zijn dan algemener ingestoken. Maar over algemeen geldt: hoe specifieker hoe beter. Wanneer het voor jouw bedrijf dan ook mogelijk is om dynamische remarketing in te zetten raden we zeker aan om het te testen en je resultaten te beoordelen.

Voordelen van dynamische remarketing

  • De advertenties zijn zeer relevant
  • Het aanbod in de advertentie is altijd bijgewerkt
  • Aanbiedingen zijn snel verwerkt
  • Geen ontwikkelingskosten meer voor verschillende bannersetjes
  • Banners kunnen gemakkelijk in bulk worden aangepast
  • De banner met de beste vormgeving wordt automatisch getoond. Hierbij wordt gekeken naar de persoon, de plaatsing en het platform.
  • De feed van het Google Merchant Center account kan worden gebruikt

Benodigdheden voor dynamische remarketing

Dynamische remarketing is geschikt voor websites die een webshop hebben, maar ook voor websites die leads verzamelen. Om te kunnen starten met dynamische remarketing is het volgende nodig:

  • Een product- of diensten feed, bijvoorbeeld uit het Merchant Center account;
  • Een dynamische remarketing tag van AdWords of Analytics met aangepaste parameters (die tag koppelt gebruikers aan remarketinglijsten en aan de feed op basis van het ID van het product);
  • Dynamische advertenties via bijvoorbeeld Google AdWords, AdRoll of Criteo;
  • Remarketinglijsten in Google AdWords of in Analytics (en in dat geval ook dynamische kenmerken in Analytics)

Dynamische remarketing 2

Het is al een tijdje mogelijk om dynamische remarketing in te zetten. Meer uitleg over dynamische remarketing via Google AdWords en hoe je een campagne opzet lees je hier. Heb je nog geen dynamische remarketing en wil je er meer over weten? Neem dan contact op, we vertellen je graag meer.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF